י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
מותו של הנער

המוסר המעוות של משטרת ישראל // בנצי גופשטיין

כשהמשטרה משעה שוטרים שהפרו את הנחיות הקורונה ומנגד מותירה שוטרים שחשודים בגרימת מותו של נער בתפקידם, אין לצפות שאמון הציבור ישוב למערכת אכיפת החוק | דעה 

המוסר המעוות של משטרת ישראל // בנצי גופשטיין
מחאה בעקבות מותו של אהוביה סנדק צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

במוצאי השבת שעברה, תוך כדי הפגנת האלפים בירושלים שמחו על מותו של אהוביה סנדק ז"ל וקראו לממשלה לעשות צדק ולהקים ועדה חיצונית ובלתי תלויה, שתחקור לעומק את נסיבות המוות ותעשה צדק עם הנער היהודי בן ה-17 שנהרג על לא עוול בכפו, דווח בחדשות 12 כי התיקים נגד השוטרים שהיו מעורבים במרדף אחרי הרכב בו שהה אהוביה לפני שמצא את מותו - ייסגרו על ידי מח"ש, ואילו נגד חבריו של אהוביה, ששהו עימו ברכב, יוגשו כתבי אישום.

במהלך השבוע, אושררו הטענות לטיוח ושחיתות של המשטרה ומח"ש בחקירת מותו של אהוביה: סגן ראש מחש, עו"ד משה סעדה, כתב מכתב חריף למומי למברגר, המשנה לפרקליט המדינה, בו ציין כשלים ומחדלים חמורים שאירעו במהלך חקירת התיק. בין היתר: שיבוש הליכי חקירה בידי השוטרים, התעלמות מוחלטת של ראש מח"ש מטענת הנערים כי השוטרים רצחו את חבריהם, והקמת צוות חקירה משותף למח"ש והמשטרה. ובלשונו של סעדה: "מח"ש לא טורחת לעשות את המינימום המוטל עליה, בתיק המתה של קטין ואלימות כלפי עצורים". עד כה, אגב, במח"ש כלל לא טרחו אפילו לגבות עדות מהנערים.

במקום לעשות את הדבר המתבקש ביותר ולהשעות מיידית את השוטרים המעורבים במותו של אהוביה מתפקידם לפחות עד לסיום החקירה, ובכך לנסות להשיב לה מעט מאמון הציבור, פצחה המשטרה בקמפיין תקשורתי שמטרתו להשחיר את פניהם של נוער הגבעות והמתיישבים. גורמים בטחוניים עלומים העניקו תדרוכים לפיהם "אנו עומדים לפני הסלמה", וטענו ש"המשטרה לא מצליחה להשתלט על האלימות של נוער הגבעות".

אמש, לעומת זאת, באירוע אחר, החליטה צמרת המשטרה דווקא כן להעביר מתפקידם לאלתר שוטרים שנחשדו בעבירה, עד לבירור בעניינם. מן הסתם, תשערו, מדובר בעבירה חמורה מאוד; חמורה כל כך, אף יותר מחשד למעורבות בגרימת מוות של נער צעיר, שחייבה את המשטרה לנהוג כך. ובכן, מהו הפשע החמור שביצעו השוטרים המושעים? הפשע הוא, גבירותיי ורבותיי - הפרת תקנות הקורונה: שוטרים שהוזעקו לאכיפת ההנחיות בחתונה בה השתתפו מאות חסידים בביתר עילית, איפשרו את המשך קיומה, וקצין משטרה אף תועד כאשר הוא מקבל ברכה מאדמו"ר החסידות. גם השוטרים האלו, אגב, כמו השוטרים שהיו מעורבים במותו של אהוביה, משתייכים למחוז ש"י. מיד עם היוודע הדבר ופרסום התמונות, הורה מ"מ המפכ"ל להשעות את השוטרים מתפקידם. מפקד המחוז, אמר כי הוא "רואה את הדברים בחומרה".

מסתבר, אם כן, שבעיניהם של בכירי משטרת ישראל, הפרת תקנות הקורונה חמורה שבעתיים מגרימת מוות של נער. סליחה, נער גבעות. הרי אם הוא היה נער מרעננה או מתל אביב, סביר שמה שנותר מהשכל הישר במשטרה היה פועל, ומפקד המחוז היה אומר גם אז כי הוא "רואה את הדברים בחומרה". אבל מבחינת המשטרה, דמם של נערי הגבעות הוא כבר אפילו לא זול: הוא מותר לכל שוטר דבעי; נערי הגבעות הם האויב, ואנו במשטרת ישראל צריכים להילחם בהם.

מוסר מעוות, כבר אמרנו?

הכותב הוא בנצי גופשטיין יו"ר ארגון להב"ה.

אהוביה סנדק משטרת ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד