י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
לא וויתר

תחת האבן שהזיז: מצא את הארנק מלא בכסף

במשל נפלא על מלך אשר החליט לבדוק את תושבי ארצו למי מהם הכפת מהאחר ולמי לא, הניח אבן גדולה במרכז הדרך וצפה מרחוק בנעשה, מי מהתושבים הועיל בטובו להזיז את האבן? ומה הרוויח מכך? • נקודה למחשבה עם קשר מיוחד לפרשת השבוע ולימי הסגר

תחת האבן שהזיז: מצא את הארנק מלא בכסף
כסף בתוך ארנק צילום: pixabay

סיפור לשבת

מסופר על מלך, שהניח אבן גדולה במרכזה של דרך ראשית והסתתר בצד בכדי שיוכל לראות מי יזיז את האבן.

עברו בדרך אנשים עשירים ואמידים מאוד, שחלקם עקפו את האבן מהצדדים, חלקם כעסו על המלך בטענה שהוא לא משגיח על הדרכים, חלקם וויתרו וחזרו אחורה לחפש דרך "קלה" יותר, אבל אף אחד לא הזיז את האבן.

לפתע הגיע איכר שנשא עגלה מלאה בירקות. לפני שהגיע לאבן, הניח את העגלה וניסה להזיז את האבן בכוחות עצמו. אחרי ניסיונות רבים ומאמץ כביר, הצליח האיכר להזיז את האבן. הרים האיכר את העגלה ופנה להמשיך בדרכו.

אך לפתע שם לב לארנק המונח היכן שהייתה האבן. הארנק היה מלא במטבעות זהב ומכתב מהמלך שבו נכתב:

"הכסף מיועד למי שלא ויתר ושהצליח להזיז את הסלע מהדרך הראשית".

נקודה למחשבה

האיכר למד מה שהרבה אנשים אינם מבינים – שכל מכשול, מהווה הזדמנות לשפר את המצב שלנו ולצמוח.

ולכן, כשאנחנו נתקלים במכשולים בדרך, רובנו נוטים לעקוף אותם, לא להאמין שנצליח, לוותר, לקטר ולהאשים מישהו או משהו. אך אם ניקח אחריות, ננסה לתקן, ולשפר את המצב, אנו יכולים להרוויח בגדול, לצמוח ולהאמין יותר בעצמנו.

פרשת השבוע פרשת שמות

בספר שמות זה המפגש הראשון שלנו עם פרעה, שיהפוך לגיבור הרשע ולאויב.

והפרשה מתארת את הגישה שמאפיינת אותנו, את העם שלנו, העם היהודי, איך להתחזק, לא להיכנע ולוותר ולצמוח מכל קושי וסבל: "וכאשר יענוּ אתוֹ – כן ירבה וכן יפרוץ".

ואפשר לשאוב כוחות והשראה מההיסטוריה ומהסיפורים ומכל מה שעברנו ולקבל גם הבנה שהכל עובר ומתחלף.

אבל זה לא מספיק רק לפתור, לעבור את המשבר, להירגע מלחצים ומכעסים, לחזור לשגרה, לחיים נורמליים ועוד משפטים ומחשבות כאלו. חשוב יותר ה-איך לעבור. כי המטרה היא לא רק לשרוד את הקושי, אלא להתחזק, להשתפר, לשמור על אופטימיות, להתגבר לצמוח ולגדול מתוכם.

תובנה זו גם מתאימה לתקופה היום, שבה אנו נכנסים לסגר נוסף עם מציאות אחרת. מציאות שיש בה קשיים ואתגרים. והבחירה איך לראות את המציאות היא רק שלנו. איך לא להיכנע למרמור, איך לא לשפוט ולהאשים, לספור עד 10 לפני שמגיבים וגם אם האחר טעה לגלות חמלה וסליחה.

החיים תמיד יפתיעו אותנו במכשולים ובהזדמנויות. ולמעשה, אין לנו שליטה מתי זה יסתיים. מה שכן אנחנו יכולים לעשות זה לבחור להשפיע על הדרך, על איך זה יראה עכשיו וביום שאחרי.

ויותר מזה:  מה נספר בעוד כמה שנים, איך הרגשנו, איך התמודדנו, מה בחרנו לעשות ולחשוב, באיזה אופן עיצבנו ושמרנו על היחסים החשובים לנו, איך המצאנו את עצמנו מחדש ואיך צמחנו מכל זה?

"עברנו את פרעה, נעבור גם את זה".

שבת שלום

מאת: חדי חזן, מלווה ויועצת לתהליכי סליחה לשחרור כעסים

סיפור לשבת פרשת השבוע משל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד