י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
מאבקי סל התרופות

יוצא דופן: עימות חריף בין מנתחי הלב למצנתרים

מנתחי לב בכירים מעלים האשמות קשות כנגד מצנתרי הלב בעקבות הדרישה להרחבת המימון הציבורי, מה שיעלה את מספר הצנתורים ויפגע בניתוחים | האיגוד הישראלי לכירורגית לב־חזה: "צנתור אינו הפתרון האידיאלי עבור כל מטופל"

יוצא דופן: עימות חריף בין מנתחי הלב למצנתרים
רופאים מבצעים צנתור לב צילום: הדס פרוש, פלאש 90

בעקבות החשיפה לפני כשבוע ב"ישראל היום", יוצאים מנתחי הלב במאבק נגד הרחבת המימון הציבורי לצינתורי לב להחלפת מסתם אבי העורקים במקום להחלפתו באמצעות ניתוחי לב.

מנתחי הלב הבכירים בישראל מעלים טענות קשות כנגד מצנתרי הלב. בפגישה עם בכירים במשרד הבריאות וועדת הסל הם דרשו כי לפני הרחבת המימון של הצנתורים בסל, על משרד הבריאות לערוך בקרה שוטפת ולדאוג לכך שבכל בתי החולים בארץ יפעל צוות משותף של מנתחי לב ומצנתרי לב אשר יאבחן ויקבע את ההתאמה המקצועית הנכונה לניתוח או לצנתור של כל חולה לב להחלפת המסתם.

עימות בין איגודים רפואיים בסל התרופות נחשב יוצא דופן במאבקי סל התרופות ואילו הפעם מדובר בעימות חריף במיוחד על פרוצדורה שניתן לבצע בניתוח או בצנתור ובמסגרתו עולות האשמות בין שני איגודים רפואיים בהסתדרות רפואית שהם מהחזקים בעולם הרפואה: האיגוד הישראלי לכירורגית לב־חזה, המאגד את כל מנתחי הלב, לבין האיגוד הקרדיולוגי המאגד כל הקרדיולוגים ואת כל מצנתרי הלב.

לפני כשבוע נחשף כי מנהלי מחלקות לצנתורי לב, מבכירי מצנתרי הלב בישראל, פנו בדרישה לוועדת סל התרופות להרחיב עוד למאות חולים חדשים בשנה את האישור וההתוויה להשתלת מסתם בלב באמצעות צנתור ולא באמצעות ניתוח לב. מדובר בפנייה יוצאת דופן מול ועדת הסל כשמשמעותה, אם תתקבל, עוד פחות ניתוחי לב ועוד יותר צינתורי לב שיבוצעו בכלל בתי החולים בישראל. הבוקר תקיים ועדת הסל דיונים נוספים לקראת סיום עבודתה המתוכנן לשבוע הבא.

פרופ' חיים דננברג, מנהל היחידה לקרדיולוגיה התערבותית בבית החולים וולפסון בחולון, יו"ר החוג לקרדיולוגיה התערבותית (צנתורי לב) באיגוד הקרדיולוגי, אמר כי "מדובר בפעולה בטוחה ויעילה, והמחקרים בעולם מראים כי הצנתור נמצא יעיל במניעת תמותה, שבץ ובהורדת האשפוזים החוזרים".

ואולם באיגוד הישראלי לכירורגית לב־חזה יוצאים נגד דרישות מצנתרי הלב ואומרים כי "צנתור הוא אינו הפתרון האידיאלי עבור כל מטופל עם היצרויות של העורקים. ניתוח לב עדיף על צנתור ואף מאריך חיים במקרים רבים ומהווה פתרון ארוך טווח יעיל יותר למטופלים. במדינת ישראל מבוצעים כמעט פי שניים צנתורים מניתוחי לב ביחס לאוכלוסייה מאשר במדינות אירופה המערביות, והדבר אינו נמצא בהלימה עם המלצות המחקר הרפואי הקליני כיום".

לדברי ראשי האיגוד, "במצבים של היצרויות של המסתם האורטלי בלב לחולים שאינם בסיכון גבוה לניתוח, יש לא מעט יתרונות להחלפת המסתם על פני החלפתו בצנתור, ולא ברור עדיין אורך החיים לטווח הארוך של מסתם שהוכנס בצנתור לעומת מסתם שהוכנס בניתוח, וכמו כן אחוז הדליפה החוזרת סביב מסתם שהוכנס בצנתור גבוה יותר. במקרים לא מעטים החלפת מסתם בצנתור לא מתאימה לכל חולה, ולאור זאת כבר ב־2016 משרד הבריאות הנחה את בתי החולים למסד נוהל של דיון ב'צוות לב' לפני כל החלטה על החלפת מסתם – צוות רב־תחומי, בתוכו מנתחי לב וקרדיולוגים, שמתאים את הטיפול המיטבי ספציפית לכל מטופל אשר סובל ממחלת לב. ואולם, לצערנו, נוהל זה אינו מתקיים כיום במרבית בתי החולים בישראל".

צנתור לב ניתוח לב סל התרופות עימות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד