י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
סערת פתיחת התרבות

רז נזרי נגד יוזמת חולדאי: "רשות אינה יכולה לעשות דין לעצמה"

בעקבות הודעתו של ראש עיריית תל-אביב חולדאי כי יפתח את עולם התרבות בעיר בניגוד מוחלט לעמד הממשלה, שיגר המשנה ליועמ"ש רז נזרי חוות דעת משפטית לשר טרופר בו הוא מודיע כי אין בסמכותה של העירייה להכריע בדבר

רז נזרי נגד יוזמת חולדאי: "רשות אינה יכולה לעשות דין לעצמה"
רון חולדאי צילום: Flash90

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה רז נזרי יוצא בחריפות נגד ההחלטה של ראש עיריית תל אביב ויו"ר מפלגת 'הישראלים' רון חולדאי לפתוח את עולם את התרבות בעירו. בחוות דעת משפטית ששיגר לשר התרבות חילי טרופר, הוא מודיע כי הדרך המשפטית לפתוח לציבור את מוסדות התרבות היא באמצעות ביטול האיסור בידי הממשלה.

"מובן כי כל עוד האיסור עומד בתוקפו, רשות מקומית - גדולה ונכבדה ככל שתהא - אינה רשאית לעשות דין לעצמה ולגבש באופן עצמאי כללים להחזרת ענף התרבות לפעילות", כותב נזרי. כזכור, חולדאי הכריז הבוקר (ראשון) כי הוא לא ממתין להחלטות הממשלה והודיע כי בעוד 10 ימים יפתח את מוסדות התרבות בת"א.

על פי מתווה הממשלה, מוסדות התרבות יפתחו רק בעוד למעלה מחודש, אבל רון חולדאי שעוסק בקמפיין הבחירות שלו הודיע היום כי "בתחילת פברואר אפתח את כל מוסדות התרבות בת"א-יפו לכל מי שקיבל שני חיסונים". לדברי חולדאי, "לא נחכה לממשלה של ביבי-גנץ שלא יודעת לנהל כלום. אצלנו זה מעשים ולא דיבורים. ככה באמת חוזרים לחיים ולא רק עוסקים במסיבות עיתונאים".

בעקבות הדברים, פנה שר התרבות חילי טרופר למשנה ליועמ"ש במטרה לוודא האם בידי הרשויות המקומיות סמכות להחליט על פתיחת מוסדות התרבות. "בפנייתך", כתב נזרי לשר, "ביקשת לבדוק האם מבחינה משפטית רשאים ראשי רשויות מקומיות לגבש כללים לחזרת ענף התרבות לפעילות בתחומי הרשויות עליהן הם אמונים, או שמא נושא זה נתון לשיקול דעתה הבלעדי של ממשלת ישראל".

"ראשית אזכיר, כי המגבלות על הציבור בשל מגפת הקורונה, ובכלל זה המגבלות על פתיחה לציבור של מקומות, מוטלות מכוח חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה (הוראת שעה), התש"ף-2020 ,אשר חוקקה הכנסת לפני מספר חודשים. כידוע, חוק זה הסמיך את הממשלה להטיל את המגבלות (תוך מתן אפשרות להסמכת קבינט הקורונה במקרים מסוימים), וזאת בכפוף לפיקוח פרלמנטרי של הכנסת, כפי שהוסדר בחוק; לשלטון המקומי אין איפוא כל סמכות בדין בהקשר זה".

המשנה ליועמ"ש הוסיף כי "כך ביחס להגבלות השונות המוטלות בתחומים השונים כגון תנועה, עבודה, חינוך, תחבורה וכו', וכך גם לעניין הספציפי של מוסדות תרבות, נשוא פנייתך. מוסדות התרבות סגורים לציבור מכוח סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה שהותקנו בידי הממשלה ואושרו בידי ועדת החוקה חוק ומשפט. נזרי מוסיף כי פתיחת מקום שפתיחתו אסורה לפי התקנות,  היא עבירה פלילית וניתן להטיל קנס מנהלי של 5,000 ש"ח על מי שמפר אותה."

 

 

רון חולדאי תרבות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד