כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024

הפיכה בקיריגזטן: שליח חב"ד נשאר • וידאו

רחובות העיר בישקק, בירת קירגיזטן, מלאו בימים האחרונים בדם, בעקבות הפיכה של האופוזיציה • בעוד משרד החוץ מארגן משלחת למלט את הישראלים, שליח חב"ד החליט דווקא להישאר למען הקהילה

הרב אריה רייכמן, שליח חב"ד למדינה
הרב אריה רייכמן, שליח חב"ד למדינה

מהומות והפיכה שלטונית בקירגיזסטן: פעילי אופוזיציה פתחו במהומות ברחבי קירגיזסטן, בעיר הבירה בישקק ובערים טלאס ונרין. כוחות הביטחון השתמשו בכדורי גומי, גז מדמיע, וגם באש חיה על מנת לפזר את המפגינים.

בעקבות המהומות הגיש ראש הממשלה את התפטרותו, והנשיא נמלט מהבירה לקזחסטאן.

המפגינים השתוללו ואף גנבו כלי נשק מכוחות הביטחון. לפחות מאה בני אדם נהרגו ועשרות נפצעו במהומות. משרד הבריאות דיווח כי 40 נהרגו וכ-400 נפצעו. המפגינים פרצו למבנה הפרלמנט, לבנין התובע הכללי, ואף הסתערו על תחנות הטלוויזיה והרדיו הממלכתי.

המהומות פרצו לאחר שעשרה ממנהיגי האופוזיציה נעצרו, בהם ראש הממשלה לשעבר אלמזבק אטאמבייב. לאחר המהומות שוחררו העצורים ממעצרם.

שליח חב"ד ורבה של בישקק בירת קירגיזסטן, הרב אריה רייכמן, שוחח הערב (ד') בטלפון עם רבה הראשי של רוסיה הגר"ב לאזאר, שעודד את רוחו. השניים סיכמו על הישארותו במדינה, עד שיתבהר המצב. מחר לא יתקיימו הלימודים במוסדות 'אור אבנר'.

ההיסטוריה היהודית במקום מרתקת. במשך שנים סבלה היהדות במקום מרדיפה מתמשכת, הקהילה היהודית בבישקק קיבלה הכרה אך ורק בשנת 1945. ובבישקק פעל בעיקר בעיקרון רק בית כנסת אחד, אשכנזי, אך בשנות ה-90 החל לשרת גם את יושבי בישקק הספרדים.

לאחר התפרקות ברית המועצות היגרו יהודים רבים מקירגיזסטן וכיום יש בה כ-950 יהודים בלבד, רובם בבישקק הבירה.

משרד החוץ הישראלי החל בפעילות חילות 20 ישראלים הנמצאים בשטח המדינה, זאת למרות שאין שגרירות ישראלית במדינה. יחסי ישראל - קירגיסטן, נחשבים ליחסים מצוינים, והמדינה נחשבת לאי מערבי בתוך אזור מוסלמי הדוק.

בעיר הבירה בישקק דווח כי כוחות הביטחון פתחו באש לעבר אלפי מפגינים, שחלק מהם ניסו לפרוץ את המחסומים וניסו להגיע לבנין הממשלה.

שר הפנים מולדומוס קונגנטייב, נלכד על ידי מפגינים, ועל פי הדיווחים עולה כי הוא הוכה למוות.

סגן ראש הממשלה אקילבק זפרוב נתפס גם הוא בידי מפגינים בעיר טלאס והוכה נמרצות, ונלקח כבן ערובה.

גורמים באופוזיציה פוסלים את האפשרות לשאת ולתת עם הממשלה. הבכיר טוקטואים אומטלייזה שאל: "על איזה מגעים עם הממשלה אנחנו יכולים לדבר כשהם הורגים את האנשים שלנו?"

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד