י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
חוקי זכויות יוצרים

חשוב לדעת: מכרת את זכויות היצירה שלך? עדין נשמרת לך זכות חלקית

חוקי זכויות היוצרים הינו נושא מורכב, מאתגר ומלא, מה זכות היוצרים מעניקה לבעל הזכות? מה קורה כאשר קיבלתם השראה מיצירה אחרת?  מהי הזכות הכלכלית? וכיצד יודעים כי מדובר בשימוש הוגן? • נקודות חשובות על חוק זכויות יוצרים

חשוב לדעת: מכרת את זכויות היצירה שלך? עדין נשמרת לך זכות חלקית
כותב צילום: pixabay

בפעמים הקודמות עסקנו בזכויות יוצרים. ראינו מהן סוגי היצירות הזוכות להגנה וראינו גם מהם בתנאי הסף לצורך קבלת ההגנה. הפעם נעמיק במהותה של הזכות.

מהי המשמעות של קיומה של זכות יוצרים?

משמעותה המעשית של זכות יוצרים היא בהגנה אשר מוענקת ליוצר או לבעליה של היצירה (במידה ולא מדובר על אותו אדם). זכות זו מגנה מפני שימושים בלתי מורשים ביצירה, שהיא  קניינו הרוחני של יוצרה/בעליה.

זכות היוצרים מעניקה לבעל הזכות  את הזכות הטבעית לעשות ביצירה שימוש כרצונו. בין היתר בעל הזכות זכאי לפרסם את היצירה, להעתיקה, להפיצה בכל דרך שיראה לנכון בין למטרות כלכליות ובין למטרות אחרות.

רוצים דוגמאות? קבלתי רשות להעתיק יצירה שהיא מקורית. האם היצירה שלי תהייה מוגנת?

מי שהעתיק את יצירתו ממקור אחר, אינו יכול לחסות תחת הגנת החוק, אף אם העתקה זו בוצעה ברשות, שכן דרישת המקוריות אינה מתקיימת.

מה יקרה אם קבלתי השראה מיצירה אחרת?  אמנם רק ציור מקורי יקבל הגנה אבל ההגנה היא גם כשהיתה השראה מיצירה אחרת. וזאת להבדיל משימוש חלקי בהעתקה. בתי המשפט קבעו  כי כאשר הציור, או חלק מהותי ממנו, מועתק מיצירה אחרת, חסר אלמנט המקוריות הנדרש, לצורך הגנת זכויות יוצרים, ולכן, בנסיבות כאלו, ליוצר לא תהא זכות יוצרים בציור המועתק.

חשוב! לעניין שינויים שנעשו בציור בהשוואה לציור קיים, ייבחן בית המשפט האם שינויים אלו משמעותיים או לכל הפחות משנים את הקומפוזיציה הכללית בציור. אם התשובה לכך תהא שלילית, ככל הנראה, ייקבע בית המשפט, כי היוצר לא תרם די מעצמו ליצירה, על מנת לזכות בהגנה שמעניק חוק זכויות יוצרים ליצירות מקוריות.

כפי שכבר ציינו דרישת המקוריות היא דרישה מינימלית והכוונה היא למשהו מחשבתי, חדשני, והמקוריות צריכה לבא לידי ביטוי במה שמוגדר "קיבוע".

זאת אומרת, שאם יש לי רעיון והוא רעיון מקורי אבל לא דאגתי לקבע אותו באופן מוחשי כלשהוא אין לי הגנה. כי אין הגנה על רעיון!

מגיעים אלי לא מעט מקרים של יזמים שמתחבטים לגבי הזכויות שלהם. רעיון לבד אינו מזכה בהגנה של זכויות יוצרים וכדי שלמקסם את האפשרות הכלכלית הטמונה ברעיון חשוב לדעת איך להגן עליו ולהיעזר בחוקים אחרים. בנוסף מדובר בתחום מאתגר ומורכב וקשה מקריאה של חומר כתוב להבין ולקבל על החלטות. אז עצה טובה שלי- תמיד להתייעץ.

עד כה ראינו שלבעל הזכות נתונה הבלעדיות לפרסם, להעתיק ולהפיץ את היצירה. מדובר בדוגמאות מתוך סל זכויות.

זכות היוצרים מורכבת מזכות כלכלית וגם מזכות מוסרית. מה הכוונה?

כשלמישהו קיימת זכות יוצרים הזכות הזו היא גם זכות כלכלית- מסחרית וגם זכות מוסרית- ערכית.

מהי הזכות הכלכלית?

הזכות הכלכלית מקנה בלעדיות בשימוש כלכלי (מסחרי-כספי) ביצירה  למשל: זכות העתקה, זכות פרסום ליצירה שלא פורסמה, זכות להעמיד לרשות הציבור וגם עשית יצירה נגזרת.

מדובר במושגים מאד חשובים.  למשל, יצירה נגזרת משמעותה שהיא גזורה מהיצירה המקורית ויכולה להיות עיבוד שלה.  ולכן  אסור לעשות יצירה שתהווה יצירה נגזרת ליצירה של אחר.

 גם השכרה לצרכי מסחר היא שימוש אסור זאת אומרת שאם יש לי עותק חוקי ואני משכירה אותו לצרכי מסחר אני מפרה זכויות, אם לא קבלתי את זכות ההשכרה.

מה כן מותר? שימוש הוגן לצרכי לימוד עצמי, מחקר וכו'

איך יודעים שמדובר בשימוש הוגן?

יש מספר פרמטרים כדי לקבוע שמדובר בשימוש הוגן למשל:

המטרה - אם המטרה מסחרית סביר להניח שבית משפט יקבע שמדובר בהפרה זכויות.

השפעת השימוש - אם השימוש פוגע בערך היצירה ומקטין את שוק הרוכשים סביר להניח שלא מדובר בשימוש הוגן.

העתקה זמנית - העתקה זמנית מותרת. למשל אם אני צריכה להעתיק את היצירה באופן זמני לצורך הליך טכנולוגי שמטרתו היחידה היא לאפשר העברה של יצירה בין צדדים.

נקודה חשובה – לפעמים יוצר מוכר את זכויות היוצרים שלו. במקרה כזה עדין יש מצב שנשמרת לו הזכות להעתיק חלקית ו/או ליצור יצירות נגזרות של יצירותיו וזאת אפילו במקרה שזכויות היוצרים שלו ביצירה המקורית נמכרו.

זו הסיבה שאני תמיד מדגישה ללקוחותי שעסקה בזכויות יוצרים חייבת להיעשות בזהירות ורק בליווי מקצועי. הליווי המקצועי צריך להיות על ידי עורך דין שמבין בחוק אבל גם מתעסק בעסקים דומים וזאת בכדי שיתן את הפתרון הכי נכון לעסקה הספציפית.

בפעם הבאה נעסוק בזכות המוסרית

האמור אינו מהווה יעוץ משפטי והשימוש הינו באחריות המשתמש

חוקים זכויות יוצרים עורך דין אסתי וויסלר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד