י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
לאחר נתק ממושך

נציגי 'אגודה' מכונסים בניסיון להגיע להסכמות

לאחר נתק ממושך, נציגי 'אגודת ישראל' מכונסים בשעה זו לישיבה מכרעת במטרה לנסות ולאחות את הקרע עוד קודם הגשת הרשימות | הקרב בין בעלזא לויז'ניץ והשלכותיו על הסיכום בין 'אגודת ישראל' ל'דגל התורה' | האם יגיעו להסכם? | ארי קלמן עושה סדר בקרבות הפנים-חסידיים 

נציגי 'אגודה' מכונסים בניסיון להגיע להסכמות
ישיבת ועדת השמונה צילום: משה גולדשטיין

בשעה זו נפגשים חברי פורום ועת השמונה של 'אגודת ישראל' לדיון משמעותי בנוגע לחילוקי הדעות הכבדים בתוך הסיעה החסידית, שמאז פיזור הכנסת ה- 23 רק התעצמו, כשסגן השר מאיר פרוש התאחד עם חבר הכנסת ישראל אייכלר והשניים הציבו דרישות, שבמרכזן, שינוי במקום נציג חסידי בעלזא ברשימה. השניים אף הגדילו והודיעו כי אינם מחויבים להחלטות שיקבל יו"ר הסיעה השר יעקב ליצמן.

עד כה נקטו השר ליצמן ומי שמזוהה לצידו חבר הכנסת יעקב טסלר בשתיקה אל מול הסערה, בעוד פרוש ואייכלר ניהלו מאבק ודרשו תשובות ופרסמו את דבריהם בביטאוני המפלגה. אתמול (שני), נועדו לראשונה לאחר נתק לישיבה קצרה בכנסת, חברי אגודת ישראל, ישיבה שערכה כ-7 דקות בלבד ובה סוכם לדון בשלל הנושאים בישיבה הנערכת בשעה זו בבני ברק ובה נוטלים חלק נציגי החסידויות.

על שולחן הוועדה יעלו מספר נושאים: 

הקמת ועדת כספים: סגן השר מאיר פורש דורש הקמת ועדת כספים שתחלק בשקיפות בין נציגי אגודת ישראל את כספי המפלגה. וכבר לפני כמה חודשים שיגר מכתבים למזכ"ל המפלגה חנוך זייברט בעניין. בעבר עלתה הצעה כי ועדת המשנה תחליט בנוגע הכספים, אך לא ברור שזה יתקבל אצל פרוש. 

שינוי בסדר המקומות ברשימה: הוויכוח בין חסידות בעלזא לחסידות ויז'ניץ על סדר המקומות עולה תמיד ערב הגשת הרשימות, וכעת שבועיים להגשתן טוענים שוב בחסידות בעלזא כי המקום השלישי בסיעת 'אגודת ישראל' והמקום השביעי או השמיני ביהדות התורה מגיע להם קודם לחסידות ויז'ניץ הקטנה מהם ומשובצת כיום במקום השלישי.

הנושא הזה יעמוד במרכז הדיון וימשך ככך הנראה עד לסמוך ונראה להגשת הרשימות בעוד שבועיים. הוויכוח כבר נידון ערב הבחירות לכנסת ה 21 אז הגיעו החסידויות להסדר, אלא שבבעלזא נותרו ללא תפקיד בהרכבת הממשלה, ולכן הפעם הם צפויים להתעקש על שינויים בסדרי המקומות פעם נוספת.

בחסידות ויז׳נ'ץ לא צפויים לוותר וצפויים להשיב לחסידות בעלזא על כל הטענות שיעלו היום בישיבה וככל הנראה בדיונים ובפרומים הנוספים שייתקימו בנושא. הערכה היא כי גם בנושא הזה ימצא פתרון של פשרה, שמא גם הסכם רוטציה או סיכום כי בבעלזא יבחרו את התפקיד קודם חסידות ויז'ניץ - שתשמור על מקומה ברשימה.

בחסידות בעלזא צפויים להציג בדיון בוועדת השמונה את ההסכם שנחתם בינם לבין אגודת ישראל תשס״ט, לפיה, אגודה התחייבו לבעלזא על המקום השישי ביהדות התורה.

בנוסף, בסיעה המרכזית מעלים טענה כי במסגרת התורנות במפלגה, שנחתם עם הצטרפתם של חסידי בעלזא לאגודת ישראל, על פי הסיכום, בכל קדנציה חבר כנסת אחר חותם כי יתפטר ברוטציה מהכנסת כדי להבטיח נציגות לחסידי בעלזא בכנסת. לטענת גורמים בסיעה המרכזית, "הפעם תורו של פרוש שיאלץ להתפטר".

ואילו בשלומי אמונים מגחכים, וטוענים כי ההסכם מדבר על כך שכל פעם שבעלזא, המוקמת אחרונה ברשימה ולא תכנס לכנסת, אחת מהסיעות תפרוש ברוטציה עבורה. בפעם האחרונה היה זה מאיר פרוש שפרש בשנת 2012, "כעת התור של הסיעה המרכזית. כל טענה אחרת היא אבסורדית ומגוחכת", אומרים בשלומי אמונים.

שילוב קהילות נוספות ברשימה: הצעה זו עלתה במסגרת הדרישות שהציבו סגן השר פרוש וחה"כ ישראל אייכלר, ולפיה במקום להציב מקום שני של הסיעה המרכזית במקום העשירי וה-12, במקום לשלב ברשימה נציגים מקהילות נוספות שלא זוכות לייצוג, הפעם עם כניסתו של חה"כ אליהו חסיד לכנסת ובכך יהיה לחסידות גור 2 נציגים בכנסת, דבר שמעלה את הזעם בקרב החסידויות הקטנות.

ההסכם עם דגל התורה: ערב הגשת הרשימות יאלצו בדגל התורה ואגודת ישראל להכריע בסוגית שינוי המקומות והחלפת הרשימות כשדגל התורה ייתפסו את המקומות האי זוגיים ואגודת ישראל את המקומות הזוגיים ואילו החסידים ייזכו בתפקידים הבכירים. במרכז עולים חילוקי דעות בין חה"כ גפני לשר ליצמן ששניהם לוטשים עיניים לתפקיד יו"ר ועדת הכספים.

בנוסף, על פי ההסכם בכל כנסת הופכים את הרשימות, אלא שהפעם עולה טענה כי הכנסת ה-23 לא נחשבת לקדנציה, שכן היא נמשכה רק כשנה וחודשיים ועל כן יש להשאיר את הרשימה כפי שהיא, כך שנציג אגודת ישראל יאייש את המקום השביעי ולא ידחק למקום השמיני כפי שיקרה אם ישנו את הרכב הרשימה.

'בחדרי חרדים' דיווח כי בהבנה שקטה הגיעו אנשי ליצמן ואנשי דגל לסיכום כי הרשימה תתחלף, כך שנציג דגל יהיה במקום השביעי בכנסת הבאה, ואילו לגבי התפקידים יגיעו ליצמן וגפני להסדר ביניהם כשהזכות לבחירות תפקיד ראשון יהיה בידי אגודת ישראל. במהלך הדיון בוועדת השמונה יעלו טענה כי למרות האינטרס של ליצמן לקבל את התפקיד הראשון, האינטרס הכולל של אגודת ישראל היא שכמה שיותר נציגים יהיו בכנסת ועל כן צריך לדרוש להשאיר את הרכב הרשימה כפי שהיא.

אגודת ישראל ועדת השמונה חצרות ויז'ניץ בעזלא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד