י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
הערים החרדיות הגדולות ביותר

מאכזב: מגמת הירידה בגידול האוכלוסייה ביו"ש ובבקעה נמשכת 

ביו"ש ובבקעה מתגוררים 476 אלף איש ב-150 יישובים. 72% מהתושבים דתיים-לאומיים או חרדים. אך לפי נתוני מועצת יש"ע ישנה ירידה משמעותית בקצב גדילת ההתיישבויות • יו"ר מועצת יש"ע דוד אלחייני: "לא נפסיק לשאוף לחזון למיליון תושבים ביהודה שומרון ובבקעת הירדן"

מאכזב: מגמת הירידה בגידול האוכלוסייה ביו"ש ובבקעה נמשכת 
בנייה ביו"ש צילום: Sebi Berens/Flash90

אכזבה במועצת יש"ע: מנתוני האוכלוסייה ביהודה ושומרון לשנת 2020 עולה כי אף על פי שקצב גידול האוכלוסייה ב-2019 העיד על מגמת עלייה אשר התכתבה עם קצב הבנייה המהיר באותה שנה, 2020 מתאפיינת בהמשך המגמה בעשור האחרון של ירידה עקבית ומתמשכת בצב גידול האוכלוסייה ביהודה ושומרון ובבקעת הירדן. הסיבה לכך היא מחסור בבנייה חדשה. זאת למרות העובדה שמועצת התכנון העליונה במנהל האזרחי, המתכנסת אחת לרבעון, קידמה בשנים האחרונות אלפי אישורים ליחידות דיור חדשות. כך על פי הדיווח ב"ישראל היום".

מהנתונים עולה כי אוכלוסיית יהודה ושומרון ובקעת הירדן מונה כיום 476,033 תושבים ב-150 יישובים. מניתוח הנתונים על ידי מועצת יש"ע עולה כי הגידול השנתי באוכלוסיית האזור ב-2020 עמד על 2.6%, זאת לעומת 3.4% בשנת 2019.

עם זאת יצוין כי הערים החרדיות מודיעין עילית וביתר עילית, הן הערים הגדולות ביותר ביו"ש, לצד מעלה אדומים ואריאל בהן מתגוררים יחד 206,358 תושבים המהווים 43% מכלל האוכלוסייה ביו"ש.

הנתון העדכני האחרון ממשיך כאמור את מגמת הירידה בקצב גידול האוכלוסייה בעשור האחרון. אם ב-2012 עמד קצב גידול האוכלוסייה על שיא של 4.7%, מאז בכל שנה נרשמה ירידה, למעט כאמור ב-2019, אשר התאפיינה בעלייה קלה. למרות מגמת הירידה, קצב גידול האוכלוסייה באזורים שצוינו לעיל עדיין גבוה יותר מקצב הגידול השנתי במדינת ישראל כולה, אשר עומד בסוף 2020 על 1.7%.

יו"ר מועצת יש"ע, דוד אלחייני אמר עם פרסום הנתונים המאכזבים: "אנו סובלים עכשיו מההשלכות של עצירת התכנון שהייתה עד לפני ארבע שנים. צריך להגדיל את אישורי התכנון באזור ולמנוע עיכובים מיותרים, שנגרמים בגלל ביורוקרטיה וחוסר בכוח אדם. אומנם קצב הגידול הוא יותר מאשר משאר חלקי הארץ, אולם יש ירידה עקבית ומדאיגה. גם עשרות היישובים ביהודה, שומרון ובקעת הירדן אשר אינם מוסדרים ואינם יכולים להמשיך להתפתח כפי שהיו רוצים משפיעים על נתון זה".

עוד אמר: "הסדרת ההתיישבות הצעירה תבטיח את קידום ההתיישבות ואת פריחתה. עם זאת, לא נפסיק לשאוף לחזון מועצת יש"ע למיליון תושבים ביהודה שומרון ובבקעת הירדן ולהחלת הריבונות באזור", לסיום הוסיף אלחייני. "אנו ממשיכים לדחוף קדימה בכל הכוח, למען תושבינו היקרים, ולמען מדינת ישראל".

עודד רביבי ראש המועצה המקומית אפרת התייחס אף הוא לנתונים ואמר כי: "לא יכול שלא לתהות בקול רם מה היה קורה אילו היינו מאמצים את תוכנית טראמפ ומחילים את החוק הישראלי על לפחות 96% מהמתיישבים. פספוס ההזדמנות המדינית וההתנהלות שהביאה לכך מונחת על כתפי ההנהגה הנוכחית במועצת יש"ע".

עוד הוסיף כי זו העת לשנות גישה: "אנחנו מאשימים את בג"צ ומאשימים את הדרג המדיני, מאשימים את השמאל ואת הפלסטינים. עכשיו צריך להסתכל פנימה לנתח במה טעינו ומה ניתן לתקן. כבר אי אפשר לעלות על כל גבעה בלילה ולהסתיר, כבר חווינו מספיק אירועים מול בג"צ כדי להסיק מסקנות ולפעול טוב יותר. אנחנו חייבים לשדר אחרת לעשות אחרת להוביל אחרת למען גידול וחיזוק ההתיישבות" לתפיסתו של רביבי השינויים הם דחופים לאור חילופי הממשל בארה"ב והבחירות הקרובות בישראל "הממשל החדש מציב לפיננו אתגרים שלא היו לנו בארבע השנים האחרונות. במקביל אנחנו נמצאים בעיצומה של מערכת בחירות והרכב הממשלה שתקום גם הוא יקבע את כמות המכשולים שנתייצב לפניהם. אסור לנו להיות שאננים".

מועצת יש"ע התיישבות אוכלוסייה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד