י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
רובן המכריע בדרום

למעלה מ-95 אלף יח"ד נבנו בשנת 2020

על אף היעדר תקציב מדינה, פקיעת תוקף חוק הותמ"ל ומשבר הקורונה, מינהל התכנון והבנייה משרד הפנים אישר בשנת 2020 כ-95,200 יחידות דיור, כאשר היעד הממשלתי עמד על 105,000 יחידות דיור | הנתונים המלאים

למעלה מ-95 אלף יח"ד נבנו בשנת 2020
אתר בנייה צילום: גילי יערי, פלאש 90

מינהל התכנון פרסם היום (רביעי) את נתוני שנת 2020 בתכנון ומציג את העשייה בתחומי הדיור, התשתיות, התחבורה והשטחים הפתוחים.

מהנתונים בתחום הדיור, עולה כי על אף היעדר התקציב, פקיעת תוקף חוק הותמ"ל ומשבר הקורונה, מינהל התכנון אישר כ-95,200 יחידות דיור (כ-32,000 יחידות דיור אושרו בותמ"ל) - כאשר היעד הממשלתי עמד על 105,000 יחידות דיור. כ-35,500 יחידות דיור אושרו במסגרת התחדשות עירונית, וכ-36,100 יחידות דיור אושרו בחברה הערבית.

 במחוז דרום אושרו כ-18,100 יחידות דיור (19,980 - כולל ותמ"ל); במחוז חיפה אושרו כ-12,700 יחידות דיור (15,256 - כולל ותמ"ל); במחוז צפון אושרו כ-11,800 יחידות דיור (19,507 - כולל ותמ"ל); במחוז ירושלים אושרו כ-7,600 יחידות דיור (10,249 - כולל ותמ"ל); במחוז מרכז אושרו כ-6,800 יחידות דיור (22,364 - כולל ותמ"ל); ובמחוז תל אביב אושרו כ-6,000 יחידות דיור (7,894 - כולל ותמ"ל).

במהלך השנה הנוכחית הוביל שר הפנים אריה דרעי מהלכים משמעותיים בעלי השפעה תכנונית דרמטית. כך, בשנה זו הנחה שר הפנים לפרסם את תזכיר חוק התכנון והבניה- תיקון מס' 128 הכולל רפורמות משמעותיות, ומהווה התיקון הגדול והמשמעותי בחוק מאז שנת 2014. התיקון כולל שינויים שיובילו לקידום איכות התכנון בישראל, ובהן מסלול חלופי לתמ"א 38 וביטול "מוסד ההקלות". בנוסף, שר הפנים חתם בשנה זו על "תקנות בניה ירוקה". מעבר לפן הסביבתי הטמון בתקנות, בדמות שיפור איכות החיים של תושבי המדינה בצורה ניכרת, התקנות מביאות איתן גם בשורה של צדק חברתי משום שהן יחולו גם בפריפריה, ולא רק בערים החזקות כפי שהיה עד עכשיו. השר גם עמל בשנה זו כך שתיווצר רציפות תפקודית של מנהל התכנון ומוסדות התכנון השונים בשנה מאתגרת זו.

לצד תכניות ליחידות דיור, מינהל התכנון התמקד השנה בקידום ואישור תוכניות משמעויות בתחום האנרגיה, התחבורה והתשתיות.

השנה, ולאחר שנים של עבודה מאומצת, אושרה תמ"א 1- מדובר בתוכנית מתאר ארצית המרכזת 144 תוכניות מתאר ארציות ותיקונים לתכניות מתאר ארציות בתחומים שונים. עם כניסתה לתוקף, תוכניות המתאר הארציות הללו בוטלו, ויחד איתם הליכי התכנון הפכו קצרים ופשוטים יותר.

במסגרת הוועדה לתשתיות לאומיות מקודמות תוכניות לשלושה קווים באורך כולל של 150 ק"מ וכ-109 תחנות ב-24 רשויות מקומיות. ארבע התוכניות של המטרו מצויות בהליכי תכנון מתקדמים, ועברו להערות הוועדות המחוזיות ולהשגות הציבור. בנוסף, לקידום התוכניות לתוואי המטרו, המועצה הארצית לתכנון ובניה, הורתה על הכנת תוכנית המתאר הארצית למרחב מערכת המטרו במטרופולין תל אביב (תמ"א 70), שתחולל "מהפכה אורבנית" לאורך התוואי של המטרו ובסביבת התחנות, באמצעות הגדלת זכויות הבינוי ושדרוג המרחב הציבורי בדגש על הולך הרגל.

כמו כן, קודמו תוכניות נוספות לרכבות קלות - הוחלט לאשר את הקו הזהוב- "שלוחת המוזיאונים" וכן לקדם את תוואי הקו הסגול של הרכבת הקלה בירושלים; תוואי הרכבת הקלה חיפה- נצרת מצוי בתכנון מפורט לפני ביצוע; קידום תכנון מערך המסילות הכבדות כדוגמת מסילת עירון ומסילת גורל. 

בנוסף, אישרה המועצה הארצית לתכנון ובניה את תוכנית המתאר הארצית לתשתיות התחבורה היבשתית (תמ"א 42), התוכנית מאפשרת את התשתית התכנונית ארוכת הטווח שמכוחה יהיה ניתן לקדם תכנון מפורט של פרוייקטים תחבורתיים ארציים בישראל. התוכנית נותנת מענה להמשך הגידול באוכלוסייה וכפועל יוצא לעומסים בדרכים, ושמה דגש על קידום תחבורה ציבורית ואופניים, צמצום הפערים בנגישות למוקדי תעסוקה, בייעול השימוש בקרקע ושמירה על ערכי טבע ונוף.

בנוסף, מקודמות מספר תוכניות מתאר ארציות לכבישים משמעותיים וחשובים בתחומי המדינה- הארכת מנהרת צה"ל בירושלים צפונה, הארכת כביש 6 מקרית אתא צפונה עד לשלומי ולגבול עם לבנון, וכן מקודמים שלבי הביצוע של כביש 6 בדרום עד מחלף שוקת. 

בשנה זו קודמו מספר פרויקטים גם בתחום האנרגיה - המועצה הארצית לתכנון ובניה אישרה את התוכנית להקמת שתי יחידות ייצור חדשות (מחז"מים) בתחנת הכוח "אורות רבין" בחדרה שיופעלו באמצעות גז טבעי; רשות הרישוי של הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) החליטה לאשר את מתן ההיתר להקמת חוות טורבינות הרוח הגדולה ביותר בארץ- רוח בראשית, הכוללת 39 טורבינות מהטכנולוגיות המתקדמות והיעילות בעולם, שעתידות לספק יחד 189 מגה ואט. בנוסף מקדם מנהל התכנון החלטות, תמריצים ותיקוני חקיקה שונים על מנת להרחיב את הקמתם של מתקנים פוטו וולטאים בדו שימוש, תוך ניצול ראוי ומיטבי של הקרקע ולא על שטחים פתוחים.

יחידות דיור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד