י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

פסח חג הביצים: כמה ביצים מותר לאכול ביום?

אין הרבה מה לאכול בפסח, מלבד תפוחי אדמה וביצים, ובעוד ההגבלה היחידה על כמות תפוחי האדמה נעוצה בכמות הפחמימות שבהן, נגד אכילת ביצים קיים מיתוס ארוך שנים • כתבת בחדרי חרדים יצאה לבדוק: כמה ביצים מותר לאכול ביום?

מדי הרבה?
מדי הרבה?

פסח חג הביצים – טוב גם חג תפוחי האדמה, אבל זה לא נחשב, כי אחד מכל שני תבשילי תפוחי אדמה מוכן בשילוב כלשהו עם ביצים.

וכמו בכל פסח, שבה ועולה השאלה, בעיקר בפי הילדים, כמה ביצים מותר לאכול ביום? וכמה בשבוע? בעבר רווחה ההנחה, כי אכילת ביצים מוגבלת לאחת ביום כשכמות גדולה מזו, מעלה את רמת הכולסטרול בדם ואינה בריאותית.

אולם גם תיאוריות בני 40 שנה מתבררות מפעם לפעם כמופרכות. וגם במקרה הביצים, התברר לאחרונה כי לאזהרות נגד אכילת ביצים בשל עליית הכולסטרול, לא היה בסיס מדעי מוצק ואדרבה, לביצים יש חשיבות גדולה בתפריט.

מקור האזהרות שכרכו אכילת ביצים עם מחלות לב, היה נעוץ בתיאוריה שהועלתה בשנות ה‭,60-‬ לפיה רמת כולסטרול גבוהה במזון מעלה את רמת הכולסטרול בדם, ורמה גבוהה בדם גורמת למחלות לב. מאחר שביצה עשירה בכולסטרול הניחו כי יש להמעיט בצריכתה.

אלא שממחקרים שהתקבלו על כל הקהילה המדעית עולה, כי לרמת הכולסטרול במזון יש השפעה מועטה בלבד על רמת הכולסטרול בדם, ומה שבעיקר משפיע על רמת הכולסטרול בדם הם השומנים הרוויים ושומני הטראנס שבמזון. השומן הרווי ושומן הטראנס הוכחו כמעודדים היווצרות טרשת העורקים, המתבטאת בשקיעת שומנים וכולסטרול בדופנות כלי הדם וגורמת בסופו של דבר למחלות לב וכלי דם.

רוב המחקרים שנערכו בשנים האחרונות, בהשתתפות אלפי אנשים, לא מצאו קשר בין צריכת ביצים למחלות לב וכלי דם. לטענת המתנגדים להגבלת צריכת הביצים, ההתמקדות בהן מסיטה את תשומת הלב מגורמי התזונה הקשורים באופן ברור למחלות לב.

ואם מתבוננים בביצה, שלא מבעד למשקפי האיום הבריאותי שכביכול נשקף מהן, מתברר כי לביצים דווקא יתרונות תזונתיים חשובים, שנזנחו בלהט הוויכוח על הכולסטרול. ואכן, בביצה בגודל L יש ‭300-250‬ מ"ג כולסטרול, אך היא גם מהווה מקור עשיר לחלבון, לאבץ, לקרוטנואידים, לוויטמין ‭,A‬ לחומצה פולית, לברזל ולוויטמין ‭.B12‬ הביצה מכילה כמות נמוכה יחסית של שומן רווי, ומחצית השומן שבה הוא חד בלתי רווי, הקשור דווקא בהורדת כולסטרול.

רוב הוויטמינים נמצאים בחלמון הביצה, המהווה גם מאגר עשיר של כולין, המשתתף בהעברת מסר עצבי בין התאים ויש לו חשיבות רבה בהתפתחות המוח, מערכת העצבים, כושר החשיבה והיכולת הלימודית. הכולין חשוב מאוד בעיקר לנשים הרות, לתינוקות, לילדים ולנוער. בגיל מבוגר הוא חיוני לשמירת הזיכרון.

אז אם הכל טוב, אז מה רע?

למרות שהקשר בין הביצים לעלייה ברמת הכולסטרול הופרך, מעלים ממצאי מחקר חדש שפורסם לאחרונה, קשר חולה אחר בין אכילת ביצים למצב הבריאותי.

המחקר העלה זיקה ישירה בין צריכה מופרזת של ביצים לסוכרת מסוג ‭) 2‬סוכרת מבוגרים‭.(‬ במחקר השתתפו ‭20,703‬ גברים ו‭36,295-‬ נשים, ונמצא כי בקרב נשים שצרכו שבע ביצים ומעלה בשבוע נראתה עלייה משמעותית (פי ‭(1.8 ‬בסיכון לפתח סוכרת, בעוד שבקרב גברים העלייה בסיכון (פי ‭(1.5‬ נצפתה כבר בקרב אלה שצרכו חמש-שש ביצים בשבוע. הקשר נותר מובהק גם לאחר שנלקחו בחשבון גורמים אחרים הקשורים לסוכרת כמו משקל, פעילות גופנית, היסטוריה משפחתית והרגלי תזונה. מסקנת מחברי המחקר היא שלא מומלץ לצרוך יותר מביצה אחת ביום, אך מוסיפים כי דרוש מחקר נוסף בנושא.

לאור סיכום הממצאים, ממליצים רופאים ומומחי תזונה להשאיר על כנה את ההמלצה המסורתית, הממליצה על אכילת ביצה אחת בלבד ליום אצל ילדים, ו- שימו לב, אכילת חמש עד שש ביצים בשבוע בלבד על ידי מבוגרים. מה שלא מאפשר אפילו אכילת ביצה ליום.

כנראה שגם הביצים, לא יעזרו לכם בשיכוך הרעב בשבוע הזה...
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד