י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
סאגת החיסונים בבתי הסוהר

נשיא המדינה נגד השר אוחנה: "לחסן את אסירי ישראל"

החלטתו של השר לביטחון פנים אמיר אוחנה שלא לחסן לעת עתה את האסירים הכלואים בישראל, מעוררת התנגדות עזה | נשיא המדינה רובי ריבלין קורא: "החלטה מנוגדת לערכי המדינה היהודית"

נשיא המדינה נגד השר אוחנה: "לחסן את אסירי ישראל"
עמדות בדיקות קורונה לאסירים צילום: דוברות שב"ס

נשיא המדינה יוצא היום (חמישי) נגד החלטת השר לביטחון פנים אמיר אוחנה שלא לחסן את האסירים הכלואים בישראל, ראובן ריבלין משגר פנייה לשר הבריאות יולי אדלשטיין בדרישה לפעול לחסן את האסירים ולא לסכן את בריאותם.

ריבלין שיגר מכתב לשר יולי אדלשטיין בו כתב: "בשבוע האחרון אני עוקב בדאגה אחר ההתפתחויות בנוגע למתווה החיסונים של אוכלוסיית הכלואים בישראל ואני מבקש לחזק את ידיך, בהחלטתך לתמוך בעמדת הוועדה המקצועית של משרדך, משרד הבריאות, שקבעה את סדר התעדוף למתן חיסונים מפני נגיף הקורונה לכל האוכלוסייה בישראל, לרבות אוכלוסיית הכלואים, על בסיס שיקולים מקצועיים – בריאותיים".

"מניעת טיפול רפואי מציל חיים מבני אדם המצויים בכלא – בין אם בשל עונש שנגזר עליהם על ידי בית המשפט ובין אם בשל הימצאותם במעצר בטרם הכרעת הדין – איננה עומדת בקנה אחד עם ערכינו, ערכי המדינה היהודית והדמוקרטית. לכל אורך תקופת המשבר, החברה בישראל הייתה מוכנה לוותר ויתורים כואבים בשדות החברתי, הכלכלי, הפוליטי והאישי, בשם הערך המקודש של השמירה על חיי אדם, שהיה ועודנו נר לרגלי העם מימים ימימה", מציין הנשיא.

ריבלין מוסיף, "אוי לנו אם ההנחיות למאבק בקורונה, ובמיוחד סדר תעדוף מתן החיסונים, יהיה נגוע במניעים פוליטיים כאלה ואחרים – דבר שעשוי לפגוע באופן חמור בחיי אדם יקרים, ואף לשחוק את אמון הציבור, השחוק ממילא, באופן התנהלות הרשויות בתוך ימי המשבר שבו אנו מצויים. אני מחזק את ידיך, בבחירתך לגבות את הגורמים המקצועיים, לפיה יש לקדם את מתן החיסונים לאוכלוסיית הכלואים בישראל באופן מיידי – למען שמירה על בריאותם, כמו גם על בריאותם של הסוהרים וסגל שירות בתי הסוהר, ולמען איתנותה של מערכת הבריאות בישראל".

כזכור, לפני כשבועיים הנחה השר לביטחון פנים אמיר אוחנה לא לחסן בשלב זה את המחבלים הכלואים בישראל, אלא רק אנשי סגל. ביום שישי החולף הודיעה המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לעניינים פליליים, עו"ד עמית מררי, כי החלטתו של אוחנה "ניתנה בחוסר סמכות, ולפיכך אינה יכולה לעמוד".

על דעתו של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט כתבה מררי כי "זכותם של אסירים ועצורים לקבלת טיפול רפואי מעוגנת בחוק ובפסיקה ובהתאם לכך על שירות בתי הסוהר לספק להם שירות רפואי באופן שיבטיח כי זכות זו לא תיפגע כתוצאה מכליאתם. אין בחקיקה כל מקור סמכות המאפשר לפגוע בזכות זו בהנחיה המנוגדת למתווה משרד הבריאות בנושא".

בתגובה לכך עלה השר אוחנה להתקפה והשיב כי לא ייסוג מההנחיה, והדגיש כי האחריות לקבלת ההחלטה נמצאת תחת תחום סמכותו. הוא ציין כי תיאם את ההחלטה עם המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו ושר הבריאות יולי אדלשטיין. "במכתבכם שבסימוכין, ובתפוצה מרובת נמענים, אתם משיגים על הנחיה זו ונותנים הנחיה המנוגדת לה", הבהיר.

הוא תקף ואמר כי "יש לכם, ולכל מי שמעוניין בכך, עד 4 בפברואר להגיש את שמכם באחת מרשימות המועמדים לכנסת ה-24, ובמידה ותיבחרו לכנסת ולממשלה, בהחלט תוכלו לעשות כן. עד אז, הואיל והאחריות על כלל הגופים הכפופים למשרד לביטחון הפנים מונחת על כתפיי, ואת הדין וחשבון לציבור אתן אני, ולא אתם - החלטתי תעמוד בעינה. למותר לציין כי אהיה מוכן לגבות את עמדתי זו מול כל פורום שהוא, ציבורי או משפטי".

אסירים ראובן ריבלין אמיר אוחנה חיסון לקורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד