י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

רבנים היו אמורים לשהות במטוס • ראיון

בראיון ל'בחדרי חרדים', מעביר הרב אליעזר גוראריה, שליח חב"ד בפולין, את תחושת היהודים • האבל הלאומי, ההיכרות, יחסו ליהודים ולישראל, וההשלכות המיידיות: "מצעד החיים מוטל בספק"

הרב שלום בער סטמבלר, שליח חב"ד בוורשה, בשיחה עם  הנשיא. צילום: col
הרב שלום בער סטמבלר, שליח חב"ד בוורשה, בשיחה עם הנשיא. צילום: col



ייקח לפולין שנים רבות להתאושש מההלם הלאומי שהשתלט על המדינה השבת, כאשר נודע על מותם של נשיא המדינה, לך קצ'ינסקי ורעייתו, רמטכ"ל הצבא, ועוד בכירי ממשל וצבא רבים, בהתרסקות המטוס הנשיאותי, בעת ריחופו משמי רוסיה.

עוד בנושא:
אסון נשיאותי: נשיא פולין ובכירי ממשלו התרסקו למוות • וידאו

פולין כולה עטתה אבל לאומי. הארמון הנשיאותי במרכז וורשה הפך לאתר עלייה לרגל. רבבות מכל רחבי פולין מגיעים למקום, דומעים ומדליקים נרות. האנדרלמוסיה שולטת במדינה מאז האסון, והמדינה נותרה ללא הנהגה. הנשיא וחצי ממשלתו נספו כולם באסון האווירי שאירע בארץ זרה. לא סתם זרה, אלא עוינת (מה שאף הוליד הררי ספקולציות המשערות פגיעה מכוונת ומתוזמנת על ידי הקרמלין).

גם הקהילה היהודית במדינה מוצאת עצמה נבוכה. הנשיא שנספה, שמר על קשרי ידידות טובים וקרובים עם הקהילה היהודית, והיה ידידה של מדינת ישראל. הוא נהג להשתתף באירועים מטעם הקהילה, ופגש לא אחת את שליחי חב"ד במדינה. במיוחד שמר על קשר חם עם הרב שלום בער סטמבלר, השליח בוורשה.

בראיון מיוחד ל'בחדרי חרדים', הנערך מיד עם צאת השבת בפולין, מספר הרב אליעזר גור אריה, שליח חב"ד לעיר קרקוב, שפגש בעבר את הנשיא ושוחח עימו – על האסון, התחושות, ההשלכות והתגובות.

"כעת יצאה כאן השבת, ושמענו על האסון. בתחילה שמענו בקווים כלליים, ובהמשך הבנו את הממדים: הנשיא נהרג, ועימו הרמטכ"ל ובכירים רבים בממשלה ובצבא. היינו בהלם.

"כמה אנשים בבית הכנסת בקרקוב שבה אני מכהן כרב התחילו לבכות. ממש ככה. הם בכו והתייפחו בדמעות שליש, כמו ילדים קטנים".

• עד כדי כך?

"תשמע, הנשיא היה מאד פרו ישראלי, מאוד פרו יהודים. הוא עשה בשביל היהודים את כל מה שצריך, כל מה שנדרש ממנו. הוא היה נשיא מאוד טוב ליהודים פה".

• מתי פגשת אותו לאחרונה?

"לפני חצי שנה. פגשתי אותו בלודז', באירוע של הקהילה היהודית. שוחחתי עימו באותה הזדמנות, ושמעתי ממנו מילים חמות על היהודים. הוא ידיד ישראל גדול מאוד. הוא עזר מאוד לקהילה היהודית. זה אסון גדול".

"בכלל", מספר גור אריה, "לך קצ'ינסקי היה נשיא פופלארי במדינה. הם היו שני אחים תאומים. אח אחד היה ראש הממשלה, שלא נספה. נספו גם ראשי מפלגות, הרמטכ"ל. אסון התעופה הקודם היה פה לפני כמה חודשים, כאשר נפל מסוק שבו נספו הרבה חיילים ובכירים בצבא הפולני. אבל כמובן שזה לא משתווה לאסון האחרון".

• מה יהיו ההשלכות מבחינתכם?

"יצאנו הרגע מהשבת. היה רעש גדול בכל בית הכנסת. כולם מבולבלים ונבוכים. לא ברור אם מצעד החיים השנתי, שאמור להיערך ביום שני באושוויץ ובבירקנאו, יתקיים כמתוכנן. זה תלוי, בין היתר בעיתוי ההלוויה, ולא רק.

"ראש הקהילה היהודית חייג אליי לפני זמן קצר, וביקש ממני להיזהר שלא לעשות מסיבות גדולות בשירה וזמרה, בכדי שלא יחשבו שהיהודים חוגגים כאשר הנשיא מת".

הרב  אליעזר גוראריה, לצד הגריצילום: הרב אליעזר גוראריה, לצד הגרי
הרב אליעזר גוראריה, לצד הגרי''מ לאו והרמטכ''ל אשכנזי, ב'מצעד החיים' באושוויץ


בקרוב: בחירות חדשות

נשיא פולין, לך קצ'ינסקי, נהרג בבוקר השבת, יחד עם 96 נוסעים, בהתרסקות המטוס הנשיאותי, זמן קצר לפני נחיתתו בשדה תעופה ברוסיה. על סיפון המטוס שהמריא משדה התעופה במוסקווה והתרסק, היו גם אשתו של הנשיא, ובכירים פולנים נוספים.

הפמלייה הנשיאותית בראשות קצ'ינסקי, עשתה את דרכה לכיוון סמולנסק, במטרה להשתתף באירוע זיכרון לציון 70 שנה לטבח יער קאטין, שם אירע לפני שנים רצח אלפי קצינים פולנים, שנורו בידי חיילים סובייטים, בהוראת סטאלין.

הרשויות בפולין מיהרו להודיע, כי בקרוב ייערכו במדינה בחירות לנשיאות המדינה. "כרגע, יו"ר הבית התחתון של הפרלמנט, ברוניסלב קומרובסקי, הוא באופן אוטומטי הנשיא בפועל", אמר דובר הטעם הממשלה, פאבל גראס. הממשלה הפולנית, בראשות ראש הממשלה דונלד טוסק, התכנסה לישיבת חירום. "זהו האירוע הטראגי ביותר בהיסטוריה הפולנית שלאחר מלחמת העולם השנייה", אמר ראש ממשלת פולין כשדמעות בעיניו.

בכיר בקהילה היהודית אמר ל'בחדרי חרדים': "אל המסע היו אמורים להצטרף ראשי הקהילה היהודית, בכדי להגיד קדיש לזכר הנרצחים, אך מכיוון שהיסה יצאה בסופו של דבר בשבת, ניצלה ההנהגה הרבנית".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד