י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
"מתיר אסורים"

נתניהו בירך ללא כיפה; הנגיד מציג פולמוס

הסרטון שבו נראה ראש הממשלה נתניהו מברך 'מתיר אסורים' נטול כיפה, כאשר האסיר פולארד נחת באישון ליל בישראל, הביאה את הנגיד רייזמן לדון בנושא הלכה למעשה, ומפרסם למנוייו הרבים במייל, מה שכתב בנושא בעבר

נתניהו בירך ללא כיפה; הנגיד מציג פולמוס
יונתן פולארד בנחיתתו בישראל צילום: לע"מ

במייל החודשי שמשגר הנגיד תומך התורה, הרב צבי רייזמן מלוס אנג'לס, בעל מחבר ספר 'רץ כצבי', הוא מתייחס מהפן ההלכתי לתיעוד בו נראה ראש הממשלה בנימין נתניהו מקבל את פניו של האסיר המפורסם יונתן פולארד עם נחיתתו בנתב"ג לפני שבועיים ומברך ללא כיפה 'ברוך מתיר אסורים'. 

תחת הכותרת "תפילה וברכות ללא כיסוי ראש בגברים ובנשים" כותב הרב רייזמן, "ביום חמישי ט"ז טבת תשפ"א, נחת בישראל מר יונתן פולארד, לאחר שחרורו ממאסר רב שנים בארצות הברית בעוון ריגול לטובת ישראל. את פניו של יונתן ורעייתו אסתר, קיבל ראש ממשלת ישראל, מר בנימין נתניהו. עם ירידתם מכבש המטוס, בירך ראש הממשלה בהתרגשות "בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹקֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, מתיר אסורים", בשם ובמלכות. ולאחר מכן אמר עמהם: "שֶׁהֶחֱיָנוּ וְקִיְּמָנוּ וְהִגִּיעָנוּ לַזְּמַן הַזֶּה". המעמד הוסרט ופורסם בתקשורת ואף הופץ ברשתות החברתיות".

במהלך שיעור שמסרתי באותו יום באמצעות הזום, העירו רבים על כך שמר נתניהו בירך את הברכות בגילוי ראש, דבר האסור על פי ההלכה.

השבתי להם, כי לפני שנים נשאלתי על ידי אחד מחברי השיעור, ששם לב לאחר סיום תפילת שחרית שבמהלך התפילה לא היה כיסוי לראשו - האם עליו לשוב ולהתפלל.

בעקבות זאת ביררנו האם כיסוי הראש בכלל, וכיסוי ראש בשעת התפילה ובאמירת ברכות בפרט, הוא חיוב או מנהג. ואם אמנם חובה לכסות את הראש בתפילה ובברכות, מדוע נשים שאינן נשואות לא מקפידות לכסות את ראשן בתפילה ובאמירת ברכות. 

הרב רייזמן מצטט מגדולי הפוסקים וכותב בסיומו של פסוק כי נחלקו הפוסקים האם כיסוי הראש הוא חובה או מנהג, ולמעשה ברור כי בזמנינו, אין זה רק מנהג אלא "כעין איסור".

במקום צורך ניתן להסתמך על דעת הסוברים שכיסוי הראש אינו חובה, וכמו שכתב הגר"א, שאין איסור ללכת בראש מגולה אלא רק "לפני הגדולים", וזו מידת חסידות שנוהגים בה "הקדושים שעומדים לפני ה' תמיד". ובוודאי אפשר להסתפק בכיסוי ביד.

בשעת התפילה חובה לכסות את הראש, ולדעת האגרות משה, יתכן שאם התפלל ללא כיסוי ראש, תפילתו תועבה, וצ"ע אם יחזור ויתפלל, אך בשו"ת אז נדברו כתב שלא יתפלל שנית.

גם בשעת אמירת ברכה, חובה לכסות את הראש, אך בדיעבד יש לסמוך על דברי הלחם יהודה שלמד בדעת הרמב"ם, שכיסוי הראש לא מעכב בברכות.

מעיקר הדין מותר לענות אמן על ברכה, גם ללא כיסוי ראש, אלא שעדיף לכסות את הראש ביד. מנהג הנשים שאינן מקפידות לכסות ראשן בתפילה וברכות, ויש להן על מה שיסמוכו.

צבי רייזמן יונתן פולארד בנימין נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד