י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
מעקב 'בחדרי'

גדולי ישראל נגד יוזמת ראש העיר הדתי: "בכייה לדורות"

ראש עיריית חריש עורר סערה אחרי שהצהיר כי בכוונתו לקדם את חוק המרכולים והעסקים בשבת | הבוקר גדולי ישראל ורבני העיר יוצאים במכתב מחאה מיוחד כנגד ההחלטה השערורייתית | מעקב 'בחדרי' 

גדולי ישראל נגד יוזמת ראש העיר הדתי: "בכייה לדורות"
סופרמרקט. אילוסטרציה צילום: unsplash

הסערה סביב כוונת ראש עיריית חריש יצחק קשת שמבקש לאפשר פתיחת מרכולים וחנויות במגבלות מסוימות גם בשבת, מעוררת סערה. הקהילה החרדית הגדולה בעיר זועמת והבוקר (חמישי) גם גדולי ישראל יוצאים במכתב זעקה.

הבוקר כאמור מתפרסם מכתב עליו חתומים רבי העיר לצד גדולי ישראל, שר התורה הגר"ח קנייבסקי וראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין בו הם קוראים להימנע מחקיקת חוק שיפגע בסטטוס קוו בעיר ועלול להביא ליוזמות דומות בעירים נוספות.

"הובא לידיעתנו כי בעיר חריש עומדת המועצה המקומית לחוקק חוק עזר עירוני בעניין שבת קדש, ולדעת אנשי ציבור במקום הוא פורץ את מה שהיה מקובל במקום עד כה, ומתיר חילולי שבת בפרהסיא במקומות ציבוריים וכידוע יש ציבור גדול החרדים לדבר ד ' המתיישבים כעת במקום, וקיימת נהירה גדולה של חרדים למקום העתידים לשנות את צביון העיר".

הרבים מציינים במכתבם כי "קביעת חוק מעין זה יהיה בבחינה בכיה לדורות, מלבד מה שהוא עלול להיות ראש – פרעות ממנו ילמדו גם מקומות אחרים ח"ו". הרבנים מוספים, "ע"כ אנו פונים לנציגי הציבור במקום לפעול לשינוי החוק המוצע, ולמנוע חילול שבת – קדשנו. וכל הפועלים בזה יתברכו ממקור הברכה", ובזכות שמירת שבת קדש נוושע במהרה בישועת עולמים".

גם סגן השר אורי מקלב תקף את כוונת ראש מועצת חריש לאשר חוק עזר עירוני לפתיחת מרכולים בשבת: "לצערנו ראש מועצה כאדם דתי ומסורתי מבקש להביא לאישור חוק המתיר מסחר בעיצומה של שבת קודש בכל רחבי העיר. זהו הרס חומות השבת, חוק זה באים יאושר יהפוך את צביון העיר ויקבע אותה כעיר של מסחר ובילויים בשבת קודש רח"ל, - כיצד יהודים יוכלו לחיות במקום שכזה? רמיסת השבת במרכז החיים של הציבור התורני והחרדי זהו סכין החותכת בלב ולא ניתן לראות זאת. מדובר בפריצה חמורה ובתקדים חמור ומסוכן ביותר שהיה עד כה".

ח"כ יעקב טסלר מסר: "מצער כי דווקא עכשיו בזמן שהעסקים סגורים, יש מי שחושב שאישור חוק עזר לפתיחת עסקים בשבת תביא לו הצלחה. אם ראש העיר חריש חפץ לסייע לתושבי העיר ולא רק ביצירת כותרות ומדנים, מוטב כי יעודד ויתמרץ את סגירת העסקים בשבת כדי לזכות בברכת השבת, ולא להיפך חלילה".

כזכור, למרות שראש העיר חובש כיפה ומצהיר על היותו שומר תורה ומצוות, הוא בחר לקדם את חוק המרכולים בעיר ואף כתב בחשבון הפייסבוק שלו: "כל הסוגיות הבוערות על השולחן. הגיע הזמן לספר שאנחנו בשיאו של תהליך עומק לגיבוש קווי מסגרת ברורים של המרחב הציבורי בשבת בחריש. אני עמל על כך רבות ומוביל את התהליך ביחד עם חברי מועצת העיר. הגענו כבר להסכמות ולהכרעות בחלק מהנושאים שמטרידים את תושבי חריש בעניין השבת, ואני מקווה שבקרוב מאוד נהיה אנשי בשורה ונציג לפניכם את העקרונות המוסכמים".

"כולנו עדים לכך שמתחילה להיווצר מתיחות בין חילונים ודתיים בחריש. בשלב הזה ניתן בהחלט למנוע הידרדרות ולהחזיר את השדים לבקבוק. אני מפציר בכולם: אל תיגררו לפרובוקציות ולשיח המפלג שקיצונים מנסים להוביל אותנו אליו. בקרוב מאוד ננהל את המרחב הציבורי בשבת בהתאם לעקרונות יסוד מוסכמים, והוא לא יהיה פרוץ לכל יוזמה או גחמה של אף אחד" הוסיף קשת.

גורם חרדי ששוחח עם 'בחדרי חרדים' אמר בזעם, "ראש העיר טוען כי הוא קיבל את אישורו של הגר"ש בעדני למהלך, זה לא יכול להיות, הרב בשום צורה לא יאשר לפתוח חנויות בשבת. הציגו לו מצג שווא".

יצוין, כי לפני מספר שבועות התקיימה ברחובה של עיר קבלת שבת המונית בהשתתפות כלל קהילות שומרי התורה והמצוות בעיר חריש, כמחאה נגד פעולותיו של ראש העיר חובש הכיפה, המאפשרות את דריסת השבת בעיר הצפונית.

מרכולים שבת חריש הגר''ח קנייבסקי הגרי''ג אדלשטיין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד