י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
תיעוד בלעדי

חבר המועצת על הבחורים שנזרקו מהישיבות: "צריך בית דין"

נושא ריבוי הנפלטים ל"ע מעולם הישיבות בפרט בתקופת הקורונה, הגיע לשולחנו של זקן חברי מועצת חכמי התורה הגאון רבי שמעון בעדני שזעק בכאב על זריקת תלמידים מהישיבות - בפרט בתקופה זו | "צריך בית דין, זה חיי נפש" | הכינוס והמכתב המלא בלעדי ב'בחדרי חרדים' 

חבר המועצת על הבחורים שנזרקו מהישיבות: "צריך בית דין"
הכינוס אמש בבית הגר"ש בעדני צילום: באדיבות המצלם

אין זה סוד שמאז פרצה מגפת הקורונה לחיינו, הלכו והתרבו בחורי הישיבות שלא הצליחו לחזור לספסל הלימודים, חלקם מרצונם וחלקם נזרקו על ידי הנהלת הישיבות.

בעקבות כך התכנסו כמה מראשי ישיבות העוסקים בנוער המתמודד, לכינוס חירום אצל זקן חברי מועצת חכמי התורה הגר"ש בעדני, שכתב מכתב חריף בעניין. 

ל'בחדרי חרדים' נודע כי אמש הגיעו כמה ראשי ישיבות מ'נוחם' המתמודד עם הנוער נושר מטעם משרד הרווחה לכינוס שהתקיים בביתו של חבר מועצת חכמי התורה, הגר"ש בעדני. בכינוס העלו לדיון את בתקופת משבר הקורונה שרבים חללים הפילה ובחורים רבים נפלטו מהישיבות.

"ישיבות נוחם מתמודדות בחודשים האחרונים עם משבר חמור שלא נראה מעולם", אמרו ראשי הישיבות בכינוס.

ראשי הישיבות שהשתתפו היו הגאון רבי חייקל מילצקי, ראש ישיבת רש"י, הרב לוי ראש ישיבת תפרח, הרב משה בלוי מארגון תושיה, הגאון רבי דוד אבוחצירא רבה של יבנה, הרב טורצ'ין ראש ישיבת 'אור יצחק' והרב סגרון ראש ישיבת נתיבות. 

במהלך הכינוס חיפשו דרכים להתמודד עם התופעה, בכינוס זעק הגר"ש בעדני ואמר: "היד קלה בהוצאת בחורים מהישיבות". הגר"ש בעדני הזכיר את הסיפור שהיה לו בצעירותו עם מרן הסטייפלר זצ"ל, כאשר שמע על כוונה של ישיבה להוציא בחור מהישיבה, פסק הסטייפלר שיש להקים "בית דין" לפני כל מקרה של הוצאת בחור מהישיבה.

בתום הכינוס, כתב הגר"ש בעדני מכתב על התופעה שם סיפר כי "לפני שנים רבות פתחתי ישיבה ספרדית עם פנימייה לנוער שבאו גם מחוץ לארץ, הישיבה הייתה כסניף של ישיבת פורת יוסף בירושלים, בתחילה כישיבה קטנה לאחר מכן גדלה לישיבה גדולה, נוער שברובו בלי רקע, כרגיל היו בעיות התנהגות, הייתי צעיר והייתי בספקות והלכתי לסטייפלר ובקשתי עצה." לדברי הגר"ש, "הוא שמע את הבעיות והנחה אותי ואמר לי לבדוק אם בעיית הנוער קשה לצוות".

"אסור להרחיק אותם כי זה תפקיד הצוות שחייב לטפל ולחנך אותו כראוי, ואסור להוציאו, (חוץ ממקרים קשים מאד אם מקלקל בחברה קשות אז מותר להוציאו) ואת המשפט הזה זעק בנחרצות – "צריך בית דין, ראש הישיבה והמשגיח ואחד הרמי"ם ולדון בכובד ראש שזה חיי נפש" ואני רואה בזה כשמתייעצים איתי מוסדות שונים גם במוסדות לבנות ואני רואה סיעתא דשמיא".

הרב שמעון בעדני בחורי ישיבות קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד