י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
שאלת מיליון הדולר

האם ניתן להדיח את טראמפ מתפקידו לפני כניסתו של ביידן?

המהומות בגבעת הקפיטול והכאוס שהשתרר ברחובות בעקבות נאומו של דונלד טראמפ הביאו גורמים שונים במפלגה הרפובליקנית לחשב מסלול מחדש | האם ניתן להדיח נשיא מכהן? ומה הסיכוי שטראמפ יסיים את כהונתו טרם זמנו?

האם ניתן להדיח את טראמפ מתפקידו לפני כניסתו של ביידן?
המפגינים בגבעת הקפיטול צילום: צילום מסך

עידן דונלד טראמפ כנשיא מסתיים ב-20 בינואר כשג'ו ביידן יושבע. אולם הדמוקרטים קוראים להדיח את טראמפ במהירות באמצעות התיקון ה-25 לאחר המהומות בקפיטול, אך האם זה אפשרי?

עבור המבקשים את פיטוריו המיידים של טראמפ, ניתן לנקוט בשתי דרכים משפטיות: הפעלת התיקון ה-25 או הדחה.

האפשרות הראשונה היא החלטה על "הדחה", היא מתנהלת בבית הנבחרים, והוא דומה לשלב החלטה על האשמות שנעשה על ידי חבר מושבעים גדול. אם בית הנבחרים מקבל החלטה על הדחה, השלב הבא מגיע בפני הסנאט, שבהצבעה של רוב יכולים להחליט על הדחה. בשלב זה הסנאט מתפקד במקביל לחבר מושבעים.

הדרך האחרת של הדחה היא לבטל את סמכויותיו על ידי הפעלת סעיף 4 לתיקון ה-25 בחוקה האמריקאית. סעיף זה מאפשר לבכירי הממשלה לקבוע אם הנשיא מתאים לתפקידו, ואם לא יימצא כשיר, אפשר להסיר את סמכויותיו.

כדי להפעיל את סעיף 4 - צעד דרסטי שמעולם לא נעשה בו שימוש - סגן הנשיא מייק פנס ורוב של 15 חברי הקבינט, הכוללים בעלי ברית של טראמפ כמו שר החוץ מייק פומפאו, יצטרכו להסכים שהנשיא אינו כשיר לתפקיד.

במקרה שכזה, פנס והרוב יחתמו וישלחו מכתב לשני בתי הקונגרס - בית הנבחרים והסנאט - ויקבעו כי הנשיא אינו "מסוגל למלא את סמכויותיו ותפקידיו של משרדו" סמכויותיו של הנשיא יעברו מיידית לסגן הנשיא. מבחינה מעשית לא סביר שזה יקרה בעיקר בגלל לוח זמנים קצר מאד, ולא סביר שמזכיר המדינה מייק פומפאו, יצביע נגד טראמפ.

דונלד טראמפ ג'ו ביידן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד