י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
הדרמה בגבעת הקפיטול

חברי הקבינט של טראמפ דנים בסוגיית הדחתו

נדמה שעבור רפובליקנים רבים אירועי אמש בגבעת הקפיטול היו דרמה אחת יותר ממה שהם מסוגלים לספוג. רבים מהם הסתייגו מטראמפ, שדרבן קודם לכן את תומכיו לצעוד לכיוון בית הנבחרים, וסגן הנשיא היה זה שהורה על הפעלת המשמר הלאומי לפיזור המהומות. כעת דנים חברי הקבינט של הנשיא על הדחתו לפי סעיף שמוגדר לכך בחוקה

חברי הקבינט של טראמפ דנים בסוגיית הדחתו
מייק פנס צילום: גיל יוחנן, פלאש 90

חברי הקבינט של הנשיא היוצא דונלד טראמפ דנים בשעות אלו באפשרות לשימוש בתיקון 25 בחוקה האמריקאית, שמשמעותו הדחת נשיא תוך כהונתו על בסיס הטענה כי הוא אינו כשיר נפשית לכהן. הדברים באים לאחר הקריאות של הנשיא לתומכיו לצעוד לעבר גבעת הקפיטול והאירועים האלימים ויוצאי הדופן שהתרחשו אמש (רביעי).

שימוש בתיקון ה-25 לחוקה הוא סעיף בחוק שמעולם לא הופעל לסילוקו של נשיא בניגוד לרצונו, אך על פי הדיווח ב"דיילי מייל", חברי הקבינט של טראמפ בודקים את האפשרות להדיחו ולא לחכות עד לסיום הכהונה ב-20 לינואר.

בהצהרה יוצאת דופן כינה ג'יי טימונס, ראש התאחדות התעשיינים הלאומית, את מה שקרה וכינה זאת 'שלטון ההמון' ומצב 'מסוכן'. הוא אמר כי "סגן הנשיא פנס (שפונה מהקפיטול מיד בתחילת המהומות), צריך לשקול ברצינות לעבוד עם הקבינט כדי להפעיל את התיקון ה -25 לשימור הדמוקרטיה". טימונס הוא לשעבר בכיר בהנהגת הסנאט וניהל את הוועדה הסנטורית הרפובליקנית הלאומית לפני שנים.

ועדת השיפוט של הדמוקרטים פנתה לפנס וקראה לו להפעיל את התיקון בחוק. "אפילו בהודעת הווידיאו שלו היום אחר הצהריים (רביעי בלילה לפי שעון ישראל), גילה הנשיא טראמפ שהוא לא בריא מבחינה נפשית ועדיין אינו מסוגל לעבד ולקבל את תוצאות הבחירות ב-2020", כתבו. "למען הדמוקרטיה שלנו, אנו קוראים לך בתוקף להפעיל את התיקון ה-25 ולהתחיל בתהליך סילוק הנשיא טראמפ מהשלטון", סיכמו.

השיחות על אפשרות לשימוש בתיקון ה-25 הגיעו לאחר שנחשף כי ממלא מקום ראש הפנטגון שוחח עם סגן הנשיא מייק פנס לפני שהפעיל את המשמר הלאומי לאבטחת הקפיטול. טראמפ התנגד למאמצים לפרוס את המשמר הלאומי, כך דיווח ה'ניו יורק טיימס', ופקידי הבית הלבן נאלצו להתערב בכדי שזה יקרה.

במקרה בו יורחק טראמפ, השליטה תעבור לידי סגן הנשיא מייק פנס - שהודיע ​​אמש כי לא ייכנע ללחץ של טראמפ שלא לקבל את ההצבעות במדינות בהן הוא טוען שהיו הונאת בחירות.

"הדחת הנשיא טראמפ היא מהלך שהחוקה האמריקאית מאפשרת, אבל מימוש המהלך הוא כה מורכב כך שסיכויי התממשותו הם חסרי סיכוי ממשי, בוודאי בלוחות הזמנים הקצרים עד לטקס חילופי הנשיא ב 20 בינואר" – כך אומר פרופ' שמעון שטרית, מהפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית בירושלים (אמירטוס), וכיום מועמד לנשיאות המדינה.

"באשר להדחה - בית הנבחרים צריך לקבל החלטה ברוב קולות ולאחר מכן הסנאט צריך לדון בפרוצדורה פורמלית, בראשות נשיא ביהמ"ש העליון ולקבל החלטה כמו בית משפט, ברוב של 2/3. החלופה השנייה של הכרזה על "היעדר יכולת של הנשיא למלא את תפקידו", דורשת החלטה של סגן הנשיא ורוב שרי הקבינט (8 מתוך 15) ובהמשך דרושה החלטה של בית הנבחרים והסנאט כל אחד בנפרד ברוב של 2/3 המאשרת את ההכרזה. קיים סיכוי קלוש שהליך מורכב שכזה יכול להתממש עד ה 20.1".

"למרות שהסיכוי להדחת טראמפ אכן קלוש, אין ספק שהאירועים יכתימו את מורשתו של טראמפ בגלל אקורד הסיום הצורם והמביש שהוא אחראי מלא עליו". הדגיש פרופ' שטרית.

דונלד טראמפ בית הנבחרים רפובליקנים מייק פנס הדחה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד