י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
פיצוץ של שלום

לאחר ההפסד של טראמפ: טקס פרידה חגיגי מהשגריר פרידמן

לאחר ההכרעה בבחירות בארצות הברית לטובת מועמד הדמוקרטים נערך הבוקר בוועדת החוץ והביטחון טקס פרידה חגיגי מהשגריר דייויד פרידמן שאמר: "כולם חששו שההכרה בירושלים תביא לפיצוץ, אך הסתבר שזהו פיצוץ של שלום ולא של אלימות" | נצח ישראל לא ישקר | צפו

לאחר ההפסד של טראמפ: טקס פרידה חגיגי מהשגריר פרידמן
השגריר פרידמן בוועדת החוץ והביטחון צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

ועדת המשנה למדיניות ואסטרטגיה, בראשות חבר הכנסת צבי האוזר. קיימה היום (שני) דיון חגיגי בהשתתפות שגריר ארה"ב בישראל, דיוויד פרידמן, לקראת סיום תפקידו בישראל בעוד 8 ימים, עם חילופי השלטון בארה"ב.

את הדיון כיבד בנוכחותו יושב ראש הכנסת הכנסת, יריב לוין, והשלושה נשאו דברים בפתח הדיון, ולאחר מכן המשכו היה חסוי.

בפתח דבריו אמר יו"ר הוועדה, ח"כ האוזר: "אני שמח לארח לישיבה מיוחדת את השגריר דיוויד פרידמן. ישיבה זו אינה אירוע שגרתי כאן בוועדת החוץ והביטחון, נדמה לי שאפילו אירוע ייחודי ונדיר, אבל גם השגריר הוא ייחודי ונדיר. נשמע היום סקירה מסכמת על למעלה מ-3.5 שנות שירותו כאן בישראל ונטעים – כאן בירושלים. לא רק נשמע אלא גם נאמר תודה, ונכיר את הטוב על תרומה יוצאת דופן להידוק וחיזוק הקשרים בין ארה"ב ומדינת ישראל".

עוד הוסיף האוזר "השגריר פרידמן זכה בכהונתו להגשים חלומות של כולנו, לשנות עיוות היסטורי, ולממש הלכה למעשה את עמדתה המסורתית של ארה"ב וראייתה ההיסטורית שבירתה של מדינת העם היהודי בארץ ישראל היא ירושלים. הוא זכה לחנוך בעשר אצבעותיו את השגרירות בבירתו הנצחית של העם היהודי".

"הוא זכה להיות שותף בהליכים היסטוריים של הכרה בריבונות ישראלית ברמת הגולן, כחלק מההכרה בשינוי המציאות כאן באזור ובקריטיות של הריבונות בגולן לקיומה של ישראל וביטחונה האסטרטגי.

לצד זה, זכה להיות שותף בהסכמי אברהם אשר מבססים את שינוי הפרדיגמה שהתרחש במזרח התיכון עשור לאחר מה שמכונה ה"אביב הערבי" - ההכרה באמת שישראל איננה הבעיה של המזרח התיכון, אלא שישראל היא מרכיב מרכזי בפתרון של בעיות האזור" שחזר האוזר, והדגיש: "הסכמי אברהם הם תוצאה של מדיניות אמריקאית עיקשת להכיר בזכותו של העם היהודי להגדרה עצמית ולחדש את ריבונותו בשלום ובביטחון, ועל כל אלה, ודברים רבים נוספים תודותינו נתונה לך. בטוח שלא תשכח את השנים המרתקים שעברו עליך כאן בישראל, כמו שכל אזרחי ישראל לא יישכחו זאת לעולם".

יו"ר הכנסת, יריב לוין נאם כאמור אף הוא ואמר: "ראוי ונכון שהכנסת תוקיר, באופן רשמי ופורמלי, תודה עמוקה ומיוחדת לתרומתו האדירה של השגריר פרידמן ליחסי ארה"ב וישראל. היחסים היום בין ארה"ב וישראל, ובין ישראל והמזרח התיכון שונים לגמרי טרם שנכנסת לתפקיד.

הדברים האלו לא קרו במקרה והם תולדה של חזון אישי שלך והשקעה בדברים שנראו כמעט בלתי אפשריים. עדיין אנחנו לא מעכלים באמת את ההשפעה והמשמעות שיש לכל מה שעשית.

תחילה זה התיאום במישור הביטחוני, שחיוני לקיומה של מדינת ישראל ושמירת האינטרסים של ארה"ב כמעצמה עולמית, ושיתוף הפעולה בין המדינות, חילופי טכנולוגיות ועוד - כל אלה הגיעו לשיאים שלא היו כדוגמתם הודות להרבה מאוד פעולות שלך, שעל רובן לא ניתן לדבר".

"זה נמשך באירוע היסטורי שאין שני לו: הכרת ארה"ב בירושלים כמאוחדת וכבירת ישראל והעברת השגרירות לירושלים, בה אתה התגוררת מתחילת הדרך. השגריר פרידמן רשם את עצמו בספר הזהב של ההיסטוריה של ירושלים. זהו דבר שמעטים זכו לו.

בעיר עם היסטוריה שכזו, שחשובה לרבים בכל רחבי תבל, זהו דבר עוצמתי", הוסיף לוין, ואמר: "היה לך חלק נכבד בהכרת הנשיא טראמפ בריבונות של ישראל ברמת הגולן – תיקון עוול היסטוריה, שלו חשיבות מדינית, ביטחונית ואסטרטגית רבה.

כמו כן ההחלטה שהתקבלה ע"י הממשל האמריקאי שההתיישבות ביו"ש אינה נוגדת את החוק הבינלאומי - דבר עצום שהגיע לשיאו בביקור מזכיר המדינה פומפאו בבנימין, שהיה לך חלק חשוב בקיומו. את הפעולות החשובות האלו עשית מתוך הסתכלות רחבה על האזור ודאגה בראש ובראשונה לאינטרסים של ארה"ב".

"החזון שאתה היית ממוביליו, שהדרך לשלום עוברת דרך ההכרה בזכות הקיום של ישראל, והכרה זו היא שתביא להכרה בעולם הערבי שישראל היא עובדה קיימת באזור וצריך לקיים איתה יחסים של שלום ושיתוף פעולה.

דרך זו שהובלת ובמידה רבה דחפת במסדרונות הממשל, הוכיחה את עצמה. כל מי שהיה שותף לתהליך הזה, ובוודאי הנשיא וראש הממשלה, ראויים לקבל פרס נובל על מהלך שלאורך ההיסטוריה יישאר כמשהו עוצמתי ששינה לחלוטין את פני האזור".

"גם אם היו מחלוקות, וטבעי שיהיו, ההתנהלות תמיד הייתה מתוך גישה מכבדת בין בעלי ברית, אשר פותרים מחלוקות בשיח ולא בכיפופי ידיים. יצרת דרך עבודה נכונה ופרודוקטיבית בין השגרירות והממשל האמריקאי לממשל הישראלי.

באופן אישי, למדתי ממך המון, אתה דיפלומט מהמעלה הראשונה, איש חזון וביצוע, אדם אמיץ שלא חושש ללכת נגד הזרם ולומר את הדברים כהווייתם, ואין לי שום ספק שכל אחד ואחת מאזרחי ארה"ב יכולים להיות גאים שהשגריר פרידמן ייצג אותם לאורך תקופה כה משמעותית", אמר יו"ר הכנסת, וסיים: "שולח מכאן, באמצעותך, תודה לכל הגורמים בממשל ובראשם לנשיא טראמפ וסגנו מייק פנס. הכרת התודה שאנו רוחשים להם היא כנה, אמיתית ומוצדקת. מאחל לך המשך עשייה ברוכה ובריאות איתנה. בטוח שתתרום עוד להידוק הקשר והיחסים בין ארה"ב וישראל עם תום הכהונה המפוארת שלך".

השגריר פרידמן נשא אף הוא דברי פרידה ואמר: "יו"ר הכנסת לוין ויו"ר הוועדה האוזר, תודה לשניכם אני מגדיר חברים קרובים אשר למדתי להכיר בשנים האחרונות, יחד עם רבים שזכיתי לפגוש, ליהנות מחברתם וליצור קשרים עמוקים בכהונתי. אני מודה לכל חברי הכנסת על עבודתם איתי ועל מקביליכם האמריקאים בשנים האחרונות. אני מאוד מתרגש כעת וסלחו לי אם בשל כך מילותיי לא יתארו נכון את תודתי על הרגע הזה".

השגריר היוצא הוסיף ואמר: "אני עוזב את תפקידי בעוד תשעה ימים, ואינני מאמין שחלפו כמעט ארבע שנים מאז הועלתה מועמדותי לתפקיד. כפי שבתהילים נאמר על האל שעבורו אלף שנים חולפות כיום, כך עבורי חלפו ארבע השנים כהרף עין, שהיו לי מרתקות ומהנות.

היו יחסים יוצאי דופן, בין הנשיא וראש הממשלה, בין שרי הממשלות, והיה לי גם העונג לשבת בפגישות שעל קיומן הציבור לא יודע – בין מנהיגי הצבא בישראל לכוחות האמריקאים השונים לשמוע את השיח והקשר ביניהם ברמה האישית והמקצועית".

"יש בין המדינות יחסים של כבוד והערכה הדדיים, של חיבה אמיתית, ובשתי המדינות עובדים קשה לקידום האינטרסים של חופש, צדק, דמוקרטיה ואמונה. הצלחנו לחזק את היחסים בין ישראל וארה"ב יותר מאי פעם, ולעשות את האומות שלנו בטוחות ומשגשגות יותר אי פעם" אמר פרידמן בגאווה, והדגיש: "ההכרה בריבונות רמת הגולן הייתה חשובה, ודאי גם נושא האי חוקיות של התיישבות ביהודה ושומרון, אך אם ישאלו אותי מה היה ההישג הכי חשוב, זו ההכרה בירושלים כבירת ישראל.

זו הייתה קריאת הכיוון של הנשיאות הזו, אשר חיזקה את הנשיר מול כל העולם, מול איראן וצפון קוריאה, בכך שהבהירה כי אמריקה לצד ידידיה ולצד האמת ולא תירתע מאויביה".

"בפרפרזה על משהו שאמר לפני כמה שבועות ג'ארד קושנר בביקורו כאן, כולם חששו שההכרה בירושלים תביא לפיצוץ, אך הסתבר שזהו פיצוץ של שלום ולא של אלימות.

אני מאמין שהסכמי אברהם, שהתחילו עם בחריין ואיחוד האמירויות, הם תוצאה שאומות אחרות ראו את הקשר בין ישראל וארה"ב, ראו שאפשר לבטוח בארה"ב כשותפה ורצו גם להיות שותפים שלנו, והבינו שהדרך לשותפות עם ארה"ב עוברת דרך ישראל. כך, משיחות מאחורי הקלעים, עברנו לחברויות פתוחות וגלויות בין ישראל לשכנותיה באזור, והכל התחיל בהכרה בירושלים", אמר השגריר היוצא, והוסיף: "בסופו של דבר המסר שיצא בבירור למזרח התיכון הוא שישראל היא לא הבעיה אלא פתרון לבעיות במזה"ת.

זה לא רק הנושא הביטחוני, אלא גם טכנולוגיה, מסחר, וכמובן, בהקשר של מגיפה של פעם במאה שנים, חשיבה והבנה של טובי המדענים של פתרונות למגיפה, שתודה לאל, כבר רואים את האור בקצה המנהרה לגביה".

עוד הוסיף השגריר היוצא: "לשרת כשגריר של מדינתי לישראל זה הכבוד הכי גדול שזכיתי לו בחיי, אשר הפך משמעותי אף יותר עם כל היחסים והחברויות שיצרתי עם נציגי הממשל השונים, כולל הנוכחים פה בחדר. כבן של רב, אשר נולד וגדל בתפוצות, אני פונה אליכם ואומר שעתידו של העם היהודי בידיכם, ובנקודת זמן זו ישראל אחראית לעתיד העם היהודי ולעתיד היהדות. חשבו על כך שב-1941 היו 18 מיליון יהודים, ב-1945 היו 12 מיליון, וכיום אנו עם 15 מיליון, כלומר עד כה לא התאוששנו לחלוטין מהשואה. מול זה, ב-1948 היו בישראל 600 אלף יהודים וכיום יש כשבעה מיליון, אז כלל הגידול של העולם היהודי מתקיים כאן במדינת ישראל, ולכן בידיכם האחריות להגן על העם היהודי ועל היהדות. אני יודע שאתם יכולים לו, אך זהו אתגר אמיתי".

לסיום אמר פרידמן: "אסכם במילותיו של הנביא שמואל למלך שאול: נצח ישראל לא ישקר, ואני מתפלל שכוחה של ישראל תמיד יעמוד לה".

דיויד פרידמן צבי האוזר יריב לוין דונאלד טראמפ טקס פרידה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד