י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
הקרע בציונות הדתית

פרידה כואבת - אך משחררת | דעה

השסע שהוביל לפילוג בסיעת 'ימינה' עם הודעתו של חה"כ בצלאל סמוטריץ' על ריצה עצמאית בבחירות הקרובות, מותירים את בנט חופשי ומאושר בדרך להגשמת החלום אליו הוא שואף כבר מתחילת דרכו הפוליטית - כס ראש הממשלה | יאיר כלפא בטור דעה, מסקר את המטרות של יו"ר ימינה לאורך השנים

פרידה כואבת - אך משחררת | דעה
נפתלי בנט בהר הרצל כשר הביטחון צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

לא הייתי בבית משפחת בנט בדקות הסוערות לאחר ההודעה בשידור חי של סמוטריץ' על פיצול סופי בין השניים. אך אני מתאר לעצמי, שאנחת הרווחה של בנט לאחר הראיון, נשמעה בכל רחבי הבית - בנט חופשי.

כשבנט נבחר בפריימריז על ראשות 'הבית היהודי', הוא כל הזמן פזל אל עבר שערי בלפור, וכדי להגיע לשם, הוא ידע שיצטרך להוציא את המגזריות מתוך המפלגה ולפנות לקהלים חדשים. הוא מיתג מחדש, הביא קמפיינים חדשניים, הוא פתח את המפלגה לא רק להתנחלויות, והביא אותה להישג חסר תקדים - 12 מנדטים.

מיד לאחר הבחירות, כשביבי לא התקשר אליו, הוא עשה מהלך, שעדיין אני לא יודע איך הרבנים לא התערבו, הוא הקים את הברית עם יאיר לפיד, האיש שהיה הכי פחות מזוהה עם ערכי היהדות באותה תקופה בכנסת. אותו לפיד אף התנה את כניסתו לממשלה רק אם המפלגות החרדיות לא ישבו בה. בסופו של דבר לפיד ובנט - in, המפלגות החרדיות - out.

כשהגיעו הבחירות ב- 2015 התחיל בנט להבין שמשם הוא לא יגיע לכס ראש הממשלה. לפני הבחירות, בנט, בתור יו"ר המפלגה, רצה לשריין דמות מזרחית-ליכודית, שתגדיל את קולות 'הבית היהודי'. הדמות שנבחרה הוא הכדורגלן לשעבר, אלי אוחנה. מיד לאחר הכרזתו החלה סערה במפלגה, בטענה שהוא לא יכול להיות במפלגה מפני שהוא אדם חילוני שתמך בהתנתקות, והתפרנס בשבת. בנט נסע לרב אלי סדן ממכינת עלי, ומשם הוא כבר הבין שהוא צריך להוריד את אוחנה - וזה אכן מה שקרה.

במקרה הזה בנט הבין שעם כל הכבוד לרצונו האישי להיות ראש ממשלה, דרך הבית היהודי זה לא יקרה. בדצמבר הוא החליט, אני מקים מפלגה ללא רבנים שיכריעו לי מה לעשות, ומפלגה שדרכה אני אוכל להתקרב לבלפור.

אך כזכור בנט התרסק, ולא עבר את אחוז החסימה. ומשם ועד היום, הוא נצמד ולא מזיז מעצמו את המפלגה הדתית, 'האיחוד הלאומי'.

אך עם כל הכבוד לזה שהוא ב'ימין החדש', הוא עדיין תחת אותן מגבלות שבגללן הוא עזב את הציונות הדתית - להרגיש בלי, אבל ללכת עם.

הדוגמא הקלאסית היא הסיבה שבגללה סמוטריץ, עזב אתמול. כך לפי לשון ההודעה: "עשינו כל שביכולתנו בשבועות האחרונים למצוא קווי יסוד ערכיים משותפים, ואנחנו מאחלים לימין החדש הצלחה בדרכם החדשה בפנייה לקהלים חדשים ולשיקום הכלכלה".

בנט רצה ללכת כמו אז, ב-2015, אל קהלים חדשים, רק שהפעם הוא "משוחרר" מזה, ויכול סופסוף להתחיל לתכנן את דרכו אל ראשות הממשלה, רק שישים לב ויזהר, שלא יישאר בטעות מתחת לאחוז החסימה.

נפתלי בנט מפלגת ימינה ראש הממשלה בצלאל סמוטריץ בחירות 2021

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד