י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
בעקבות גשמי הברכה

כדי למנוע פתיחת הסכר: שיא של עשור בשאיבת מים מהכינרת

בעקבות מערכת הגשמים בשנה החולפת ומחשש להצפה, מקורות ורשות המים שאבו השנה 221 מיליון מטרים מעוקבים (מ"ק), ששווים לכ-1.33 מטר במפלס הכינרת. השאיבה מנעה את הצורך בפתיחת סכר דגניה

כדי למנוע פתיחת הסכר: שיא של עשור בשאיבת מים מהכינרת
סכר דגניה צילום: בחדרי חרדים

בשנתיים האחרונות ירדו גשמים בכמויות גדולות שלא זכורות מזה למעלה מעשור. מפלס הכינרת עלה במהירות, עד לשיא שנמדד ב-14 מאי, כאשר מפלס האגם היה עמד על 208.90- מתחת לפני הים, 10 ס"מ בלבד מהמפלס העליון ולמעלה משלושה מטרים של עלייה לעומת נובמבר 2018 שהיה אז שיא שלילי באגם.

כאמור, במטרה להימנע מהצורך לפתוח את סכר דגניה הוחלט ברשות המים לשאוב בכמויות גדולות. שאיבה של 1.65 מיליון מ"ק משמעה סנטימטר במפלס.

במקורות ציינו כי "על מנת לנצל באופן מיטבי את כמויות המים בכינרת במקביל לניהול האגם בראייה בת-קיימא, הוחלט על ידי רשות המים, בתיאום עם מקורות, להגדיל את השאיבה השנתית מהכנרת עד סוף שנת 2020 לכמות כוללת של כ-221 מיליון מטרים מעוקבים של מי כינרת ולהזרים אותם למערכת המים הארצית".

לדבריהם, "השאיבה ניצלה את המים הזמינים בכינרת, הקטינה את הצורך בהגלשת מים, איפשרה שימור מפלסים גבוהים בכינרת גם בשנים הבאות, מעל וסביב קווי התפעול (קו ירוק) - כל זאת, תוך שמירה על האקולוגיה של האגם ותפעול אופטימלי וארוך טווח של משק המים והמערכת הארצית". 

בשנה הקרובה - שנת 2021 מתוכננת שאיבה משמעותית נוספת של כ-190 מיליון מטרים מעוקבים מהכינרת למפעל המים הארצי, "תוך שמירה על מפלס אופטימלי של האגם ושל האקוויפרים, כמערכת אספקת מים הוליסטית".

כינרת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד