י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
סקר חדש קובע

מהו הנושא החשוב ביותר לישראלים במרחב הציבורי

הנושא החשוב ביותר לציבור, מבין כל נושאי הסביבה, הוא הניקיון במרחב הציבורי • מרבית הציבור בישראל סבור כי מצב הניקיון בטבע הוא ממש גרוע וכי אין מספיק פעילות חינוכית, או הסברתית • ומה הציון שמעניק לעצמו הישראלי הממוצע וכמה הוא נותן לאחרים?

מהו הנושא החשוב ביותר לישראלים במרחב הציבורי
עובד ניקיון. אילוסטרציה צילום: pixabay

הניקיון במרחב הציבורי, הוא הנושא שהכי חשוב לציבור, מבין כל נושאי הסביבה לאחר ש-41% הצביעו על כך לעומת 27% שחשוב להם אוויר נקי ו-15% שמפריע להם משבר האקלים. מרבית הציבור בישראל 38% ממנו, סבור כי מצב הניקיון בטבע (יערות, חופי הים, שטחים פתוחים) הוא ממש גרוע וכי אין מספיק פעילות חינוכית, או הסברתית, בנושא הניקיון במרחב הציבורי - כך עולה מסקר חדש, שערכה עמותת נקי, בשיתוף החברה להגנת הטבע, באמצעות מכון המחקר מאגר מוחות, בראשותו של פרופ' יצחק כ"ץ.

הסקר כלל מדגם מייצג של הציבור הישראלי, בגילאי 17-40, מתוך מטרה לבחון את עמדותיו של הציבור, בנוגע לנושא הניקיון ואיכות הסביבה. 

על השאלה מהו הנושא הכי חשוב, מבין הנושאים הבאים: אוויר נקי, מחזור והפרדת פסולת, ניקיון המרחב הציבורי והטבע, משבר האקלים, או הכחדת בעלי חיים, השיבו 41%, כי הניקיון במרחב הציבורי ובטבע, הוא הכי חשוב, לעומת 27%, אוויר נקי ורק 15%, משבר האקלים.

לגבי השאלה האם בישראל מתקיימת מספיק פעילות חינוכית, במטרה להגביר את המודעות לניקיון - 45% סבורים כי במידה מועטה מאוד ומועטה. במענה על השאלה האם בישראל מתקיימת מספיק פעילות הסברה בנושא הניקיון - רוב המשיבים, 44%, השיבו שמתקיימת רק במידה מעטה.

כשהתבקשו המשיבים לתת ציון לרמת הניקיון של היישוב שבו הם גרים, 14% ענו גרוע מאוד וגרוע, 42% אחוז השיבו כי המצב בינוני, 38% אמרו כי המצב טוב.

ומה, לפי דעת הציבור, מצב הניקיון בשטחים הפתוחים בישראל, כלומר ביערות, בחופי הים, בטבע? 38% סבורים כי המצב הוא גרוע מאוד וגרוע, 46% חושבים שהמצב הוא בינוני ורק 14%, השיבו שהמצב הוא טוב.

כשנשאלו המשיבים, איזה ציון הם היו מעניקים לעצמם, על שמירת הניקיון במרחב הציבורי, מ - 1 ועד 10, 52% ענו, כי הם מעניקים לעצמם את הציון 9 ו – 10. ואיזה ציון הם העניקו לכלל הציבור, על שמירת הניקיון במרחב הציבורי? 55% השיבו, כי הם מעניקים לכלל הציבור, את הציון 5.

עוד עולה מהסקר, כי המגזר שיוצא הכי הרבה אל הטבע, הוא המגזר החילוני – 4 אחוז יוצאים אל הטבע בכל יום, 24.5 אחוז, פעם בשבוע ועוד 23 אחוז, פעם בשבועיים. זאת, לעומת המגזר הבא בתור – המסורתי, שם 1 אחוז יוצא אל הטבע בכל יום, 24 אחוז, פעם בשבוע ועוד 21 אחוז, פעם בשבועיים. המגזר שיוצא הכי מעט אל הטבע, הוא החרדי – 5 אחוז בכל יום, 19 אחוז, בכל שבוע ועוד 9 אחוז, בכל שבועיים.

תומר אשל, מנכ"ל עמותת נקי אמר כי "לציבור נמאס לפגוש את הפסולת והלכלוך בכל מקום ולכן אין להתפלא שהניקיון הוא הנושא החשוב ביותר. גם בבחירות המוניציפליות, ראינו כיצד מועמדים רבים שמו את הנושא בפרונט ודאגו להבליט את אחריותם לניקיון ברשות. אותנו, בעמותת נקי, מטרידה העובדה שאין מספיק השקעה בחינוך והסברה והסקר משקף את זה היטב. אני קורא למקבלי ההחלטות, להפסיק עם מבצעי הניקיון ולהתמקד בעיקר בפעילות חינוכית והסברתית, רציפה ומתמשכת".

איריס האן, מנכ"לית החברה להגנת הטבע אמרה בתגובה לתוצאות הסקר כי "מעבר לחוסר הנעימות ולמפגע האסתטי, לפסולת בטבע השפעה ממשית וחמורה על עולם הטבע הישראלי – בין אם כתוצאה מהשפעה ישירה של פגיעה בחיות בר, כתוצאה מחשיפה לפסולת, אכילה, או לכידה, ובין אם השפעה עקיפה – ריבוי פסולת אורגנית מביא לגידול משמעותי באוכלוסיות של חיות בר מקומיות, מעבר לכושר הנשיאה הטבעי של השטח, מה שגורם לנזקים מוגברים לחקלאות – גורר הרעלות והדברות ומביא לפגיעה מסיבית בעולם הטבע. הפסולת בטבע פוגעת בנו ופוגעת בטבע. הגיעה העת לשינוי עמוק, שינוי תרבותי שיביא אותנו אל היעד – ארץ נקייה. שינוי כזה יוכל להתרחש באמצעות מהלך מערכתי הכולל: חינוך, הסברה, השלמת פערי תשתיות ואכיפה מחמירה".

ניקיון חוף ים ניקוי ופינוי פסולת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד