ט' ניסן התשפ"ד
17.04.2024
מדאיג

40% מהילדים בישראל חשופים לעישון סביבתי

תוצאות ראשוניות של מחקר במשרד הבריאות מעלים כי 40% מהילדים בישראל חשופים לעישון סביבתי • יו"ר הוועדה להתמודדות עם סמים ואלכוהול ח"כ קוטלר-וונש, נזפה ברשות המסים על עיכוב במיסוי סיגריות אלקטרוניות

 40% מהילדים בישראל חשופים לעישון סביבתי
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: מנדי הכטמן, פלאש 90

בדיון שעסק בהתמודדות עם נזקי העישון בוועדה המיוחדת להתמודדות עם סמים ואלכוהול אתמול בכנסת, חשפה הטוקסיקולוגית הראשית לבריאות הסביבה במשרד הבריאות, ד"ר תמר ברמן, כי מתוצאות ראשוניות של מחקר שנערך במשרד הבריאות באמצעות בדיקות שתן עולה כי כ- 40% מהילדים בישראל חשופים לעישון סביבתי, ושליש מהוריהם מודעים לכך. "אלה ממצאים מאוד חמורים. בנוסף, עישון הורים ובני משפחה מהווה מקור משמעותי של חשיפה לעופרת רעילה בקרב ילדים ובני נוער", אמרה ד"ר ברמן.

יו"ר הוועדה, ח"כ מיכל קוטלר-וונש, נזפה בנציג רשות המסים על חוסר ההתקדמות בתכנית למיסוי סיגריות אלקטרוניות: "השוק פרוץ ובני הנוער ממשיכים להתמכר ולהיפגע. חברות הטבק לא קופאות על השמרים בזמן שאנחנו מתעכבים". מנהל תחום התכנון ברשות המסים, קובי בוזו, אמר: "אנחנו עושים כמיטב יכולתנו להתקדם, אבל אני לא יכול להגיד מתי נביא את ההצעה בפני מקבלי ההחלטות. זה נושא מורכב".

היו"ר קוטלר-וונש הוסיפה כי "בתקופת הקורונה, יש נטיות להתמכרות בקרב בני הנוער ביתר שאת. יש עלייה בשימוש בסיגריות אלקטרוניות ובנרגילות, ובמעבר מפה לפה גם מתעצמת הסכנה להידבקות בקורונה. אין אכיפה על מכירת סיגריות לקטינים. ברדיוס של 1,000 מטר מבתי הספר יש בממוצע 8.7 נקודות מכירה של סיגריות".

יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, פרופ' חגי לוין: ציין כי "נתקלתי במעשנים אפילו בכניסה לקבלת החיסון נגד קורונה. אין שילוט ואין אכיפה. לא ייתכן שאנשים שמגיעים להגן על בריאותם – דווקא שם בריאותם נפגעת". יו"ר הוועדה להגבלת העישון, ד"ר מרק לוריא אמר כי "בזמני קורונה אנשים יוצאים החוצה לשאוף אוויר, אבל מעשנים להם בפרצוף".

ח"כ קוטלר-וונש סיכמה את הדיון ואמרה כי "יש להקים גוף עצמאי ומתוקצב היטב, אשר יפקח על כל נושאי ההתמכרויות, ויתכלל את ההסברה, החינוך, האיתור, הטיפול והליווי של בני הנוער והוריהם".

עישון משרד הבריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד