י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
אי אפשר לברוח מהן

לא יעזור נופש! קודם תנתחו את הבעיה

בחיי היום יום שלנו אנו נתקלים לעיתים קרובות בבעיות המטרידות אותנו, ולא נותנות לנו מנוחה, מה שגורם לנו לצאת לנופש או חופשה בכדי לשכוח, האם זהו הפתרון? ומה בכל זאת ניתן לעשות? כך תנתחו את הבעיה ותצליחו להתמודד איתה ללא צורך בחופשה

לא יעזור נופש! קודם תנתחו את הבעיה
יד מונחת על רגל צילום: pixabay

כשבן אדם מרגיש רע אומרים לו תנשום אוויר תצא לאיזה חופשה תעשה משהו עם עצמך, תשנה אוירה. האם זה עוזר?

כשאנחנו חיים את שיגרת החיים בצורה תקועה. כשמחשבות מציפות אותנו ואומרות לנו: כמה אנחנו לא מוצלחים, כמה אנחנו חסרי אונים, כמה אנחנו מסכנים, וכמה קשה לנו בחיים.

אנחנו מנסים לפתור את הבעיה על ידי איזה נופש קטן (או גדול) וחושבים שכשנחזור לשגרה הבעיות ייעלמו. ננשום אויר של פסגות הרים, נרענן את הראש והכל יעבור.

אז אני רוצה לומר לכם מניסיון עם אנשים, זה לא עובד. ללכת לבית מלון או לצימר זה לא באמת פותר בעיות. זה נחמד ומשחרר לזמן מוגבל אבל לא באמת פותר בעיות.

כי נניח והיה לנו כיף בחופשה (בתקווה שמשהו לא השתבש, ויש שיבושים...). בסוף אנחנו חוזרים לחיים הישנים שלנו. ואם ברחנו מבעיה שהציקה לנו הבעיה לא נסעה לחופשה היא נשארה בבית.

יותר מזה... הבעיה בדרך כלל היא בראש שלנו, המחשבות השליליות בקופסה הקטנה שבראש. הקול הפנימי שמחליש אותנו כל הזמן  מבוקר עד ערב ואומר לנו כמה אנחנו לוזרים לא באמת יצא לחופשה.

מה תעזור חופשה? הרי את המחשבות שלנו אנחנו לוקחים גם לשם וגם בחופשה ובכל מקום שנהיה החשיבה השלילית והלוזרית שלנו תתפוס אותנו בכל מקום ותהרוס לנו את החיים.

אז במקום להשקיע אלפי שקלים בחופשה שתגרום לנו לחזור לשגרה יותר מפורקים. בואו נשנה את השיגרה שתהיה כיפית ושמחה שנחיה תמיד בתוך מקום חיובי ותומך ללא צורך בבריחה לג'קוזי ולסוויטה.

איך משנים את השיגרה? משנים את המחשבות שלנו, ואת האמונה שלנו בעצמנו. לשנות אותם זה זול ביחס לחופשה, אבל דורש מאמץ.

מאמץ שיתגמל אותנו לכל החיים.

אז איך משנים את האמונות והמחשבות שלנו?  לשנות אמונה זה דורש מודעות. זה אומר להשתיק את הקול הרועש שבתוכנו, ולהבין מה מדליק ומכבה אותנו. מה גורם לנו להרגיש רע? מה משגע אותנו? מה קובר אותנו מתחת לשמיכה ומייאש אותנו? ומה מרים אותנו לעננים.

זה דורש תשומת לב, נשאל את עצמנו: למה זה כל כך מפריע לי? ואז התשובה שנענה היא... "האמונה שלנו". לדוגמא מפריע לנו - שהבית לא מסודר כשאנחנו מגיעים בערב. כתוצאה מכך יש מריבה עם האישה או עם הבעל ושני בני הזוג הולכים לישון פגועים.

נשאל את עצמנו: למה זה מפריע שהבית לא מסודר? תשובה: כי הבית חייב להיות מסודר כשאני מגיע בערב. זוהי 'אמונה' "הבית חייב להיות מסודר כשאני מגיע בערב".

לאחר שמצאנו את האמונה נבחן אותה על ידי שאלות: מי אמר שחייב? אולי לא חייב? אולי זה אפשרי, אבל לא כל כך נורא? מה יקרה אם הבית לא יהיה מסודר? השמים יפלו? או שום דבר.

לאחר שנבחן את האמונה על ידי שאלות, כך נסדוק את האמונה והיא תהיה יותר מרוככת, ופחות נוקשה. ובמקום לחיות באמונה של: אני חייב בית מסודר. נגיע לאמונה שבית מסודר זה נחמד ונעים, אבל גם עם בית לא מסודר אני יכול להתמודד ולחיות.

בטח אתם שואלים: מה אתה בעצם אומר: שזה בסדר לחיות עם בית לא מסודר? ממש לא. אני כן אומר שהדרך לפתרון של בעיית סדר הבית, לא תגיע על ידי כעסים ומריבות. וזוהי גם אמונה שאומרת, שכדי לפתור בעיות, צריך לכעוס ולבקש בצורה אגרסיבית כדי לקבל.

מותר לבקש ומותר גם לא לכעוס זו גם דרך. כשנתבונן באמונות שלנו ונבחן אותם על ידי שאלות נהיה משוחררים יותר מכל מיני פרדיגמות ישנות שלא משרתות אותנו.

זוהי כמובן רק דוגמא לתהליך של שבירת אמונות שאפשר לעשות בכל אמונה שהיא.

מאת: דוד ואזאנא, מלווה אנשים לשינוי אמיתי ויציב בחיים

בעיות פתרון חופשה נופש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד