י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
התפתחות בפרשיית סאדיגורה

גדולי הדיינים הצטרפו לפסק הדרמטי: יש לדון בעניין רק בזבל"א

לאחר שבבית הדין בבני ברק של הגר"נ קרליץ זצ"ל נענו לדרישת סאדיגורה כי ענייני הצוואה והמוסדות ידונו רק בהליך זבל"א (שכל צד בוחר לו דיין), גדולי הדיינים בארץ מצטרפים היום לקביעה הדרמטית וסותרים מכל וכל את טענת צד הרב מש"י • כל הפרטים על ההתפתחות הדרמטית

גדולי הדיינים הצטרפו לפסק הדרמטי: יש לדון בעניין רק בזבל"א
גדולי הרבנים שחתמו צילום: שוקי לרר

התפתחות נוספת בפרשיית הצוואה בסאדיגורה: גדולי הפוסקים והדיינים הצטרפו למכתב ביה"ד של הגר"נ קרליץ זצ"ל מיום י"ב בטבת שבו פסקו כי כל ענייני הצוואה והמוסדות בסאדיגורה ידונו אך ורק בזבל"א (הליך בו כל צד בוחר לו דיין ושניהם דנים יחד מ.ו.) כדרישת סאדיגורה, וכי אם צד הבן הרב מש"י לא יודיעו על דיין נברר מטעמם בתוך 48 שעות יהיה מותר לראשי סאדיגורה לפנות גם לערכאות כפי שמורה ההלכה במקרה שהצד השני מסרב לדין תורה.

רשימת הרבנים שצירפו את חתימתם לפסק ביה"ד של הגר"נ קרליץ ארוכה וכוללת את גדולי הדיינים: הגאון רבי יצחק זילברשטיין, הגאון רבי יעקב מאיר שטרן, הגאון רבי מנחם מנדל שפרן, ואת רבני בני ברק הגאון רבי חיים יצחק אייזיק לנדא והגאון רבי שבח צבי רוזנבלט, שפסקו כי בנושאים ציבוריים יש לדון בזבל"א וכי יש לעשות זאת למען כבוד בית רוז'ין ואף מדין כיבוד אב ואם.

כזכור, במכתב שפורסם לפני כשבועיים ושממוען היה לרב מרדכי שלום יוסף בן האדמו"ר זצ"ל המתנגד לקיום הצוואה של האב בה מינה את הבן החמישי כבו"ק האדמו"ר רבי יצחק יהושע העשיל לממלא מקומו, כתבו הדיינים הגאון רבי יהודה סילמן, הגאון רבי שריאל רוזנברג והגאון רבי יעקב פרבשטיין, כי "לא התקבל בבית דיננו שם של נברר מטעמכם כפי שנדרשתם במכתב מיום כ"ז כסלו תשפ"א".

עד כה לא הציגו בצד הרב מש"י שם של נברר ושלחו לביה"ד של הגר"נ קרליץ כי הם מוכנים רק לדין תורה רגיל בפני ביה"ד של הגר"א וייס בירושלים ואף הציגו מסמך מביה"ד נתיבות חיים שמתיר להם לפנות לביה"ד של הגר"א ויס. בסאדיגורה התנגדו לכך נחרצות וטענו כי הגר"א וייס כבר נקט צד כשהסכים לשינוי שדרשו בצד מש"י והרבנית לערוך בצוואה, ולכן עמדו על כך שהדיון יתקיים באופן של זבל"א.

הדיינים דחו את טענת צד הרב מש"י וקיבלו את טענת סאדיגורה וכתבו כי, "כמבואר בפוסקים וכנהוג מקדמת דנא בעניינים ציבוריים אין זכות לנתבע לעמוד על קיום דיון בבית דין, וזכות כל אחד מהצדדים לתבוע דיון בזבל"א (ובבתי הדין הוותיקים בירושלים נוהגים כך גם בשאר עניינים).

מאז עברו הרבה יותר מ-48 שעות שביה"ד הציב כאולטימטום לצד הרב מש"י, והיום לאחר שחלפו קרוב לשבועיים מתפרסמים גם מכתביהם של גדולי הדיינים בהם הם פוסקים נחרצות כי יש לדון את קיום הצוואה אך ורק בזבל"א וכדרישת סאדיגורה. רבני העיר בני ברק, הרב לנדא והרב רוזנבלט כתבו כי "למען כבוד שמיים, כבוד בית רוז'ין הקדוש וכבוד אב ואם נכון מאוד הדבר שידונו בזבל"א".

חבר מועצת גדולי התורה של דגל התורה ורבה של רמת אלחנן, הגאון רבי יצחק זילברשטיין כתב כי "חסידות סאדיגורה מפורסמת בעבודת ה' של מלכות, וכל עם ישראל ישמח כשיפנו לזבל"א ויתקיים בהם אני שלום כדרך המלכים האצילים".

הדיין הגאון רבי מנדל שפרן הוסיף על כך וכתב: "הנני מצטרף לכל הנ"ל ולשומעים יונעם ותבוא עליהם ברכת טוב". הדיין הגאון רבי יעקב מאיר שטרן כתב: "גם לענ"ד נראה דבנדון דידן ראוי לדון בזבל"א".

בהחלטתם, גדולי הדיינים מסלקים למעשה את האפשרות שהעניין ידון בביה"ד של הגר"א וייס, ובסאדיגורה מקווים כי עם הצטרפותם של גדולי הדיינים לפסק הנחרץ של ביה"ד בבני ברק יבינו כל הצדדים כי כל ענייני הצוואה והמוסדות יידונו אך ורק בזבל"א כדין תורה ושלא יהיו מי שינסו לגרור את הנושא לערכאות דבר שעלול לגרום לחילול ה' גדול ומיותר.

הרבי מסאדיגורה בית הדין הרב יצחק זילברשטיין הרב שפרן הרב חיים יצחק אייזיק לנדא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד