י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
רבים נשארו בחזית

תיעוד מהשטח: עשרות יהודים השתתפו בקרבות בנגורנו קרבאך

הסכסוך המתמשך בין אזרבייג'ן לארמניה הביא לקרבות משמעותיות ביותר של הכוחות באזור מאז הסכסוך שלהם שהחל בשנות התשעים • בקהילה היהודית של אזרבייג'ן מציינים כי מתוך עשרות יהודים שנטלו חלק במלחמה בנגורנו קרבאך שהסתיימה לא מזמן הרוב עדיין נמצאים בקו החזית

תיעוד מהשטח: עשרות יהודים השתתפו בקרבות בנגורנו קרבאך
חייל יהודי בצבא אזרבייג'אן מניח תפילין צילום: זמיר איסייב

השבוע חזר דוד סדייב, בן 26, הביתה אחרי שבספטמבר אשתקד התנדב לצבא אזרבייג'ן כדי להשתתף בלחימה בנגורנו קרבאך. בימים האחרונים הופצו ברשתות החברתיות תמונותיו של דוד במדים עם דגלים של ישראל ואזרבייג'ן. בקהילה היהודית של אזרבייג'ן מציינים כי מתוך עשרות יהודים שנטלו חלק במלחמה בנגורנו קרבאך שהסתיימה לא מזמן הרוב עדיין נמצאים בקו החזית.

"בחודשים האחרונים נאמר לא מעט על הנשק שישראל סיפקה לאזרבייג'ן", – אמר הרב זמיר איסייב, מנהל בית הספר בבאקו שבו למד דוד, – "נכון שבמאגרי הנשק של צבא אזרבייג'ן יש ציוד צבאי המתקדם ביותר, אבל הרי זאת הרב-תרבותיות של המדינה שמלכדת את האוכלוסייה ומחזקת את רוח הלחימה של החיילים. במדינה רב-לאומית שאלת הבית המשותף היא השאלה העיקרית".

מתוך בוגרי בית ספר יהודי של באקו לפחות חמישה השתתפו בלחימה. "היהודים מרגישים כאן שהם חלק מהחברה ומחשיבים את עצמם מחויבים לתמוך באזרבייג'ן. איננו חווים אנטישמיות. הבוגרים שלי מספרים שחבריהם לנשק בצבא אזרבייג'ן מקבלים אותם בחום דווקא מפני שהם יהודים. תרומתם של יהודי המדינה מוערכת מאוד. לא לשווא היה אלברט אגרונוב, הלוחם היהודי, אחד הלוחמים הראשונים שקיבלו עיטור הגבורה של צבא אזרבייג'ן".

אלברט אגרונוב הוא כנראה הגיבור הנודע ביותר במלחמת נגורנו קרבאך שהחלה עם התפרקות ברית המועצות. בהיותו אחד הטנקיסטים המקצועיים המעטים במדינה הוא התנדב לצבא והלך למלחמה שבה פיקד על טנק. אגרונוב נהרג מירי צלפים במהלך הקרב על העיר שושה; הטנק שלו היה האחרון שעזב את העיר. לאחר שנהרג, זכה אגרונוב לתואר הגיבור הלאומי של אזרבייג'ן. רחובות הערים ובית הספר שבו הוא למד נושאים את שמו, והטנק שעליו פיקד הפך למיצג המרכזי במוזיאון הצבא האזרי.

"כיהודי אני חייב להשתתף במלחמה ולהגן על המולדת שלי, אזרבייג'ן. נולדתי במדינה היפה הזאת. אזרבייג'ן היא מולדתי ומולדת אבותיי. זוהי אדמתי, האדמה של עם יהודי ההרים שלי, העם האזרי שלי. אני אזרח של המדינה היפה הזאת. אני מרגיש חייב להילחם למען אזרבייג'ן, להגן עליה, להיאבק על שלמותה של המולדת. כך חינכו אותי הוריי, כך לימדו אותי המורים שלי בבית הספר. אני ממשיך את מפעלו של אלברט אגרונוב", – אמר דוד סדייב לאחר חזרתו הביתה.

כזכור, הסכסוך המתמשך בין אזרבייג'ן לארמניה הביא לקרבות משמעותיות ביותר של הכוחות באזור מאז הסכסוך שלהם שהחל בשנות התשעים. השטח מוכר באופן בינלאומי כחלק מאזרבייג'ן, אם כי אוכלוסייתו היא בעיקר ארמנים אתניים, ארמניה ואזרבייג'ן התעמתו בעבר על השטח, אך לאחרונה פרצה הלחימה שוב ב-27 בספטמבר, כששתי המדינות גייסו כוחות ופתחו באש אחת על השניה.

ישראל מנסה לשמור על קשרים חזקים עם ארמניה ואזרבייג'ן, ושתי המדינות לוחצות על ישראל לתמיכה. שגריר ישראל באזרבייג'ן ג'ורג' דק אמר כי המדינה עומדת בסולידריות עם אזרבייג'ן, והיא מוכנה להגיש סיוע הומניטרי. בנוסף, ישראל מכרה גם מזל"טים לאזרבייג'ן, שעל פי הדיווחים שימשו נגד כוחות ארמניים, אם כי לדברי היקמט חג'ייב, עוזרו של הנשיא האזרי, עיקר הציוד הצבאי האזרי מגיע מרוסיה וטורקיה.

אזרבייג'אן מלחמה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד