כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
אבל בעדה התוניסאית

זקן רבני תוניס: הצדיק רבי דן מרדכי כהן זצ"ל

הצדיק רבי דן מרדכי הכהן זצ"ל נשיא מוסדות 'יד מרדכי' שעלה לארץ התיישב בקרית גת ועבר לגור ליד הכותל המערבי הסתלק מהבוקר לבית עולמו כשהוא מותיר אחריו דור ישרים מבורך ומנהגי עדת תוניס עליהם שמר כל חייו 

זקן רבני תוניס: הצדיק רבי דן מרדכי כהן זצ"ל
רבי דן מרדכי כהן זצ"ל צילום: ארכיון בחדרי

ברוך דיין האמת: בבית החולים 'הדסה עין כרם' בירושלים הלך לעולמו זקן רבני תוניס הצדיק המקובל רבי דן מרדכי הכהן זצ"ל נשיא מוסדות 'יד מרדכי' בירושלים והוא בן 90 בהסתלקותו.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי זקן רבני תוניס שאושפז במשך כשלושה חודשים בבית החולים בעקבות אירוע מוחי והבוקר השיב את נשמתו ליוצרה. בשכונת רוממה בירושלים.

הרב, תלמידם חביבם של הגאונים הקדושים רבי נסים הכהן ורבי מכלוף יאנה זצ"ל, זקני חכמי תוניס בדור הקודם, נחשב בעשרות השנים האחרונות בקרב העדה התוניסאית בישראל כזקן רבני העדה החשובה, בין השאר שימש גם כנשיא מוסדות 'תורת רחמים וחיים' בקרית גת וכולל 'יד מרדכי' בירושלים. 

הרב נולד בעיירה בנגרדאן שבתוניסיה, שם למד אצל רבותיו הגדולים הגאון רבי מכלוף יאנה זצ"ל והגאון רבי ניסים כהן זצ"ל, שניהם רבני העיר. הוא אף הרבה להסתופף בצילו של הגאון הקדוש רבי מרדכי אמיס הכהן זצ"ל רבה של תוניסיה.

בשנת תשכ"ב עלה מתוניס לארץ הקודש והתיישב בקרית גת שם הקים את קהילת 'בית רחמים' שאיגדה תחתיה את כל יוצאי תוניסיה המתגוררים בעיר אשר ראו בו דמות להערצה וסרו למוצא פיו. לפני עשרים שנה עלה להתגורר בירושלים סמוך לכותל המערבי בשכונת מוסררה, הוא קבע את משכנו ברח' זיכרון יעקב בעיר. עם היוודע השמועה על בואו לירושלים, רבים החלו נוהרים לפתחו של הגאון הישיש בכדי לזכות להתברך ממנו.

הגה"צ רבי דן מרדכי כהן זקן רבני תוניס שמר על מנהגי העדה בכל השנים ורבים היו משחרים לפתחו לקבל את ברכותיו. 

הרב הקים את מוסדות 'יד מרדכי' בשערי העיר ירושלים, על שמו של רבו - רבי מרדכי אמיס הכהן אשר במחיצתו היה עד לנס שמימי. באחד הימים ליווה רבי דן מרדכי הכהן את רבו בשובו מבית הדין, ובעוברם דרך השוק הערבי הרים אחד ממוכרי השוק הערבים את ידו והתכונן לסתור על פניו של הרב הראשי. באותו הרגע התייבשה ידו באוויר והוא פרץ בבכי נסער ובתחנונים בכדי שימחל לו הרב על מעשהו וישיב את ידו לקדמותה.

חיבר את הספרים 'דברי מרדכי' על התורה ו'חמד כהונה' על הש"ס. 

רק לפני ימים ספורים יצא ממכבש הדפוס הספר 'זכרון דברים', מרשימותיו של זקן הרבנים. הספר מכיל עשרות סיפורים ועובדות נדירות שנשמעות לראשונה בהיסטוריה אודות חכמי וגדולי רבני תוניסיה ותיאורים אותנטיים מזכרונותיו של המחבר, על הוואי החיים בג'רבא.

הותיר אחריו דור ישרים מבורך, שלושה בנים נכדים וצאצאים, בינהם את בנו הרב הגאון רבי חי הכהן שליט"א ראש כולל 'יד מרדכי' בירושלים.

מסע הלוויה בשעה 14:00 מכולל 'יד מרדכי' ברחוב המ"ג 3 בשכונת רוממה בירושלים לבית ההספד קהילת ירושלים בהר המנוחות שם ייטמן.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.

רבי דן מרדכי כהן תוניס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד