כ"ד אייר התשפ"ד
01.06.2024

הם מפחדים: מה יקרה ביום שהחרדים יהיו רוב

איך משכנעים הבטלנים ואוכלי החינם של המדינה שהם אלה העובדים קשה ורק החרדים פוגעים ב'שוק העבודה'? ומה חושב מנכ"ל מחלבות 'יטבתה' על רבנים ו...'אייטולות'? • טורו היומי של יצחק נחשוני

גידול של 51 אחוז בחינוך החרדי בעשור האחרון. צילום אילוסטרציה: מנחם הלוי
גידול של 51 אחוז בחינוך החרדי בעשור האחרון. צילום אילוסטרציה: מנחם הלוי



'עבודה בעינים' נגד החרדים

עד שתתפרץ לעברנו לבת הר הגעש באשקלון, ובעוד שעל פי הידיעות המתפרסמות היום, שני הצדדים שצפויים להתעמת שם עורכים את כוחותיהם, ה'עדה החרדית' ו'אתרא קדישא' מחד, והמשטרה המתגברת את כוחותיה בעיר ב-150 שוטרים מיוחדים מאידך, יש מי שדואג לנו ל'אינטרמצו'.

גלי שנאה, אם כי נמוכים יחסית, שאינם ממין עניין הקברים באשקלון, מופצים בינתיים בתקשורת נגד החרדים, ומבטיחים שלמלבי הלהבות בימים הקרובים יהיה מקור זמין להצית את המדורה הגדולה.

שוב מתגלה שה'חוק' היחיד שמפיצי הרוע שומרים עליו בקפדנות הוא...'חוק שימור האנרגיה', השלילית כמובן, כנגד חרדים.

אחת לשנה מפרסם גוף המתקרא 'מרכז טאוב', שאיש לא הסמיכו ולא בדק את כישוריו, את מסקנותיו ה'מלומדות' על המדיניות החברתית בישראל. לא תמיד הן תופסות כותרות ענק, וכמו כל דו"ח אחר דורשים גם מהם להיות מגרים ופרובקטיבים, אבל כאשר המסקנות האלה באות להזהיר מפני מגמות הרות האסון שנסחפות לעבר תושבי המדינה, בעטיו של הצבור החרדי, הן מתקבלות, גם אצל עורכי העיתונים הכלכליים, האמורים לדייק מאוד בנתונים ולא רק בעובדות, כאילו היו אקסיומה שאינה ניתנת לערעור. עוד אחד מחוקי הטבע.

הפעם עוסקות המסקנות האלה בהשתלבותם של החרדים ב'שוק העבודה' בישראל. חשבתם, על פי הדיווחים בעבר, שגם המתסיסים למיניהם כבר השתכנעו שבתחום הזה חל שינוי מהותי ונגמרו להם הכדורים בקנה - טעיתם.

אפילו החייל החרדי, האחראי על תיאום תנאי שירותם של בעלי המשפחות החרדיות הרבות, שהצטרפו לאחרונה לחיל האוויר, מודיעין וחיל הים בתפקידים תעסוקתיים נדרשים ביותר, העומד להיות אחד מ-120 החיילים המצטיינים שיעוטרו ביום העצמאות בטקס בבית הנשיא, לא שכנע אותם שהדברים השתנו. החרדים, גם במדי צה"ל וגם בבגדי עבודה, ולא רק בבגדי השחור-לבן השנואים, ממשיכים להיות שק החבטות שלהם.

העיתונים הכלכליים מיצו את הדו"ח מכל כיווניו. בעוד 'כלכליסט' מספר לקוראיו, כי "שיעור החרדים העובדים צנח מאז...1979 ב-44%", תופס 'דה מרקר' את הנגטיב ומדווח: "שיעור האבטלה בקרב החרדים זינק פי שלושה בתוך שלוש עשורים".

צנח או זינק? - מה זה משנה העיקר שהחרדים במרכז המטרה.

בדו"ח עצמו, שהפיץ 'מרכז טאוב' , האזהרה החברתית הזו מנוסח בגרסה שלישית, הסוגרת לחרדים את כל הפינות "שיעור אי-התעסוקה בקרב גברים חרדים גדל ב-200% בשלושה עשורים" - נאמר שם.

ושום דבר לא השתנה, כידוע, בתחום הזה בשלושת העשורים האחרונים...

לפני שנשאל את 'מומחי' 'מרכז טאוב' והכתבים הכלכליים המפיצים את הבליהם, במה הם - 'הג'ובניקים' ואוכלי החינם של החברה בישראל - נחוצים יותר ותורמים יותר מהחרדים ל'שוק העבודה'? נמלא גם את חובתנו אנו לעבודתנו ולא ניתן להם פתחון פה.

לאחר נבירה נוכחנו שדו"ח מרכז טאוב כולל גם נתונים מחמיאים מאוד לפוטנציאל החרדי. אם מוציאים את התבן מן המוץ ניתן לגלות בו שבעוד 30 שנה 78% מהתלמידים בחינוך היסודי במדינת ישראל יהיו חרדים או ערבים ו-14% בלבד ילמדו בזרם הממלכתי. בעשור האחרון גדל מספר התלמידים בזרם החרדי ב51% (!) ובנוסף בזרם הממלכתי דתי בעוד 8%.

אותם זה כמובן מדאיג: "כדי שאותם בוגרי בתי ספר יסודיים ישתלבו בשוק העבודה עליהם לקבל חינוך התואם את צרכי המשק המודרני" - אומר פרופ' דן בן דוד, מנהל מרכז טאוב - "אלא שהמצב כיום בישראל הוא שרמת החינוך בתחומי היסוד היא הנמוכה במערב באופן כללי ובקרב שתי קבוצות אוכלוסיה אלה היא אף נמוכה הרבה יותר".

אם מישהו מאמין שדו"ח 'מרכז טאוב' הוא מבוסס, הרי שהחרדים והערבים מרכיבים כבר את רוב הדור הבא בישראל. או-אז, אותם אנשי מוסר העבודה הגבוהה המתריעים על הסכנות שמביאים עמם החרדים, יתכבדו וישאירו ל'רוב' את ההחלטה כיצד יראו פני החברה בישראל.

לא הם אלה שלמדו אותנו שב'רוב' מול 'מיעוט' אין להתחשב כלל במיעוט?

את החלב שלו הוא דווקא אוהב שאנו שותים. מוצרי יטבתהצילום: את החלב שלו הוא דווקא אוהב שאנו שותים. מוצרי יטבתה
את החלב שלו הוא דווקא אוהב שאנו שותים. מוצרי יטבתה


התבטאות שחלב על הזמן

מחלבות יטבתה, מתפרנסות בכבוד מהציבור החרדי, הרוכש את מוצרי ה'מהדרין' שלהן. אבל עובדה זו אינה מונעת מהמנכ"ל, ינון ניר, לבעוט בכדי ה'חלב', כמנהג הפרה לאחר חליבתה וגם לירוק אל תוך הבאר שהוא וחברי קיבוצו שותים ממנה. כשהבאר הזו מלאה בחלב הדבר לא רק מעורר גועל, אלא גם גורם לחלב להחמיץ ולהעלות ריח רע.

בשיחה עם האיש שהתפרסמה במוסף הכלכלי 'ממון' של 'ידיעות אחרונות', הוא לא נשאל דבר על תהליך יצור החלב שהוא אחראי לו או על השוקו של המחלבה שילדינו שותים, אלא התבקש להביע את דעתו על היחסים עם שכנינו הערבים דווקא. שיהיה.

ניר, יוצא בהצהרות לוחמניות כאילו הוא נמצא בעיצומה של 'מלחמת שוורים' המתרחשת ברפת הקיבוץ שבו נמצאת המחלבה שהוא מנהל.
"מבחינתי" - הוא מצהיר - "אחרי מלחמת לבנון השניה העולם נחרב....אני מאלה שחושבים שלא בטוח שהעולם ימשיך להתקיים" - הוא מצהיר בפסימיות ולא טורח להסביר איך זה שמכל העולם שנחרב מול עיניו ממש נותרה רק המחלבה דווקא וכמה פרות הממשיכות לתת לה חלב בקיבוץ.

אבל הוא אינו מסתפק רק בדברים ה'מחכימים' הללו. בהמשך הריאיון שהוא מעניק מתוך ה'חורבות' שהוא קבור תחתם מאז מלחמת לבנון השניה, מרחיב ניר את היריעה ומשחיל את דעותיו גם בתחומים נוספים.

בין השאר הוא מצוטט כאומר: "הקיצונים הדתיים שמשתלטים עלינו היום זה נורא... אנחנו נשלם על זה מחיר".

כדי שחלילה לא תטעו גם אתם לחשוב כמונו שהוא מתכוון רק למוסלמים הפונדצליסטים הקיצוניים שהרסו לו את עולמו, הוא מבהיר מיד למי באמת הוא מתכוון: "ברגע שהרבנים והאייתולות מנהלים את העניינים, זו רק קיצוניות. אנשים שקשה להם, באופן טבעי נמשכים לדת, כי שם מבטיחים להם הבטחות"...

וזהו. איש המחלבות סיפק לעיתון את ה'סחורה'.

מספר פעמים מופיע ה'חלב' במקורותינו כגורם לשיכרון חושים ולטשטוש, וזוהי אפילו אחת מתכונות החלב שהביאה אלינו את מאכלי החלב במועדים שונים בלוח היהודי. אבל עד לריאיון הזה לא ידענו שהתכונה הזו חזקה עד כדי כך....

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד