י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
בעקבות חיסולי הבכירים

דריכות מחשש לנקמה: "תגובה חסרת פרופורציה לפעולה איראנית"

היום מציינים באיראן ובשלוחותיה במזרח התיכון את יום השנה לחיסולו של מפקד כח קודס קאסם סולימאני. במקביל גובר החשש לנקמה על חיסולו  'אבי פרויקט הגרעין' האיראני פחריזאדה | בצה"ל שומרים על דריכות מלאה | גורם במערכת הביטחון: "התגובה תהיה חסרת פרופורציה"

דריכות מחשש לנקמה: "תגובה חסרת פרופורציה לפעולה איראנית"
כוחות צה"ל בגבול לבנון צילום: דיוויד כהן, פלאש 90

בצה"ל ובמערכת הביטחון שומרים הבוקר (ראשון) על דריכות בגבול ישראל לבנון, זאת ברקע יום השנה לחיסולו של מפקד כוח קודס במזרח התיכון הגנרל קאסם סולימאני, ובעקבות הערכה כי האיראנים עדיין שקלים כיצד לנקום את חיסולו 'אבי פרויקט הגרעין' האיראנית מוחסן פחריזאדה - המיוחס לישראל.

ההערכות בקרב גורמי המודיעין כי איראן ושלוחותיה במזרח התיכון מנסים להתגרות בישראל, ובכך אולי גם לבדוק את עירנותה. על פי דיווח באתר 'וואלה' מפי גורמים במערכת הביטחון, הדרג המדיני אישר לצה"ל לבצע מספר פעולות, בניסיון לאותת לאיראן כי במידה ויפעלו נגד מדינת ישראל, "התגובה לכך תהיה חסרת פרופורציה"

על פי אותו דיווח, באיראן לא וויתרו על האפשרות לבצע נקמה כנגד ישראל בעקבות חיסולו של פחריזאדה, זאת למרות הידיעה כי צבא ארצות הברית נמצא בדריכות עליונה במזרח התיכון. במקביל, עשרות פעילי חיזבאאלה מפגינים הבוקר בגבול ישראל לבנון לציון השנה לחיסול סולימאני, וקרואים קריאות בגנות ישאל וארצות הברית.

כזכור, בשלישי בינואר בשנה שעברה חוסל סולימאני והיום יציינו ברפובליקה האסלאמית את מותו. לפי דיווח של כתבת CNN לענייני צבא ביטחון ברברה סטאר, הכוחות הימיים של איראן העלו כוננות באזור המפרץ הפרסי. סטאר ציטטה גורם ביטחוני בכיר שאמר לה כי איראן מתגברת כוחות במפרץ הפרסי, אולם לא ברור אם זו הגנה או שהם מתכוננים להתקפה נגד יעדים אמריקנים.

זה לא הדיווח הראשון אודות כוונת איראן לבצע פעולות נקם בארה"ב על מותו של סולימאני. לפני מספר ימים דיווחנו ב'בחדרי' כי עיראקים רבים חוששים מהתלקחות לאחר שאיראן נשבעה לנקום על חיסולו של קאסם סלימאני בינואר האחרון. החשש הגדול בעיראק, שפלגים בתוך כוחות הביטחון העירקיים עלולים לאיים על היציבות.

בהצהרה בתחילת החודש שעבר, המנהיג הדתי של איראן, האייתוללה עלי חמינאי, חזר על רצונו של ארצו לנקום. אך עבור העירקים זה עשוי בהחלט להוות סכנה. "אנו חוששים שעיראק תהפוך לזירת קרב בין איראן לציונים וכי הדבר יפגע רק בעיראקים חפים מפשע", אמר נזאם שוק, עובד מדינה ממחוז ענבר בעירק. "אנו חוששים שאיראן תגיב, אמריקה תגיב ואז נחזור לנקודת ההתחלה, כמו בשנת 2006, כאשר היו מתחים עדתיים ורבים נהרגו". 

מאז חיסולו של סולימאני בתחילת השנה שעברה, התרחשו סדרה של תקיפות רקטות על בסיסים אמריקניים סביב עירק, כמו גם על האזור הירוק, המחוז המאובטח ביותר בבגדאד, בו שוכנת ממשלת עיראק ושגרירויות זרות. בעיראק נותרו 3,000 חיילים אמריקאים. בנובמבר הודיעה ארה"ב כי היא מתכוונת להוריד את המספר ל-2,500 עד 15 בינואר, וצוותים שאינם חיוניים כבר עזבו את שגרירות ארה"ב. נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, צייץ בטוויטר כי מותו של אזרח אמריקאי יהיה קו אדום, המחייב נקמה.

 

צה"ל גבול לבנון איראן קאסם סולימאני נקמה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד