י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
פרשת ויחי

מופלא: כך התורה מטהרת ומקדשת את האדם

תורת יאשיהו: פנינים לפרשת ויחי. מתורתו של ראש אבות בתי הדין במרוקו, מנהיג "שובה ישראל", האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו שליט"א

מופלא: כך התורה מטהרת ומקדשת את האדם
הרב פינטו צילום: באדיבות המצלם

"וְיִדְגּוּ לָרֹב בְּקֶרֶב הָאָרֶץ" - האדם צריך להיות טהור כמו הדגים על ידי החיבור לתורה ולמצוות בקרב הארץ

אנחנו מוצאים בפרשת השבוע את אחת הברכות שיעקב אבינו בירך ועם ישראל משתמשים בברכה זו לדורי דורות בכל פעם ובכל זמן "הַמַּלְאָךְ הַגֹּאֵל אֹתִי מִכָּל רָע יְבָרֵךְ אֶת הַנְּעָרִים וְיִקָּרֵא בָהֶם שְׁמִי וְשֵׁם אֲבֹתַי אַבְרָהָם וְיִצְחָק וְיִדְגּוּ לָרֹב בְּקֶרֶב הָאָרֶץ". חשבנו להקשות קושיה חזקה, כל מילה שכתובה בתורה יש בה רמזים וסודות גדולים ביותר, הרי הדגים גרים וחיים בים לא בארץ, היה צריך לומר וידגו לרוב במים לא בקרב הארץ, אם כך מה זה "וְיִדְגּוּ לָרֹב בְּקֶרֶב הָאָרֶץ"?

אלא אולי אפשר לבאר ולומר כך, הגמרא אומרת (חולין כז:) בהמה שנבראת מן היבשה הכשרה בשני סימנים, דגים שנבראו מן המים הכשירן בולא כלום, עוף שנברא מן הרקק הכשרו בסימן אחד. נסביר את הדברים, בהמה שחיה על הארץ על האדמה שהיא מקולקלת "אֲרוּרָה הָאֲדָמָה" (בראשית ג, יז) ודבר גשמי צריכה שני סימנים לשחיטה, מעלה גרה ומפריסה פרסה כי הבהמה חיה בארץ שיש בה הרבה גשמיות. העוף שפעמים נמצא על הקרקע ופעמים עף באוויר, צריך סימן אחד לשחיטה. הדגים שחיים במים, והמים טהורים לא צריכים שחיטה.

אז ע"פ זה אפשר לבאר ולומר, יש אנשים שהם כמו בהמה רחוקים מהתורה והמצוות, ממעשים טובים, החיים שלהם גשמיים כמו בהמה כדי לטהר אותם ולקרב אותם צריך שני סימנים הרבה הקפדה עד שמגיעים למקום גבוה ומרומם. העוף זה סוג של אדם שגם לומד תורה וגם חי חיי העולם הזה לכן צריך סימן אחד של שחיטה, כי הוא גם קובע עיתים לתורה וגם חי חיים גשמיים. אבל תלמיד חכם שנמצא במים שהתורה נמשלה למים "הוֹי כָּל צָמֵא לְכוּ לַמַּיִם" (ישעיהו נה, א) לא צריך שחיטה, כי התורה מטהרת ומקדשת את האדם. וזה מה שמבקשים שיקויים בנו "וְיִדְגּוּ לָרֹב בְּקֶרֶב הָאָרֶץ" שנהיה כמו דגים בקרב הארץ על ידי דבקות בתורה הקדושה ונגיע למעלות הגבוהות והמרוממות ביותר.

הרב יאשיהו פינטו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!