י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
מחקר מטריד

מתוך מחלימי הקורונה: שליש יתאשפזו ושמינית ימותו תוך 5 חודשים

מחלימים? מחקר גדול שנערך בבריטניה מצא כי תופעות הלוואי מנגיף הקורונה מסוכנות לא פחות מהמחלה עצמה | הנתונים שפורסמו מעלים כי קרוב ל-30% אושפזו מחדש ולמעלה מ-10% מתו בתוך חמישה חודשים מאז שנדבקו | המחקר מעלה חשש גדול בקהיליה הרפואית ברחבי העולם

מתוך מחלימי הקורונה: שליש יתאשפזו ושמינית ימותו תוך 5 חודשים
מחלקת קורונה באיכילוב צילום: Tomer Neuberg/Flash90

לא מעט מחקרים כבר הצביעו על כך שלקורונה ישנן תופעות לוואי ארוכות טווח, וכי עדיין לא ניתן לדעת בוודאות את טיבן. רבים מהמחלימים דיווחו על תופעות לוואי כקשיי נשימה, תחושת נימול ואובדן טעם וריח בחודשים שלאחר ההחלמה.

מחקר חדש של אוניברסיטת לסטר והמשרד לסטטיסטיקה לאומית בבריטניה (ONS) מצא כי מתוך 47,780 אנשים ששוחררו מאשפוז בגל הראשון של הקורונה במדינה, כשליש מהם - 29.4 אחוזים חזרו לבית החולים תוך 140 יום ושמינית - 12.3 אחוזים מתו בתוך חמישה חודשים - כך דיווח ה'דיילי מייל'. לפני כחודש פרסם אותו המשרד כי רבים מהמחלימים חווים תופעות לוואי שממשיכות בין חמישה שבועות ל-12 שבועות לאחר ההחלמה. המחלימים דיווחו על עייפות, שיעול, כאב ראש, קוצר נשימה, כאב גרון, אובדן טעם, אובדן ריח, חום, בחילות, שלשולים וכאבי בטן.

"נראה שאנשים שמשוחררים הביתה, סובלים מהשפעות ארוכות טווח של המחלה, מאושפזים מחדש ואז מתים. אנו רואים שכמעט 30 אחוזים אושפזו מחדש, וזה הרבה אנשים. המספרים מאוד גדולים", ציין מחבר המחקר, פרופ' קמלש חונטי, מומחה לסוכרת ראשונית ולרפואה וסקולרית בראיון לטלגרף. הוא הוסיף כי "זה המחקר הגדול ביותר שנערך עד כה על אנשים המשתחררים לאחר שאושפזו עם וירוס הקורונה". 

פרופ' קמלש חונטי ציין כי הוא הבחין בתופעה מדאיגה לפיה רבים מהמחלימים מתאשפזים לאחר תקופה עם בעיות חדשות שלא היו להם קודם לכן, כשהשכיחה מכולן היא סוכרת. 

באוגוסט האחרון דיווחו חוקרים אמריקאים כי הם בחנו מקרים רבים של חולים המגיעים לאשפוז עם בעיות סוכר שלא היו להם קודם לכן. הם חקרו את הנושא וראו כי הנגיף גורם לשינויים בגוף המשפיעים על האינסולין. נציין כי ארגון הסוכרת האמריקאי פרסם באותה התקופה כי כ־40% ממקרי המוות שנרשמו כתוצאה מנגיף הקורונה היו בקרב אנשים החולים בסוכרת.

כאמור, מלבד סוכרת, מחלימי קורונה סובלים מתופעות רבות נוספות, לעיתים גם חודשים אחרי ההחלמה. המשרד לסטטיסטיקה לאומית בבריטניה (ONS) פרסם בחודש שעבר מידע ראשוני על שכיחותו של "קוביד מתמשך". על פי הנתונים, במהלך השבוע האחרון של נובמבר 2020 חיו כ-186 אלף בני אדם בבריטניה עם תסמיני קוביד ארוכים שנמשכו בין חמישה ל -12 שבועות. 

המחקר שעדיין לא נבדק על ידי עמיתים ותוצאותיו הן ראשוניות בלבד, הצליח להדאיג את הקהילה הרפואית הבינלאומית, שכן במידה ושליש מהמחלימים יתאשפזו שוב ושמינית מהם ימותו, העומס על בתי החולים לא יפחת עם שוך הגל הנוכחי אלא רק יגבר.

קורונה בריטניה סוכרת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד