ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
רגש נורמטיבי

הילד מקנא? כך תעזרו לו להתמודד ולפרוח

משפטים רבים אנו שומעים מילדינו המראים על קנאה כגון "למה רק לו יש?" למה רק הוא קיבל?" | איך תעזרו לו להתמודד עם הקנאה? ומה כדאי להסביר לילד? | מה שמומלץ לעשות מידי יום עם הילדים ע"מ לפתח את הראיה החיובית

הילד מקנא? כך תעזרו לו להתמודד ולפרוח
ילד מקנא צילום: unsplash

קנאה היא רגש נורמטיבי אצל ילדים. כשילד מגלה ביטויי קנאה כדאי לשקף לו את ההרגשה שלו, לגלות אמפתיה, ולאפשר לו לבטא את הרגש שלו. עם זאת חשוב לעזור לילד למצוא דרכים להתמודד עם הקנאה והקושי, למשל, באמצעות פעילות מסיחה או מרגיעה.

בהזדמנויות אחרות בהן הילד רגוע  כדאי לעזור לו למצוא את הייחודיות שלו, את התכונות הטובות שלו והכישרונות שלו, לתת לו דרך לבטא אותם ולפתח אותם ולשבח על המאמצים וההשקעה שהוא עושה בתחום.

מומלץ גם להסביר שישנה קנאה חיובית של קנאת סופרים המרבה חכמה. כלומר, כאשר הצלחה של מישהו מניעה אותנו וגורמת לנו לפעול ולהצליח גם היא בהחלט יכולה להיות חיובית, אך אם היא גורמת לנו להרגיש לא מוצלחים ופוגעת בדימוי העצמי שלנו, היא דורשת עבודה עצמית.

כהורים חשוב כמובן לא להפלות בין ילד לילד ולתת יחס שווה לכולם, אולם הילדים גם צריכים ללמוד שלעיתים יש לכל ילד צרכים שונים ולכן הוא יקבל מענה אחר מההורים.

חשוב לשלול ולהפסיק אלימות והצקות על רקע קנאה. ניתן להבין את הקושי ולדבר עליו, אך לא להכיל התנהגות פוגענית בגלל הקנאה. חשוב לשים לב גם לצד השני של הקנאה, ולבדוק אם הילד שמעורר קנאה, איננו מתגרה ועושה זאת בכוונה. במקרה כזה,  אם ניתן, יש להפסיק את ההתנהגות של הילד מעורר הקנאה, ולפעמים מוטב למנוע ולהפריד בין הילד שמעורר קנאה, לזה שמקנא ונפגע.

בנוסף לכל, מומלץ לתרגל בכל יום ראיה חיובית ומציאת דברים טובים שקרו במהלך היום. אפשר לעשות זאת בארוחה משותפת או לפני השינה.

מצורף קובץ אותו ניתן להדפיס ולצפות בלמינציה בו ניתן לכתוב בכל יום מחדש אירועים חיוביים שהתרחשו במשך היום.

מאת: נחמי זקלס, מנתחת התנהגות ומחברת הספרים: "כפר הרגישים" ( בנושא וויסות חושי), "מה מצב הרוח שלי?" (בנושא רגשות) ו"מעבר לארון בעלית הגג" (בנושא שגרת הקורונה)

 

רגשות קנאה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד