י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
מכה לטראמפ

שורת בכירים בממשל - התפטרו • הדיון באשרור הניצחון - חודש

מחיר ההתכחשות: שעות אחרי הנאום ששלהב את ההמונים והביא לפריצה אלימה לבניין הקפיטול, הצהירו שורת בכירים בבית הלבן על התפטרותם וכוונתם לסייע לקדם את התמנותו של ג'ו ביידן לנשיאות - כמחאה | במקביל, עם השתלטות המשטרה, הסנאטורים שבו לדיון במליאה

שורת בכירים בממשל - התפטרו • הדיון באשרור הניצחון - חודש
המשטרה בגבעת הקפיטול צילום: צילום מסך

שעות ספורות לאחר פרוץ המהומות בוושינגטון הבירה ומיד לאחר חידוש הדיון בסנאט אודות אישור בחירתו של ג'ו ביידן לנשיא ה-46 של ארצות הברית, שורה של בכירים בבית הלבן הודיעו על התפטרותם.

‏ראש הסגל של הגברת הראשונה מלניה טראמפ, אשתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ששימשה גם דוברת ומנהלת תקשורת בבית הלבן, סטפני גרישם, התפטרה הלילה מתפקידה. ‏גם סגנית דוברת הבית הלבן, שרה מת׳יוס, התפטרה מתפקידה וכן ‏המזכירה החברתית של הבית הלבן, ריקי ניקיטה, התפטרה גם היא מתפקידה.

‏על פי דיווחים, היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, רוברט אובריאן, סגנו, מתיו פוטינגר, וסגן ראש סגל הבית הלבן, כריס לידל, שוקלים להתפטר מתפקידם. ‏שרת התחבורה של ארה"ב, איליין צ'או, שוקלת להתפטר גם היא. צ'או היא גם אשתו של מנהיג סיעת הרוב הרפובליקני בקונגרס, מיטצ' מקונל.

זו לא המכה היחידה לנשיא טראמפ. במהלך הלילה חזרו בהם חלק מהסנטורים שהודיעו שלא יתמכו בבחירתו של ביידן לנשיא. ‏הסנאטורית קלי לופלר חזרה בה מכוונתה להתנגד לאישור תוצאות הבחירות: "מצפוני אינו מאפשר לי להתנגד לאישור האלקטורים, מתפללת שאמריקה לא תחווה יום אפל כזה שוב". היא נענתה במחיאות כפיים - בין היתר מסגן הנשיא מייק פנס. גם הסנאטור סטיב דיינס חזר בו מהכרזתו שלא לתמוך בבחירת ביידן.

מוקדם יותר הודיע גם הסנאטור ג'יימס לאנקפורד, אחד מ-12 הסנאטורים שהתכוונו להתנגד לתוצאות הבחירות, ורצה להקים ועדה שתבחן את אותן, כי הוא נסוג בו מכוונתו: "הוועדה שביקשנו לא תקרה בשלב הזה. הלילה אנחנו מתקדמים לקראת הסמכתו של ביידן לנשיא".

נזכיר כי ה"ניו יורק טיימס" דווח כי הנשיא היוצא דונלד טראמפ דחה בקשות שהופנו אליו לאשר שליחת כוחות של המשמר הלאומי לדיכוי המהומות של תומכיו שהסתערו והשתלטו על בניין הקפיטול בוושינגטון הבירה. גורמים בממשל טראמפ אמרו ל"טיימס" כי בסופו של דבר היה זה סגן הנשיא מייק פנס שאישר את ההוראה לשלוח 1,100 חיילים של המשמר הלאומי שמוצבים באזור הבירה בניגוד לרצונו של טראמפ.

במקביל, מספר שעות לאחר שבניין הקפיטול בוושינגטון בירת ארה"ב "נכבש" על ידי המפגינים בעיצומו של הדיון לאישור בחירתו של ג'ו ביידן לנשיא ארה"ב הבא, חזרו הסנאטורים בליווי אבטחה כבדה לאולם המליאה והדיון החל.

הישיבה המשותפת בקונגרס חודשה בסביבות השעה 03:00, לאחר שמליאות הסנאט ובית הנבחרים נוקו מההרס שחוללו המתפרעים שפרצו למשכן. סגן הנשיא מייק פנס, שהחוק הטיל עליו את ניהול הישיבה, הבטיח לאלו ש"זרעו הרס" כי הם לא הצליחו להשיג את מבוקשם. "אלימות לעולם לא מנצחת, החירות מנצחת... בואו נחזור לעבודה", אמר. יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי אמרה כי "למרות הפעולות המבישות" שנראו בבירה, "אנו נהיה חלק מהיסטוריה שמראה לעולם ממה עשויה ארה"ב".

קודם לכן ציינה יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי כי "בהתייעצות עם עמיתיי, הוחלט שנמשיך את הדיון באישור תוצאות הבחירות - כשבניין הקפיטול יאושר לשימוש על ידי משטרת וושינגטון".

ואכן, לאחר שהמשטרה אישרה את חזרת הסנאטורים, סגן הנשיא מייק פנס פתח מחדש את הדיון בסנאט ואמר כי "האלימות לא ניצחה, העולם יראה את כוחה של הדמוקרטיה שלנו. בואו נחזור לעבודה".

במהלך הדיון כאמור, נחל טראמפ מכה קשה לאחר שמספר סנאטורים שהודיעו כי יתנגדו לאישור בחירתו של ביידן לנשיא - נסוגו בהם מהכרזתם ואישרו את הבחירה.

מנגד, הבוקר פרסמה המשטרה המקומית כי ארבעה בני אדם נהרגו ו-52 נעצרו בתום המהומות האלימות של תומכי נשיא ארצות הברית היוצא דונלד טראמפ.

המשטרה אוכפת את העוצר בסביבות גבעת הקפיטול אחרי הדיפת המתבצרים. זאת בזמן התחדשות הדיון לאישור ניצחון נשיא ארצות הברית הנכנס ג'ו ביידן בבחירות, שבמהלכו מביעים חלק מחברי הקונגרס התנגדויות, אך ככל הנראה, אין להן סיכוי של ממש להצליח לאור שליטת הדמוקרטים בבית הנבחרים והתנגדותם של סנאטורים רפובליקנים רבים לכך.

 

דונאלד טראמפ ג'ו ביידן מהומות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד