ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
הגבלות וחיסונים

מקיף: כך מתמודדות הקהילות היהודיות בעולם עם נגיף הקורונה

ימים לא פשוטים עוברים על לא מעט קהילות יהודיות בעולם, שמנסות לקיים אורח חיים יהודי עד כמה שניתן במדינות זרות. כתב 'בחדרי חרדים' שוחח ודלה פרטים על המתרחש בהן בימים אלה, מצב התחלואה, אופי ההגבלות ועד כמה הן חמורות וקפדניות | וגם, האם החיסונים הגיעו אליהם

חרדים בבריטניה. אילוסטרציה
חרדים בבריטניה. אילוסטרציה צילום: דודי בראון

"הכל כאן מתנהל בעצלתיים בכל הנוגע לחיסונים, אנשים כאן צופים במבצע הישראלי בפה פעור". בעוד בישראל מבצע החיסונים מתקדם בקצב משביע רצון ומפתיע, במדינות רבות בעולם המצב קטסטרופלי, מערכת הבריאות במספר מדינות כאילו נכנסה לשנת חורף ארוכה, בצרפת בקושי כמה מאות חוסנו עד היום, ובבריטניה מעל מיליון איש חוסנו, כשאוכלוסיית אנגליה מונה מעל 60 מיליון איש.

'בחדרי חרדים' יצא למסע התעניינות, כיצד מתמודדות הקהילות היהודיות בעולם עם מצב הנוכחי, שסופו לא נראה באופק, חרף מבצעי ההתחסנות במדינות מסוימות.

בריטניה

בעיר מנצ'סטר שבבריטניה, שם יש ריכוז חרדי גדול מאד, המצב רדום ולא ברור, בתי הספר פתוחים למחצה, לשליש ולרביע, אין סדר וכל מוסד עושה מה שהוא רוצה, יש מורים גויים שלא באים ללמד לימודי ליב"ה ולכן התלמידים מסיימים את יום הלימודים מוקדם מהרגיל, מאידך ישנם בתי ספר שהלימודים בהם הופסקו לגמרי, ויש גם את מוסדות החינוך שכל יום משנים את הכללים.

גם בין בתי הכנסת ישנם הבדלים, ישנם בתי כנסת שהכל מתנהל כרגיל, ישנם בתי כנסת שמקפידים יותר ויש שפחות. לדברי בני הקהילה, אין במנצ'סטר אכיפה רצינית.

אליהו פנחס שפילמן, תושב מנצ'סטר החרדית, מתאר ל'בחדרי חרדים' כי "המצב לא ברור, אנחנו מסתכלים איך העסק מתנהל בישראל מבחינת החיסונים, והעיניים שלנו יוצאת, פה הכל בלגן ואנחנו עם פה פעור כשאנחנו רואים איך מערכת הבריאות בישראל פועלת, הכל כאן מסורבל, בקושי התחסנו כאן".

בלונדון החרדית המצב מחולק לשני הריכוזים החרדיים, סטמפורד היל וגולדרס גרין, "בסטאמפורד היל הכל מתנהל כמעט כרגיל", כך מתאר אחד מתושבי המקום ל'בחדרי חרדים'. לדבריו: "הסיבה לשקט בריכוז החרדי כי לפחות 70 אחוז מהחרדים כבר חוו את הקורונה, ואלה שעדיין לא נדבקו, יש להם סוג דם שהנגיף לא דובק בו". אומר לנו תושב סטמפורד היל ומוסיף, "אני מכיר המון אנשים שהיה להם קורונה, אם לא בגל הראשון, אז בגל השני".

המצב בגולדרס גרין שונה, שם סדרי העדיפויות שונים, וההתנהלות של התושבים היא אחרת לגמרי מאחותה סטמפורד היל. "הייתי אומר שיש 50 אחוז של תושבים שהולכים לבתי כנסת, בניגוד לסטמפורד היל, שם הולכים כמעט כולם, בגולדרס גרין האנשים יותר חוששים ויותר שמרנים".

בבריטניה כרגע רק אנשים מגיל 75 ומעלה מקבלים את החיסון, הרשויות החלו עם מעל גיל 85, ירדו למעל גיל 80, ועכשיו אוחזים בגיל 75, אבל עם החיסון של 'אסטרזינקה' שהיום הבריטים החלו לחסן איתו, הגיל יירד ל-60 פלוס, כמו בישראל.

ג'יברלטר

בקהילה היהודית בג'יברלטר, המצב כרגע טוב, אך לא משביע רצון. הקהילה הקטנה המונה כ-700 נפש, מתוך כ-30,000 תושבים, 200 משפחות שומרי תורה ומצוות. באי שנמצא תחת הממלכה הבריטית ישנם ישראלים רבים שמתעסקים בשלל נושאים.

יוסי לייטנר, תושב המקום, מספר ל'בחדרי חרדים' כי "עד לפני שבוע הכל היה רגיל, הכל היה פתוח, בתי הספר ובתי כנסת היו פתוחים לגמרי והכל התנהל כרגיל, עכשיו עשו כאן סגר שבועיים, אין לימודים ואין בתי כנסת, רוב החנויות סגורות, רק חנויות חיוניות פתוחות, משלוחים כן אפשר לעשות כאן, אנשים מסתובבים קצת ברחובות, יש כאלה שנוסעים לספרד השכנה, אבל בגדול מרגישים כאן סגר".

בנוסף מהשעה עשר בלילה עד 6:00 בבוקר הסגר הוא קפדני יותר וכולם נשארים בבית ללא יוצא מן הכלל.

אירלנד

הרב זלמן לענט, רבה של הקהילה היהודית באירלנד, מתאר ל'בחדרי חרדים' חוסר שליטה במדינה. לדבריו: "המספרים של החולים עולים ועולים, אך לא בהשוואה למקומות אחרים, אלא בהשוואה לתחלואה שכל הזמן היתה כאן במדינה, היה כאן פחות מאלף נדבקים ביום, ועכשיו יש כאן כמה אלפים ביום, בתי הכנסת סגורים לגמרי לפחות לחודש הקרוב, בתי הספר היו אמורים להיפתח עוד יומיים, אך הפתיחה נדחתה לתאריך ה-11 לחודש, אבל אם המספרים ימשיכו לעלות, אולי בתי הספר ימשיכו להיות סגורים עד שהמורים יקבלו חיסון, נתינת החיסונים לוקחת זמן, זה רק מתחיל עכשיו וזה איטי, אז יקח עוד הרבה זמן עד שכולם כאן ייתחסנו".

אמסטרדם

הרב אלעזר וולף, רבה של אמסטרדם, שוחח עם 'בחדרי חרדים' ושידר אופטימיות, שכן המצב בהולנד משתפר. "יש ירידה של 40 אחוז בחולים הקשים, ובין בחולים המאומתים, ובין במספר המתים, אין אמן נתונים מדויקים הקשורים לסוף השנה האזרחית, אנשים כאן שומרים על הכללים, ברכבות, בבתי כנסיות, יש כאן סגר נושם, בכל המקומות הציבוריים ובחנויות, כל בית כנסת חילק את האנשים אצלו לשני מניינים, לא יותר משלושים אנשים במניין".

עוד מתאר הרב וולף, "אם צריך לבקר חולים וכדו', עושים זאת גג שני אנשים, רואים את האור בקצה המנהרה, אפילו שתהליך החיסון הוא מאד איטי, לא יודעים עוד איך זה יתבצע, אבל מקווים שעד פסח אנחנו נחיה כאן כמעט רגיל, אך מתכננים את ט"ו בשבט ופורים במתכונת של פסח".

תאילנד

הרב נחמיה וילהלם, שליח חב"ד בתיאלנד, מספר ל'בחדרי חרדים' כי "עד לפני שבועיים לא היתה קורונה כמו במדינות אחרות, היו כ-3000 נדבקים, וכ-60 מתים, ובמשך שבעה חודשים לא היו כאן נדבקים כלל, אך התגנבו לכאן לפני שבועיים כמה עובדים מבורמה, בדרך כלל כל מי שמגיע לכאן חייב בידוד למשך שבועיים ומאד מקפידים על זה".

לדבריו: "אי אפשר לצאת מהבידוד בכלל, כל מי שמגיע לכאן חייב בידוד, גם אם הוא שר או אזרח מקומי ועל חשבונו, לפני שבועיים נכנסו לכאן בורמזים שהיו חולים, וגרמו להדבקה גדולה, וזה גרם לכמה מתים, הטילו הגבלות ביום שני, בתי הספר סגורים, בינתיים בתי הכנסת נשארים פתוחים, אני מקווה שיצליחו להשתלט על זה, אנשים כאן מאד ממושמעים, בתקופה האחרונה גם בלי שהיו נדבקים, כולם שמרו על ההוראות ועל ריחוק חברתי קפדני".

פריז - צרפת

בפריז בירת צרפת המצב רגוע, בתי הספר פתוחים, אך התלמידים מחויבים לעטות מסכות. מוטל עוצר לילי מהשעה 20:00 עד 06:00 בבוקר, אין בידוד לאף אחד, הממשלה סומכת על האזרחים שיבודדו את עצמם אם הם מרגישים תסמינים, בתי הכנסת פתוחים, ומותר להתכנס בהם עד 30 איש, תוך שמירת מרחק, עם זאת נאסר לקיים אירועים כמו קידושים, סעודות ובריתות.

באשר לחיסונים, אומר אחד מתושבי העיר ל'בחדרי חרדים': "על חיסונים אין על מה לדבר, אין כאן נושא חיסונים בכלל, אולי יהיה סגר אזורי במקומות אדומים". אחד מחברי קדישא בצרפת מוסיף ומספר ל'בחדרי חרדים' כי "מבחינת הנפטרים אין שינוי בכמות הרגילה בהשוואה לשנה שעברה, הכמות אותו דבר, בגל הראשון באפריל מאי נפטרו מאות אנשים בבתי אבות".

בלגיה

המצב בבלגיה מורכב, מהשעה 12 בלילה אסור להסתובב ברחוב, חנויות פתוחות, אך מסעדות סגורות, מוסדות החינוך הכלליים במדינה נפתחו, גם מוסדות החינוך החרדיים פתוחים כרגיל, במקומות פתוחים חייבים לעטות מסכה.

בבתי הכנסת מותר עד 15 איש, והקהילות החרדיות נמצאות בדיון עם הרשויות לגבי מספר המתקהלים, "האם בכל הבניין 15 אנשים? או רק בתוך בית הכנסת עצמו". הטענה של היהודים היא כי הספרייה באנטוורפן לא נמצאת תחת מגבלה של 15 איש, המשטרה כבר חילקה מאות זימונים לבתי משפט ליהודים שנמצאו בבתי הכנסת מעל המותר.

האוטובוסים והרכבות מלאים נוסעים, כולם עוטים מסכות, אך הריחוק החברתי לא נשמר, חוץ מבתי הכנסת, חיי היהודים די בסדר, אבל עדיין הם חיים בחוסר ודאות ולא יודעים מה יילד יום.

עוד נושא שמטריד את הקהילות בבלגיה, "אין חתונות ואין בריתות, אין בר מצוות כמו שאנחנו מכירים, הכל עושים מהר ובלי אנשים רבים, שבוע הבא יש חתונה במז'יבוז' אוקראינה, בגלל שאי אפשר להתחתן כאן בצורה נורמלית". כך מספר תושב אנטוורפן ל'בחדרי חרדים'.

איראן

הקהילה היהודית באיראן מתמודדת עם נגיף הקורונה בצורה קשה, כאשר אחוז הנדבקים והמתים גבוה יחסית, מתוך 10,000 יהודים, בסביבות 30 מהם נפטרו מהנגיף.

כמעט כל בתי הכנסת באיראן סגורים, המעטים שפתוחים מוודאים שכללי הריחוק החברתי נשמרים, בתי הספר כולם סגורים והלמידה מתנהלת רק מרחוק, איראן עדיין לא החלה לחסן את אזרחיה מאחר והחיסונים שהיא הזמינה עדיין לא הגיעו, במקביל היא מפתחת בעצמה חיסון נגד הנגיף בשיתוף עם ממשלת קובה. המדינות עדיין נמצאות בשלבים הראשונים של הפיתוח.

דרום אפריקה

בדרום אפריקה בתי הכנסת נסגרו ברחבי המדינה עקב זינוק מדאיג במספר הנדבקים.

בעוד החנויות, התיאטרונים, בתי הקולנוע והמסעדות פתוחים ללא הגבלה, לצד פעילות התחבורה הציבורית, כל מבני הדת בדרום אפריקה סגורים לחלוטין, כולל בתי כנסת ולהבדיל, כנסיות ושאר בתי התפלה.

הממשלה החליטה על סגירת מבנים דתיים, בעקבות העובדה שהשבוע הנוכחי הינו חגם של הגויים והחשש מפני האפריקאים שיחגגו בהמוניות וההדבקה תצא משליטה. בתי הספר ומקומות הלימוד עדיין לא שבו למסלול והלמידה עודנה מרחוק בלבד.

הממשלה קבעה כי כל מוסדות הדת יהיו סגורים בשבועיים הקרובים, אך ככל הנראה ההחלטה תוארך לשבועיים נוספים, כך מסתמן.

אחד מבני הקהילה ביוהנסבורג מתאר ל'בחדרי חרדים', כי המצב מאד רגיש עם הקורונה, ולכן הממשלה החליטה לסגור. "זה לא דווקא נגד יהודים או נגד הדת, גם כנסיות נסגרו לגמרי, מכיוון שבמקומות הללו יש חשש להדבקת יתר, כי אין באמת דרך לוודא ששומרים על ההנחיות". עם זאת לדבריו, "בבתי הכנסת כן אפשרי לוודא, כי הרבנים והגבאים יודעים לווסת ולחלק את המתפללים, אבל אי אפשר לעשות איפה ואיפה, אם יש החלטה על סגירת מבני דת, סוגרים הכל בלי לבדוק בכל בית כנסת או כנסייה", הוא מסביר.

אזרבייג'אן

הרב שניאור סגל, שליח חב"ד באזרבייג'אן, מספר ל'בחדרי חרדים' כי לאורך תקופת הקורונה, היו עליות ומורדות באשר להיקפי התחלואה וההתמודדות עמה, עם כמעט 5000 חולים ביום, היו סגרים שאפשרו יציאה למרחב הציבור, אך ורק בהצגת אישור מיוחד מהרשויות, כל אדם שביקש לצאת, היה חייב לקבל אישור מיוחד, זאת לאחר שהגיש בקשה בצירוף סיבה משכנעת, היו צריכים לשלוח מספר זהות למוקד מיוחד בפורטל הממשלתי, והיה מותר לצאת לשלוש שעות פעם ביום.

יש לציין כי חברות יכלו להחזיק 30 אחוז מצוות העובדים שלהן, וכך עובדים קיבלו אישור לצאת לעבודה עם אפשרות לצאת ללא אישור מהרשויות דרך קבלת הודעה.

הרב מוסיף ומתאר כי "הסגר היה מהודק מאד למשך כמעט חמישה חודשים, אך עם הפסקות, במצטבר זה יצא כמעט חמישה חודשים, ככה יהיה גם בשבועיים הקרובים". לגבי בתי הכנסת אומר הרב, כי אסור לפתוח את בתי הכנסיות מפורים האחרון, ואסור להתקהל לשום דבר דתי במרחב הציבורי".

"אנשים כאן נפטרו מקורונה, חלקם היו צעירים ברוחם בגילאי 50 או 60, בתי הספר סגורים לגמרי ולומדים רק בזום, באוקטובר האחרון כיתות א' ב' ג' ד' הגיעו שלוש פעמים בשבוע לבית הספר, כיתות ה' ו' ז' ח' הגיעו למשך שבועיים אך לא באותם ימים של הכיתות הנמוכות, עכשיו הכל ממשיך בזום".

"ברוך השם מבחינת הנפטרים המצב טוב ביחס לאוכלוסייה, כמובן כואב הלב על כל נפטר, אך בהשוואה למקומות אחרים, אנחנו בסדר". במדינה הלכו לעולמם 2650 איש מתוך 9 מיליון תושבים, ביניהם היו גם מספר יהודים. לגבי חיסונים זה נראה שיתחילו בחודש הנוכחי לחסן פה, אבל אני לא יכול לאשר דבר כזה בוודאות, אני פחות מתמצא בזה".

עוד נתון חשוב. בתקופה הקשה יותר היו כמעט 30% מהבדיקות במדינה חיוביות, כעת זה עומד על 9-10%

צריך לקחת בחשבון שהיתה במדינה מלחמה נגד ארמניה עם נצחון שהוביל להרבה מפגני שמחה ספונטניים בהם התקבצו אלפי אנשים.

שבדיה

הרב אלכסנדר נמדר, שליח חב״ד בעיר גטבורג שבשבדיה, שוחח עם 'בחדרי חרדים' והודה כי המצב ברוך השם בסדר. "היהודים כאן שומרים יותר בקפדנות ממה שהממשלה מורה לשמור, שומרים על החיים, הכל בסגר, גם בתי הכנסת סגורים, לא בידוד אבל סגר".

בתי הספר פועלים עד גיל 15, אנשים יוצאים לקניות אך עם הגבלות, לא יוצאים יחד, אסור להתקבץ יותר מארבע איש, "בחב"ד יש שיעורים בזום, שיעורים באווטסאפ, שיעורים פרטיים, שיעורים במספר שפות, ברוך השם אין הרבה לוויות בקהילה היהודית, עושים את הלוויות מחוץ לבית הלוויה, כדי לשמור מרחק כמה שיותר".

הרב מספר כי לפני כמאה שנה היה את מגיפת החולרע, והסכנה היתה אז לא לאכול, היו חייבים להכניס מים לגוף, נוזל בגוף זה היה מסוכן. "אחד הרבנים הגדולים ביקש אז מאנשים לאכול ביום כיפור, אבל אנשים לא הקשיבו, אז הרב ביקש שיביאו לו יין ואוכל, והרב עשה קידוש לפני כולם כדי לעודד את כולם לאכול, וכולם הבינו אז שזה רציני, הרב אמר להתפלל אחד שתהה למה הרב מקל, אז הרב ענה שהוא מחמיר בפיקוח נפש".

שליח חב"ד מציין כי גם היום בעת מגיפה זו צריך להיזהר, "אנחנו עובדים את הקב"ה בבית, עובדים באופן אחר כי אין לנו בית כנסת, בעזרת השם תגמר המגיפה, כמו שהיה במדבר שהמגיפה נעצרה על ידי הקטורת, עכשיו המעשים טובים שלנו זה הקטורת, וצריך לעשות את המצוות עם יותר אהבת השם, יותר אהבת ישראל".

ארגנטינה

הרב אליהו המרה, נשיא וועד הקהילות בארגנטינה אומר ל'בחדרי חרדים' כי המצב כרגע בשליטה והתנהלות האזרחים היא כמעט כבשגרה, אולם המצב עלול להשתנות ולהחמיר בקרוב.

לדבריו: "משרדי הממשלה לא חזרו למצב הרגיל, אך המצב כמעט ללא שינוי מלפני הקורונה, יש עדיין הגבלות אבל לא ממש מורגשות, בבירה בואנוס איירס ההדבקות עלו ב-150 אחוז, מדברים כאן על לא פחות מסגר צבאי בשבועות הקרובים, סגר ממש קפדני שאם הוא יופר, זה יגיע לקנס כבד ואף למאסר, המצב כרגע שיש התרופפות במשמעת בציבור הכללי, לא אצל היהודים, אצל היהודים חלק מהמוסדות יצאו לחופשת ינואר, חלק ייצאו לחופש בחודש הבא, החתונות נערכות כאן מחוץ לעיר בשטח פתוח, בתי הכנסת פתוחים, אך עם הגבלות קפדניות". כך בארגנטינה.

קהילות יהודיות קורונה חיסון לקורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד