י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
הטפה מסוכנת

סערה: ספר מיסיון משווק בחנות הספרים הדיגיטלית הגדולה בישראל

ספר מיסיונרי שמתחזה לספר היסטורי מוצב למכירה בכסות תמימה בחנות הספרים הדיגיטלית 'עברית' מבית 'ידיעות אחרונות' • בתיעוד שהגיע ליד לאחים אומר אחד המיסיונרים שכתב את הספר: "הסגר הוא זמן טוב להטיף לישראלים" • מכתב מנומק למנכ"ל הרשת מסביר על הסיבה לכתיבת הספר ועל מאפייניו המיסיונריים המובהקים של מחבריו, נענה כי הספר ימשיך להימכר בשל "עקרונות השמירה על חופש הביטוי, הדת והבחירה" • ראשי יד לאחים: אנו פונים לכל אחד מהציבור הנמנה על משתמשי אפליקציית 'עברית' להביע מחאה או אף להפסיק את השימוש בה אם ימשיכו לתת יד להמרת דתם של יהודים לנצרות

סערה: ספר מיסיון משווק בחנות הספרים הדיגיטלית הגדולה בישראל
חנות ספרים צילום: unsplash

חנות הספרים הדיגיטלית 'עברית' מבית 'ידיעות אחרונות' - החנות הגדולה ביותר בישראל בתחום זה החלה לשווק ספר הטפה מיסיונרי לציבור הרחב, אך למרות פנית יד לאחים המרחיבה על הספר ועל "טיבם" של כותביו, בשתי החברות מסרבים להיענות לבקשה להורדת הספר.

במכתב מפורט שנשלח למנכ"ל הוצאת 'ידיעות ספרים' מר דב אייכנוולד מתוארת בתחילה הסיבה שעומד מאחורי כתיבת הספר המיסיונרי: "מחברי הספר שמו להם למטרה להעביר יהודים תחת הנצרות, מהלך התואם את הקבוצות המיסיונריות הנוצריות-משיחיות, אשר משתמשים בכלים שונים ומגוונים כלפי יהודים ויהודיות".

בהמשך עובר המכתב להתמקד בפרטי המיסיונר איתן בר שכתב את הספר תוך ציטוטים מעוררי חלחלה שכתב הוא עצמו על פעילותו בקרב יהודים. "בדף של הכנסייה מוצג סרטון בו בר מככב ומנסה לגייס כספים מנוצרים אוונגליסטים במטרה לנצר יהודים וכפי שהוא אומר: "בעקבות הסגר מיליוני יהודים נמצאים בבית עם הטלפון שלהם, הכנסייה שלנו מומחית בשימוש בסרטוני יוטיוב, פייסבוק ומדיה לנצר יהודים להאמין בישו.

"בר המציג את עצמו ואת קהילתו כזרם לגיטימי ביהדות- בוגר שלוש מכללות נוצריות. את לימודי הדוקטורט (שסיים בשנה..) עשה לכמורה נוצרית בסמינר התיאולוגי הנוצרי של דאלאס אשר חרטה על דגלה 'להפיץ את הנצרות בכל העולם'...

"כיום תחת התואר ד"ר, בר כותב מאמרים וספרים בנושא ישו והברית החדשה במטרה לצרף לאמונה הנוצרית בעיקר יהודים ישראלים. הוא והתנועה הנוצרית אותה הוא מייצג חרטה על דגלה להילחם מלחמת חורמה בכל סממן יהודי ומסורת ישראל. במאות הסרטונים שהוציא בערוץ היוטיוב שלו תוקף ללא רסן את מסורת ישראל בצורה מכפישה איתן משתמש בשקריו ובודה טענות על מחקרים בצורה אנטישמית לפגוע בעם ישראל וביהדות בפרט, במטרה לשכנע יהודים להתנצר".

עד כמה מדובר ביוזמה מסוכנת שבעתיים בתקופה זו, יוכיח סרטון שהגיע ליד לאחים בימים אלו שבו נראה המיסיונר בר פונה לתורמים נוצריים מחו"ל לפני הסגר הקודם, ואומר להם: אנו נכנסים לסגר נוסף שבו הממשלה שלנו סוגרת את הכול. לאנשים אין מה לעשות בבית ולכן הם נכנסים לרשת ואנחנו מחכים להם שם. אנחנו הולכים להפיץ את הבשורה הנוצרית בצורה האפקטיבית ביותר שניתן.

"המיסיונרים מנצלים את הרשת, ובכלל זה את 'עברית' כדי להגיע לכמה שיותר אנשים מפוחדים, מיואשים ומשועממים שנמצאים כעת בבית בגלל הסגר" אומרים במחלקה למאבק במיסיון של הארגון "וחבל שב'עברית' נותנים להם את היכולת לעשות זאת".

ב'ידיעות ספרים' לא ענו לפניית יד לאחים, ובמקום זאת הגיע לארגון מכתב ממנכ"ל 'עברית' מר גיא בן נון, שהסביר כי "צר לי לבשר כי איננו מוצאים בטענות סיבה מספקת, להוריד את הספר מהאתר... החלטתנו מתבססת על... חופש הביטוי, חופש הבחירה וחופש הדת". בן נון מתפתל עוד וקובע עקרונות תמוהים נוספים במכתבו, ולפיהם "הקהל שלנו מאופיין בהיותו ברובו קוראי ספרים דיגיטליים ותושבי אזור תל אביב החילונית. חרדים ובני הציונות הדתית, הקהל שעשוי להיפגע מתוכנו של הספר, אינו קורא אצלנו ולכן לא משפיע עלינו כלכלית. חילונים שהעקרונות הנ"ל חשובים להם, דווקא כן. להורדת הספר מהאתר, אם תפורסם על ידי הכותבים ברבים, עשוי להיות אפקט שלילי מאוד על תדמיתנו

ולפגוע בנו כלכלית" .

ביד לאחים מגיבים למכתב ואומרים "דבריו של בן נון על חופש הביטוי וחופש הדת, הם היתממות מוחלטת והם הם הסיבה לבקשתנו להוריד את הספר ממדפי החנות המקוונת. העובדה שהמיסיונרים לא מציגים את עצמם כמאמינים נוצריים ועוטפים את הספר בעטיפה יהודית, היא זו שנלחמת בחופש הביטוי ובחופש הדת. ההסכמה למכור את הספר לציבור הרחב למרות זאת ותוך עטיפתו במילות שיווק שמסתירות את מהותו האמיתית ומי הם באמת כותביו - היא מרמה שפוגעת בציבור ופגיעה בחופש הדת והביטוי".

עוד טוענים בארגון "ברור לנו שספרות אנטישמית כמו 'הפרוטוקולים של זקני ציון' לא תימכר ב'עברית' בשם חופש הביטוי וחופש הבחירה. במקרה דנן, מדובר בספר שנכתב על ידי מסיונריים נוצריים במטרה לגרום ליהודים תמימים להפנות עורף לעמם ולאלוקיהם. מה גם שלטעמנו יש בו אלמנטים אנטישמים ולא ברור מדוע ניתן לו מקום בספריה האמורה. אנו בטוחים כי הנהלת 'עברית' ו'ידיעות ספרים' ישקלו שוב את הנושא ולא יתנו להוצאת הספרים המכובדת להיות כלי שרת מסוכן לפעילים מיסיונרים.

"אנו פונים לכל אחד מהציבור הנמנה על משתמשי אפליקציית 'עברית' להביע מחאה או אף להפסיק את השימוש בה אם ימשיכו לתת יד להמרת דתם של יהודים לנצרות".

 

 

מיסיון ספרים דיגיטליים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד