ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
"לדקור את גלגלי המכת"זית"

סמויים בהפגנת 'הפלג'? צפו: כך ניסה ה'בלש' להפליל

אדם בעל חזות שאינה חרדית, נשמע כשהוא משדל את מפגיני 'הפלג הירושלמי' היום באשדוד, ל"דקור באמצעות סכין" את גלגלי המכת"זית שפעלה במחאה בכדי להשבית את פעילותה. לטענת הנוכחים, מדובר בבלש משטרתי שניסה להפליל את המוחים. ח"כ ארבל פנה בנושא ליועמ"שית המשטרה

סמויים בהפגנת 'הפלג'? צפו: כך ניסה ה'בלש' להפליל
הפגנת בחורי גרודנא אשדוד צילום: פלאש 90

חבר הכנסת משה ארבל פנה הערב (שני) ליועצת המשפטית של משטרת ישראל, בעקבות תיעוד שפרסם העיתונאי אריאל אלחרר, בו נראה אדם בעל חזות שאינה חרדית כשהוא משדל את המפגינים ל"דקור באמצעות סכין" את גלגלי המכת"זית שפעלה במחאה.

"עומד במרפסת של אחי", כתב אלחרר בחשבון הטוויטר שלו, "משקיף על הפגנות הפלג הירושלמי בעיר אשדוד, מגיע אדם עם ג'ינס וכיפה גדולה מבקש סכין גדולה בשביל לפנצ'ר את גלגל המכתזית, על פי אנשים שאח"כ ניגשו אליי טוענים שמדובר בבלש משטרתי שמנסה להפליל אנשים, כמובן שסירבנו, אבל מעניין לבדוק. בתיעוד אפשר לשמוע אותו ברקע מבקש".

מוקדם יותר היום התקיימה מחאה של אנשי 'הפלג הירושלמי' באשדוד בעקבות ניסיון לפזר תלמוד תורה שפעל בניגוד להנחיות משרד הבריאות. השוטרים הוזעקו לרובע ג' בעיר, לאחר שפקחי עירייה שהגיעו הבוקר לבצע אכיפה בתלמוד תורה טענו כי הותקפו על ידי עשרות בני אדם. לפחות 11 מפגינים נעצרו.

"היום פרסם העיתונאי החרדי אריאל אלחרר בדף הטוויטר שלו סרטון שצולם בהפגנת הפלג הירושלמי החרדי בעיר אשדוד. בסרטון הקצר נשמע אחד המפגינים לכאורה, מבקש סכין ממפגינים בכוונה להשתמש בו כדי לגרום לנקר בצמיג ("לפנצ'ר") המכת"זית המשטרתית".

ארבל מציין במכתבו, כי "פסיקת בית המשפט העליון הסתייגה מאד מהשימוש בסוכנים סמויים שלא לצורך חשוב וקבעה לו סייגים משמעותיים". "בין היתר, כותב ארבל, "נקבע כי אין להפעיל סוכן סמוי בהעדר מידע אמין המחשיד את יעד ההפעלה במעורבות בעבירות החמורות מן הסוג המהווה נושא לחקירה; אין להפעיל את הסוכן באופן שהפעלתו תיצור פיתוי והדחה שיש בהם כדי להשחית אדם חף מפשע ולהביאו לידי ביצוע עבירות שאחרת לא היו מבוצעות כלל; והשימוש בסוכן מותר רק כאשר הוא הכרחי לצורך קידום החקירה"

"הפעלת סוכן משטרתי סמוי בניגוד לכללים אלו משמעותו שליחת סוכן מדיח לחשוד, לו תקום טענת הגנה מן הצדק נוכח התנהלות משטרתית קלוקלת המנוגדת לדין", מוסיף ארבל. לדבריו, "במקרה זה ניכר כי ככל שאכן מר אלחרר והמפגינים במקום צודקים ומדובר בסוכן משטרתי הרישהפעלתו מבוצעת בניגוד לכללים שקבעה הפסיקה".

"הסוכן מופעל כלפי מספר רב של אנשים אשר לא מבצעים כל עבירה, ולמצער לא מבצעים עבירה חמורה או עבירת אלימות ככל שניתן לראות בסרטון; ניתן להניח כי אין מידע אמין ביחס לכל המעורבים במקום כי היו מעורבים בעבירות חמורות מהסוג הזה הכוללות שימוש בנשק קר; לכאורה לא היה שיח קודם בדבר שימוש בסכין לפגיעה ברכוש המשטרה; וניכר כי אם הסוכן היה משכנע את אחד המפגינים ליתן לו סכין הרי שהיה זה שידול לביצוע עבירה שלולא השידול המפגין לא היה מבצעה".

"לאור דברים אלו אבקש כי תיעשה בדיקה אם אומנם האדם בסרטון משמש כסוכן משטרתי ומדוע פעולתו נעשית בניגוד לכללים שקבעה הפסיקה בדבר שימוש בסוכן סמוי. בדומה, אבקש כי תיעשה בחינה בנוגע לאופן השימוש בסוכנים משטרתיים בהפגנות. ראוי שהשימוש בסוכנים יישמר למקרים קיצוניים ולעבירות חמורות כשאמצעים אחרים לא נושאים פרי ולא כדבר שבשגרה נגד אזרחים המבקשים להשתמש בחופש הביטוי השמור להם במדינה דמוקרטית".

הפלג הירושלמי מכתזית משטרה בלשי משטרה משה ארבל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד