י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
המפתח לממשלת 61

בעקבות הפיצול בציונות הדתית: אלה האתגרים העומדים בפני החרדים

אתגר לא פשוט ניצב בפני המפלגות החרדיות בעקבות הפיצול המסתמן בציונות הדתית, באם ח"כ סמוטריץ' ירוץ לבדו בראשות 'הציונות הדתית'. מחד יתכן והוא זה שיגרום לממשלת 61 בראשות נתניהו, ומאידך יגרוף אלפי קולות חרדים אשכנזיים וכפי שהוא מצהיר בעצמו "מנדט שלם"

בעקבות הפיצול בציונות הדתית: אלה האתגרים העומדים בפני החרדים
חרדים ביום הבחירות. אילוסטרציה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הפיצול בתוך הציונות הדתית, עם ההחלטה המסתמנת של בצלאל סמוטריץ׳ להתמודד כמפלגה נפרדת, שלצורך כך הקים את מפלגת 'הציונות הדתית' מתוך שאיפה לאחד תחתיו פלגים נוספים מהמגזר.

אם אכן סמוטריץ' יממש את החלטתו וירוץ בנפרד מ'ימינה' של בנט, בסיעות החרדיות או בכלל בגוש הימין (מה שנותר ממנו) רואים באופטימיות את הפיצול בסיעות הציונות הדתית, כמהלך שמסוגל להביא 61 מנדטים במקרה שאכן גם 'ימינה' וגם ׳הציונות הדתית׳ יעברו לבסוף את אחוז החסימה.

בדרך לשם, סמוטריץ' צפוי לאתגר בלא מעט צמתים את הסיעות החרדיות, הראשונה היא אם יסחוף אליו אלפי מצביעים חרדים, בעיקר צעירים ואם נדייק בעיקר מהציבור החסידי, שאוהדים את סמוטריץ' ומרגישים כי הוא מדבר מגרונם, והוא הקול שלהם בכנסת בעיקר בכל הנוגע לפעילות נגד המשטרה, היכן שהנציגות החרדית כשלה.

בהקלטה שפרסמה עטרה גרמן ב'מקור ראשון', מתוך כנס בחירות שקיים ח"כ בצלאל יואל סמוטריץ׳, הוא נשמע מעריך כי לפחות מנדט של חרדים יצביעו לו, כשהוא מסביר: "יש שבר גדול בציבור החרדי מול המפלגות החרדיות, גם שם אנחנו עושים עבודה".

האתגר העיקרי של החרדים מול סמוטריץ' יהיה בקהילות חב"ד, הציבור החב"די המזוהה עם הימין, מחזיק בעמדות על נפתלי בנט ואיילת שקד, כך שאם סמוטריץ׳ יתמודד אכן בנפרד, הוא צפוי להיכנס לקרב על הקולות מול המפלגות החרדיות, ש"ס ויהדות התורה, שהשקיעו גם הם לא מעט משאבים בקהילות חב"ד השונות לגווניהן.

בסבבים הקודמים עלו ב'יהדות התורה' באלפי קולות וזכו בבכורה בקהילות חב"ד, כשגם בש"ס השקיעו בהן ועלו באלפי קולות, לעומת איתמר בן גביר ומפלגתו 'עוצמה יהודית' שנחלו מפלה מסבב לסבב בקרב חסידי חב"ד.

כך, ביהדות התורה השקיעו לא מעט משאבים בגיוס קולות מהציונות הדתית, כמו הקהילה של הרב דוד חי הכהן שסירבה לתמוך במפלגת 'ימינה' המאוחדת, בעקבות הצטרפותה של איילת שקד, אישה חילונית שהביסה דמויות תורניות.

כמו כן ל'בחדרי חרדים' נודע כי ב'יהדות התורה' שוקלים האם יש טעם בכלל להקים הפעם מטה שיתמקד בהבאת קולות מ'הציונות הדתית'. בשלב זה בכירי המפלגה נוטים לצדד בעמדה שלא לפתוח מטה שכזה, משום שבמקרה של התמודדות נפרדת של סמוטריץ', הם יתקשו לגייס קולות שיתמכו בהם וחבל להשקיע מאמצים בזירה זו על חשבון זירות אחרות עם פוטנציאל גבוה יותר.

בצלאל סמוטריץ מפלגת ימינה הצינות הדתית בחירות 2021 בחירות לכנסת ה 24 המפלגות החרדיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד