י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
פרסום ראשון

פירות השלום במרוקו; שר המשפטים גיבה את בכירי הדיינים • נדיר

ההלכה היהודית מקבלת הכרה חוקית במרוקו: בפגישה נדירה שהתקיימה בבית המשפט העליון של מרוקו הבהיר שר המשפטים: "הדיינים מטעם המדינה מוסמכים לטפל בכל עניין יהודי. אך לא נאפשר בתי דין פרטיים ללא פיקוח" | כל הפרטים בפרסום ראשון ב'בחדרי חרדים' ותיעוד מיוחד 

פירות השלום במרוקו; שר המשפטים גיבה את בכירי הדיינים • נדיר
פגישת הדיינים עם שר המשפטים המרוקני צילום: באדיבות המצלם

פירות השלום בין ישראל למרוקו משפיעים לטובה גם על היחסים הפנימיים בין השלטונות והקהילה היהודית המקומית.

פגישה היסטורית נערכה אתמול (רביעי) בקזבלנקה בבניין בית המשפט העליון, בין שר המשפטים המרוקני לדיינים הרשמיים של המדינה.

שר המשפטים דרש בשלומם והתעניין לצרכי הקהילה היהודית ובית הדין. הוא הבטיח לסייע בכל הנדרש למען חיזוק וביצור מעמדו של בית הדין לדיינים בקזבלנקה. השר הזכיר כי לדיינים יש מעמד חוקתי במרוקו ככל שאר השופטים, ובית הדין היהודי הינו גוף משפטי מטעם המדינה אשר רק הוא מוסמך לטפל בענייני נישואין וגירושין וענייני ירושות וכדו' על פי ההלכה היהודית.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי השר הבהיר כי הדיינים מוסמכים לכל דבר כולל לשלוח אנשים או לשחרר אנשים ממאסר, ולרשותם עומדת המשטרה המקומית לציית לכל דיניהם.

בפגישה חזר השר על חשיבותו של בית הדין הרשמי וכי אין מקום לבתי דין פרטיים.

לאחר הפגישה מחוץ לבית המשפט העליון

יצויין כי כמה גורמים מקומיים כבר הבהירו לא פעם כי כל פרסומים אחרים בנוגע לבתי דין פרטיים ולתפקידי רבנות שאינם רשמיים גורמים למורת רוח בממשל. מינוי הדיינים, בדיוק כמו השופטים מתבצע אך ורק על ידי המלכות כפי שהיה לכל אורך ההיסטוריה במדינה.

בפגישה השתתפו כאמור השתתפו: שר המשפטים מר מוחמד בן עבדלקדר, נשיא בית המשפט לענייני משפחה וחברה מחמוד ראשיד,  ודייני בית הדין: הדיין רבי יוסף ישראל, הדיין רבי גבריאל קיסוס, הדיין רבי ישראל חזות, הדיין רבי דוד אלחדד, הדיין רבי שמעון זגורי, הדיין רבי נסים סבא והדיין רבי מיכאל מויאל.

הדיינים במרוקו

המהלך אמנם מפתיע, אך ניצני ההתקרבות החלו לאחר חתימת ההסכם ודבריו של שר החוץ המרוקני, נאסר ‏בוריטה: "כינון היחסים המלאים עם ישראל חשוב לנו ואינו שולי". לדבריו, מרוקו קיבלה החלטה ריבונית מתוקף האופי של היחסים של מרוקו עם היהודים ככלל ועם ישראל בפרט: "הקשרים בין מלך מרוקו ליהודים זה עניין מיוחד. ראינו איך אנשים בישראל חגגו כי אלה קשרים אנושיים שלא נמצאים במקום אחר".

‏בשיחה עם 'כאן חדשות 'לפני מספר שבועות הוא הסביר מדוע כעת העיתוי היה נכון מבחינתם להחזיר את היחסים עם ישראל: "העיתוי היה מתאים כיוון שנעשתה עבודה במשך יותר משנתיים וחצי בין המלך מוחמד השישי והממשל האמריקני בעניין סוגיית הסהרה המערבית ובעניין ההתפתחויות במזרח התיכון. היו מגעים מתמשכים עד שכל זה הבשיל".

‏בראיון הבהיר כי מרוקו תכונן יחסים מלאים עם ישראל באמצעות הערוצים הקודמים שהיו: "כל מה שאמר מלך מרוקו אתמול בהודעתו, ארבע הנקודות ייושמו במלא – טיסות ישירות, פתיחת משרדי קישור, החזרת הקשרים הדיפלומטיים והקשרים בכל הדרגים ורביעית שת"פ בנושאים מגוונים. מה שמרוקו אומרת היא עושה".

בנוסף בצל ההתקרבות לישראל בתכנית הלימודים במרוקו בהנחיית המלך הוכנסו חומרים לתכנית הלימודים שמלמדים את ההיסטוריה והתרבות היהודית: "היום תלמידים מרוקנים יש להם את הזכות וההזדמנות לחינוך מהסוג הזה ולגלות את התרבות הזאת, אנחנו רוצים להשריש בהם את הערכים האלה של דו קיום וסובלנות". כך אמר דובר ממשלת מרוקו ושר החינוך הלאומי, סעיד אמזאזי.

לדברי פואד חאפקי, ראש התכניות האקדמיות במשרד החינוך במרוקו. ההחלטה לשנות את תוכן הלימודים ולהוסיף היסטוריה ותרבות יהודית לשיעורים, כדי "להבליט את הזהות המגוונת של מרוקו".

מרוקו דיינים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד