י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
טעות יקרה

איראן תשלם 150,000 $ לכל משפחה של הקורבנות

הקבינט האיראני אישר קרן פיצויים למשפחות ההרוגים מהמטוס שאותו הפילו כוחות איראניים בטעות דקות לאחר ההמראה משדה התעופה בטהרן

איראן תשלם 150,000 $ לכל משפחה של הקורבנות
מנהיגי איראן חמינאי ורוחאני צילום: מתוך טוויטר

הקבינט האיראני הקים קרן פיצויים כדי לשלם למשפחות 176 הקורבנות של מטוס נוסעים אוקראיני שהופל על ידי הכוחות האיראניים בטהרן בינואר האחרון.

"איראן תשלם 150 אלף דולר עבור כל קורבן", כך דיווחה הטלוויזיה הממלכתית, מבלי לציין את זמן התשלום, ההודעה מגיעה כאשר משפחות הקורבנות מתכוננות לציון יום השנה להתרסקות המטוס ב-8 לינואר.

כזכור כפי שדווח ב'בחדרי חרדים', במשך ימים ארוכים הכחישה איראן כי הצבא אחראי להפלת המטוס. אך עם ראיות חותכות שעלו מדיווחי מודיעין, ובניית לחץ בינלאומי, איראן הודתה כי הצבא שלה ירה בטעות לעבר המטוס האוקראיני ברגע של מתיחות מוגברת בין איראן לארצות הברית. לאחר חיסולו של הארכי טרוריסט קאסם סלימאני בבגדאד.

מיד לאחר הפלת המטוס, המשטר הכחיש במשך שלושה ימים כי הוא זה שאחראי לאסון, לבסוף משמרות המהפכה קיבלו אחריות, והודו שהם ירו שני טילים בשוגג לעבר המטוס שהמריא מטהראן לבירת אוקראינה, קייב. ה"ניו יורק טיימס" בחר בכותרת "אנטומיה של שקרים".

בתחילה ניסתה טהרן להסתיר את האירוע הקשה, האירוע שהתרחש מספר שעות לאחר שאיראן שיגרה מספר טילים לעבר בסיסי צבא עיראקים שם שהו חיילים אמריקניים, וזאת בתגובה לחיסול הגנרל קאסם סולימאני.

תיעוד שעלה ברשת ממצלמת אבטחה ממרחב טהראן, חושף כי יירוט מטוס הנוסעים האוקראיני בוצע באמצעות שני טילים, אחד שנורה ואיבד נעילה כבר על ההתחלה, ובעקבותיו כעבור כחצי דקה, החליטה הסוללה לשגר עוד טיל שהפעם פגע. חצי דקה שהייתה אמורה להבהיר למערך ההגנה האווירי האיראני כי מדובר בטיסה אזרחית.

המטוס מסוג בואינג 737 של חברת 'אוקראינה אינטרנשיונל איירליינס' היה בדרכו לבירת קייב באוקראינה, 167 נוסעים ותשעה אנשי צוות ממספר מדינות, כולל 82 איראנים, 57 קנדים, 17 שוודים, 11 אוקראינים, ארבעה אפגנים וארבעה אזרחים בריטים כולם נהרגו.

במשך חודשים דרשו ממשלות חמש המדינות שאזרחיהן נהרגו, שאיראן תקבל "אחריות מלאה" על ההתרסקות המטוס ותשלם פיצויים למשפחות הקורבנות בהתאם להסכמים בינלאומיים. אך גולמרז'ה סלימאני, ראש סוכנות הביטוח הראשית במדינה, אמר באוקטובר כי איראן תסרב לשלם כסף משום שהמטוס "מבוטח על ידי חברות אירופיות". אך גורמים איראניים אחרים הבטיחו לנהל משא ומתן לפיצויים עם חמש המדינות. ואכן לאחר משא ומתן ארוך, המשטר ישלם על פשעיו.

איראן תשלום פיצויים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד