י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
"נילחם נגד החוק"

ויקטור אורבן לצד היהודים: איסור השחיטה – "מתקפה" על חופש הדת

ראש ממשלת הונגריה הגיב לפניית יצחק הרצוג לראשי מדינות אירופה כחלק מהמאבק נגד החוק האוסר שחיטה כשרה בבלגיה עם זאת, בעוד גויי העולם מבינים כי גזירת השחיטה היא פגיעה אנושה בדת היהודית, גורמים יהודיים מנסים להוביל פשרות בסוגיה הטעונה | הגר"מ לבל שליט"א ראש ישיבת "תורת חיים" במוסקבה: "היה לא תהיה! צר לנו שעלינו גם להיאבק מול אותם גורמים פשרניים שכל מגמתם לשנות את כל הקדוש והיקר לנו ממסורת ישראל, באיצטלות שונות"

ויקטור אורבן לצד היהודים: איסור השחיטה – "מתקפה" על חופש הדת
יונתן זינדל, פלאש 90

ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן שיגר בשבוע האחרון מכתב ליו"ר הסוכנות היהודית יצחק (בוז'י) הרצוג, ובו הגיב לפנייתו למנהיגי אירופה בעניין איסור השחיטה הכשרה בבלגיה ובמדינות נוספות באירופה. במכתבו תוקף אורבן את ההחלטה של בית הדין האירופי לצדק ואת הממשלות האירופיות שאפשרו לאסור את מצוות הדת.

"התאכזבתי מאוד לקרוא על ההחלטה האחרונה של בית הדין הגבוה לצדק שאפשר למדינות החברות באיחוד האירופי לאפשר איסור על השחיטה הכשרה. אני מאמין שההחלטה היא לא רק פגיעה בחופש הדת, אלא מתקפה על המסורת היהודית-נוצרית ומתקפה על הקהילות היהודיות באירופה. בעקבות כך, ממשלתי מיהרה לגנות את ההחלטה הפוגענית הזו, ונעשה כל שביכולתנו להשמיע את קולנו בכל פורום בינלאומי אפשרי", כתב אורבן.

אורבן חתם את מכתבו בכך, ש"אני מאמין שאירופה שלא רק מאפשרת חופש דת, אלא כזו שמקדמת את המורשת היהודית והנוצרית, תרבויות וערכים שהמדינות והחברות שלנו מבוססות עליהן".

ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן. צילום: Hadas Parush/FLASH90

כזכור, בסוף השבוע שעבר הצטרף הרצוג למאבק מול ראשי מדינות אירופה במטרה לפעול נגד חוק איסור השחיטה הכשרה שעבר בבלגיה, עם חשש שיאומץ על ידי מדינות נוספות, ושלח אגרת דחופה לראשי מדינות אירופה. "מטרתי היא לעורר את תשומת לבך לתחושה גוברת של אי-נחת ודחייה שמתפשטת בקרב קהילות לא מעטות, היות והן חשות שהמסורת היהודית וקיום מצוות הדת מאותגרות על ידי חלקים מסוימים בציבור האירופי ומחוקקיו", כתב הרצוג במכתבו והוסיף, כי "אני מתייחס לחקיקה שאוסרת שחיטה כשרה וליוזמות לקידום חקיקה שתאסור ברית מילה. מדובר בעמודי היסוד של מצוות היהדות, ואין מקום להתפשר עליהם במסגרת קיומם של חיים על פי המסורת היהודית".

כזכור, לפני מספר שבועות הכריע בית המשפט האירופי לצדק, בתביעה שהגישו ארגונים יהודיים בנוגע לחוקי פלנדריה וולוניה הדורשים לחייב הימום חשמלי לבעלי חיים לפני שחיטה – בניגוד לעמדת ההלכה ומסורת ישראל בשחיטה הכשרה. בית המשפט קבע כי מדינות בודדות החברות באיחוד האירופי יכולות לחוקק חוקים האוסרים קיום שחיטה כשרה וחוקים מסוג זה אינם מפרים כשלעצמם את זכויות חופש הדת הכלולות באמנת זכויות היסוד של האיחוד האירופי.

פסה"ד מנוגד לחוות דעת שניתנה בתחילת ספטמבר 2020 על ידי פרקליט בית המשפט האירופי שהציע את ההיפך. פסה"ד עלול לפגוע קשות בנושא שמטריד את יהדות אירופה זה שנים: הזכות לקיים שחיטה כשרה בהתאם לכללי ההלכה היהודית, כאשר החוק ישפיע גם על הקהילה המוסלמית בבלגיה. באגרת הדגיש הרצוג את ההשלכות של החוק על הדת היהודית והקהילות היהודיות באירופה: "האיסור, כמוהו כהוצאה מחוץ לחוק של היהדות עצמה, והטלת צל של חשד וחרפה על מסורות בנות אלפי שנים שההלכה היהודית מושתתת עליהן".

הרצוג אף השווה במרומז בין האיסור הנוכחי לשחיטה לבין המציאות שהייתה באירופה לקראת תקופת מלחמת העולם השנייה, והזכיר את סבו, הג"ר יצחק אייזיק הלוי הרצוג זצ"ל ששימש כרה"ר הראשון של ישראל, וקודם לכן כרב הראשי של אירלנד בין 1936-1921: "בזמן כהונתו הוא הצליח לבלום יזמה לאיסור שחיטה כשרה", כתב. "אני יודע מה הייתה משמעות הדברים לו עצמו ולקהילתו וכיצד הם חשו באותן שנים שקדמו למלחמה באירופה. כיו"ר הארגון היהודי הגדול בעולם, שמחבר בין קהילות בכל רחבי תבל, אני חש כי חובתי היא להתריע בפניך על תחושת האי-נחת ההולכת וגוברת בקרב יותר ויותר קהילות באירופה בעמדן מול ניסיונות חוזרים ונשנים להגביל ולצמצמם את אורח חייהן", כתבו בפנייתו לראשי מדינות אירופה.

פשרות והיתרים מסוכנים ליהדות אירופה

בעוד גויי העולם בהם ראשי מדינות אירופה מבינים את משמעות הפגיעה בדת היהודית עם החלטת ביהמ"ש בלוקסמבורג, פורסם בשבוע האחרון יוזמה מסוכנת של גורמים יהודיים המבקשים להוביל "פשרות" ו"היתרים" בשחיטה לאחר הימום.

בתגובה ליוזמה המסוכנת, הבהיר הגר"מ לבל שליט"א, ראש ישיבת תורת חיים במוסקבה. "הרבנים דוחים בשאט נפש פרסומים של אלו הנוטים לשנות ממסורת השחיטה בכל הנוגע להימום הבהמה. היה לא תהיה! וצר לנו שעלינו גם להיאבק מול אותם גורמים פשרניים שכל מגמתם לשנות את כל הקדוש והיקר לנו ממסורת ישראל, באיצטלות שונות".

עוד הוסיף ואמר, כי "ידועה דעת מרנן ורבנן גדולי ישראל זצוק"ל ויבלחט"א שהורו ומורים שלא לשנות במאום מהמסורה, ובשעתו נועצתי עם רשכבה"ג מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן זצוק"ל, שהורה לא לוותר בשום אופן על הנושא, לא לשנות חלילה מהמסורה ולא להרפות מהמאבק, על אף פי שאולי אפשר להסתדר מבחינה טכנית לייבא בשר ממקומות אחרים, וזאת משני סיבות: האחת, משום שיש בזה חילול ד' גדול אם נסכים חלילה למה שאומרים הגויים שהתורה הקדושה שלנו מאפשרת צער בעלי חיים כי תורתנו תורת חסד וברי שאם היא צוותה לשחוט כך, זו שחיטה ללא צער לבהמה. והסיבה השניה, שאם הגזירה תתקבל במדינה האחת, הרי שבעולם שאנו חיים בו שכל דבר מתפרסם מיד, חלילה עוד ועוד מדינות יצטרפו לאסור הדבר", אמר הגר"מ לבל שליט"א.

ויקטור אורבן הונגריה שחיטה כשרה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד