י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
עמד ב'מבחן סיכה'

הגאון מאנטוורפן שהגיע לארץ נפטר בבני ברק

ביום שלישי האחרון נערכה בעיר בני ברק הלוויה לגאון רבי אליעזר ליפמן יוסף כהן זצ"ל מגדולי תלמידי החכמים מאנטוורפן שבבלגיה, שהגיע לאחרונה לארץ כדי לפקוד את קברי אבותיו. 'בחדרי חרדים' מביא את תולדות חייו של גאון עצום שנודע כמי שעמד בהצלחה 'במבחני סיכה' על הש"ס

הגאון מאנטוורפן שהגיע לארץ נפטר בבני ברק
הגאון רבי אליעזר ליפמן יוסף כהן זצ"ל צילום: באד

רבים מתושבי העיר בני ברק ליוו למנוחות ביום שלישי האחרון את הגאון רבי אליעזר ליפמן יוסף כהן זצ"ל מאנטוורפן שבבלגיה, מחשובי הת"ח ואנשי החסד שבה, שנפטר בבני ברק בבואו לפקוד את קברי אבותיו והוא בשנת הצ"ב לחייו.

הגאון רבי יוסף זצ"ל נולד בעיר לודז' שבפולין בכ"ה באלול תרפ"ט, לאביו הגאון רבי יחיאל פישל זצ"ל שהיה ת"ח מופלג מתלמידיו המובהקים של הגה"ק מאוסטרובצה זצ"ל בו דבק. הגאון מאוסטרובצה אף קבע עמו לימוד בחברותא והחשיב אותו מאוד.

בשנת תרצ"ה עלתה המשפחה ארצה והתיישבו בתל אביב. האב, רבי יחיאל פישל היה גאון עצום ובקיא בכל מקום בש"ס, מדי בוקר היה משכים קום ולומד לפני התפילה שלוש שעות בהן היה מספיק ללמוד שלושים דף גמרא. כל אלו שדיברו איתו בלימוד ידעו כי כל סוגיא שמדברים איתו עליה, נראה שממש ברגע זה הוא עסק בה.

אביו רבי יחיאל פישל זכה לבנים תלמידי חכמים מופלגים: הרבנים הגאונים, רבי אברהם משה זצ"ל, רבי שמעון זצ"ל מראשי ישיבת "תפארת צבי" ובעהמח"ס "עשרת מונים", רבי זאב זצ"ל מראשי ישיבת גייטסהד, רבי שמחה זצ"ל מפ"ת, והגאון המנוח זצ"ל.

בבית גדול זה ינק הגאון המנוח זצ"ל את חינוכו לשקידת וידיעת התורה. בשנות בחרותו ביקש אביו שיגלה למקום תורה, ולמרות שבאותה עת נפתחה ישיבת 'חידושי הרי"מ' בתל אביב, החליט אביו לשלוח אותו לישיבת חיי עולם בירושלים שם למד מספר שנים שלאחריהם עבר ללמוד בישיבת חברון שם נודע כאחד מהאריות שבחבורה.

עוד בעודו בחור נודע כבקיא בכל הש"ס עד שישיבה היו מכנים אותו בכינוי "ר' יוסף ש"ס" על שם היותו בקיא בכל חלקי הש"ס, במשך השנים נפגש על תלמידי חכמים מופלגים ודיבר איתם בלימוד עם 'מראי מקומות' מדויקים בעל פה.

כבר באותן שנים היה ידוע היה שניתן לבחון אותו על הש"ס ב'מבחן סיכה' שבו בחנו אותו לדעת בכל מקום בעמוד מה כתוב בו והוא היה עומד בכך בהצלחה מרובה.

לאחר נשואיו התגורר בבני ברק, והמשיך לשקוד על תלמודו, כעבור מספר שנים עבר להתגורר בארה"ב למשך תקופה קצרה ומשם עבר לאנטוורפן שבבלגיה שם קבע את מושבו למשך כיובל שנים.

דמותו הגדולה כתלמיד חכם מופלג השפיע על בני העיר כולה. כשהיה המרא דאתרא הגאון רבי חיים קרייזויירטה זצ"ל מגיע לדרוש בבית הכנסת בו התפלל רבי יוסף אמר שהוא חושש שמא ר' יוסף 'יתפוס' אותו בגמרא שהוא יצטט באופן בלתי מדויק.

בנוסף היה מיוחד במעשי החסד שלו במסגרתם היה מכתת את רגליו ממקום למקום במסירות נפש עצומה כדי לגייס כספים למטרות צדקה, עוד בצעירותו בא למרן החזון איש זצוק"ל לבקש 'המלצה' ומרן החזון איש אמר לו: "אתה לא צריך המלצה, כי תמיד יאמינו לך שאתה אדם ישר ונאמן ועוסק בצדקה".

בין מעשי החסד הרבים נזקפים לזכותו בתים נאמנים רבים בישראל אשר רק אודות לעובדה שהוא סייע בפרנסתם הצליחו להמשיך ולהתקיים. גם בעת שסבל מאוד מכאבי רגליים המשיך ללכת במסירות נפש מבית לבית לצרכי צדקה וחסד. בהספד בהלווייתו אמרו עליו שהנעליים שלו חייבות בגניזה היות והם היו 'תשמיש קדושה' למצוות הגדולות בהם עסק.

לפני כשלושה שבועות הגיע לא"י כדי לפקוד את קבר אמו ע"ה ביום הזיכרון לפטירתה, לאחר שהגיע ארצה חלה ומצבו התדרדר ולמגינת לב השיב את נשמתו ליוצרה.

כאמור, בהלוויתו שהתקיימה ביום שלישי בבני ברק, השתתף קהל רב. נשאו דברי הספד גיסו הגאון רבי נחום פרובר שליט"א, הג"ר טוביה לרנר אשר המנוח זצ"ל התארח בביתו, ובנו הג"ר ישראל שהזכיר גם את הסייעתא דשמיא והזכות הגדולה בכך שנפטר בא"י בסמיכות לבני משפחתו ומכריו. לאחר ההספדים המשיכה ההלוויה מבית העלמין 'נחלת יצחק' בגבעתיים שם נטמן.

הותיר אחריו את בניו הרבנים הגאונים רבי שמואל שליט"א מארה"ב, ורבי ישראל שליט"א מירושלים וכן נכדים ונינים הממשיכים את דרכו לתפארת.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.

 

אנטוורפן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד