ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024
אני פה כדי לומר את דעתי

אוחנה בראיון נרחב: ישראל מובילה גם במספר הדוחו"ת

השר לביטחון פנים העניק הבוקר ריאיון נרחב בו התייחס לשלל הנושאים הבוערים על הפרק: מערכת היחסים בינו לבין היועמ"ש, הקנסות למפרי ההנחיות, והאכיפה במגזר החרדי

אוחנה בראיון נרחב: ישראל מובילה גם במספר הדוחו"ת
אמיר אוחנה צילום: David Cohen/FLASH90

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה הגיע הבוקר (שני) לאולפן ynet והעניק ראיון נרחב בו התייחס לנושאים העומדים על הפרק, החל מקנסות הקורונה, עבור במערכת היחיסים שלו עם היועץ המשפטי לממשלה הד"ר אביחי מנדלבליט, וכלה בהתבטאויות פוליטיות. חברו למפלגה לשעבר גדעון סער, זכה אף הוא להתייחסות בריאיון ולתואר "פחדן".

בפתח דבריו התייחס אוחנה לאכיפה נגד מפרי הנחיות הקורונה: "זה יותר מכל משטרות העולם כשאתה משווה ביחס לגודל האוכלוסייה.  אנחנו אוכפים בכל מקום, יש אכיפה גם נגד חרדים, מה זה נגד? אנחנו לא רושמים דוחות נגד מישהו אלא בעד הבריאות של הציבור. אולי לא צריך להגיע לפינות האלה. הציבור ברובו מפנים שאנחנו במאבק על חייו של הציבור. זה לא שהשוטרים אוהבים את המאבקים האלה, אף שוטר לא התגייס למשטרה כדי לאכוף הנחיות קורונה, הם התגייסו כדי להילחם בפשיעה ובטרור".

השר לביטחון פנים התייחס גם לסגר השלישי והמהודק בו אנחנו נמצאים כעת: "זה הסגר המשמעותי ביותר, אני מקווה שהוא גם האחרון. ההתקדמות האדירה של החיסונים, 99.7% מאוכלוסיית העולם טרם קיבלו חיסון, ובישראל אנחנו בתוך חודש אולי חודשיים נשלים את החיסון השני בכל מדינת ישראל, זה דבר אדיר ויוציא אותנו אולי ראשונים מהאירוע של הקורונה," אמר אוחנה, והדגיש: "אני מקווה שיהיה שבועיים אבל אלה צריכים להיות שבועיים חזקים, שיהיה סגר מהודק, משמעותי. אני חושב ששם אנחנו נמצאים, למרות שיש פה ושם הפרות, אגב, אסור לרצוח ואנשים רוצחים, אז בוודאי שיהיו הפרות. יש ירידה מתונה בתחלואה ולא מה שאנחנו מייחלים לו, אנחנו מייחלים לירידה משמעותית וכשנגיע לשם אני מקווה שבעוד שבועיים אז אנחנו נוכל בד בבד עם החיסונים, לצאת מהסגר".

בשלב זה עבר הריאיון לעסוק במערכת היחסים בינו ובין היועמ"ש, מערכת יחסים שעלתה שוב על שרטון לאור ההתנגדות של אוחנה לחסן את האסירים, "אני לא יכול לשמוע את האמירה של 'הנחייה של היועמ"ש', זה דיסוננס, היועץ יכול לייעץ אבל הממשלה מנחה ולכן קיבלה את אמון הכנסת שקיבלה את אמון העם וזאת מטרתה. אני מנחה" תקף אוחנה, והוסיף: "ואני אומר שמי שיקבל את החיסון קודם זה סגל שירות בתי הסוהר. מדוע? משום שהם אלה שנכנסים ויוצאים וסכנת ההדבקות והדבקה מהם גבוהה יותר ולכן הם יקבלו קודם ולאחר שנחסן את הסגל ובהתאם לחיסון באוכלוסייה הכללית, נתחיל לחסן גם את האסירים, זה יבוא אבל הם לא צריכים לקבל עדיפות בתור מעל כולם. אני אחראי על שירות בתי הסוהר, בין היתר, אני אחראי על גופי הבט"פ ולכן אני צריך לשמור על הכללים, אצלנו, שירות בתי הסוהר יקבל חיסונים קודם לפני האסירים. החיסונים הם משאב מוגבל, אם היו יותר מדי חיסונים כולם היו מקבלים, בלי שאלה".

אוחנה הוסיף וחשף: "הגשתי אתמול בקשה לייצוג חיצוני כי היועמ"ש לא יוכל לייצג אותי בעמדה הזו, ואני אבקש להביא את דבריי בפני בית המשפט העליון והוא יכריע. מה שצריך לשנות זה את הפרדיגמה הזאת שהיועץ מנחה. היועץ מייעץ והממשלה שנושאת באחריות ותבוא לציבור ותבקש את אמונתו, אולי תקבל אולי לא תקבל, היא זו שמוסמכת לקבל החלטות, את הפרדיגמה הזאת צריך לשנות. כשאומרים שהשיח אלים, אני אומר ליועץ כבודך במקומו מונח אבל אתה היועץ, זה דבר שנתפס כחריג ויוצא דופן כי 70 שנה אף אחד לא אמר דבר כזה".

השר לביטחון פנים התייחס בנוסף להתייצבותו לימין ראש הממשלה בבית המשפט: "אני גאה מאוד שהתייצבתי לצידו של רה"מ יחד עם חבריי באירוע המביש של העמדתו לדין בכתב אישום מופרך והזוי שלא היה צריך לבוא לעולם. ככל שנוזמן נגיע. אנחנו עומדים לצידו, גם באולפן הזה. אתייצב לצידו עוד פעם ועוד פעם במאבק על הצדק ועל האמת. לשרת את מערכת המשפט, ולא לתקן אותה. לא רוצים להרוס את המערכת, אנחנו רוצים לתקן והציבור רוצה לתקן את הקלקולים שהוא רואה במערכת המשפט. כדי לרכוש את אמונו של הציבור צריך לתקן. קודם כל זה מתברר, אבל האם זה מונע מאיתנו לומר את דעתנו? אני פה כדי לומר את דעתי ואני מבטא את דעתם של רבים מאוד מאוד בציבור. אנחנו חושבים שצריך לתקן את העוול הזה".

"הגשתי את חוק היועמ"שים את יודעת מה הוא אומר? שהשר יבחר במינוי אישי את המנכ"ל של משרדו זה היה שינוי אדיר. מי שבלמה את זה הייתה שרת המשפטים אז איילת שקד. אני מקווה שנזכה ברוב כדי להוביל את השינויים שצריך להוביל באיזון. זה תלוי בציבור, אם נזכה לרוב הימני המוצק שאני מייחל לו ואני מאמין שנזכה בזה, נוכל לחולל שורה של שינויים כמו פסקת ההתגברות שאומרת שהמילה האחרונה בדמוקרטיה צריכה להיות של הציבור בעזרת נבחריו ולא של קבוצה שלא נבחרה על ידי הציבור, לא מבטאת את עמדותיו" חידד אוחנה.

ובהתייחסות למקרה הטראגי בה נהרג הנער אהוביה סנדק ז"ל במהלך מרדף משטרתי אמר השר האחראי על המשטרה: "קודם כל זאת טרגדיה נוראית, ליבי יוצא אל הוריו, פגשתי אותם, באתי לנחם בשבעה, שניהם עובדים סוציאליים, אנשים שהם מלח הארץ והם איבדו את בנם באירוע שהמשטרה מעורבת בו, מבלי לחפש מסקנות כי לא ראינו את מסקנות החקירה. האירוע הזה הוא טרגדיה".

עוד הוסיף אוחנה לסיום: "אני רואה ושומע את המוחים. אגב, בעת הזאת אפשר להגיד המחאות מגיעות מכל כיוון, יש מחאות ימין, שמאל ויש מחאות ערבים וחרדים. אני קורא לכולם, בגלל ההתפשטות המאוד מהירה של הנגיף, זה לא העת להפגנות, אפשר שבועיים לשבת בשקט מי שרוצה למחות יש רשתות חברתיות. אני אמרתי לאורך כל הכהונה שלי לשר ביטחון פנים ואני אומר את זה פומבית, אני מצפה לאכיפה שוויונית כלפי כל האוכלוסיות בצורה שווה. אני מצפה לאכיפה שוויונית זו הציפייה שלי מהמפכ"ל החדש שבעזרת השם מחר נאשר את מינויו בממשלה, ואחרי יותר משנתיים יהיה מפכ"ל במינוי של קבע למשטרת ישראל, זו בשורה גדולה לא רק למשטרה אלא לציבור הישראלי".

אמיר אוחנה ריאיון דו"ח קורונה היועץ המשפטי לממשלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד