ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
נזק מתמשך

בנק ישראל מזהיר: עד 3.5 מיליארד ש"ח לכל שבוע סגר

בבנק ישראל מעריכים שבשקלול הנתונים ניתן להעריך כי העלות השבועית של הסגר שיחל בשבוע הבא יכולה להגיע עד 3.5 מיליארד ש"ח לשבוע, עלות תוספתית של 1.7 עד 2.2 מיליארד ש"ח ביחס לשגרת קורונה שהתקיימה בקיץ

בנק ישראל מזהיר: עד 3.5 מיליארד ש"ח לכל שבוע סגר
משטרת התנועה אוכפת את הסגר צילום: דוברות המשטרה

בעקבות החלטת הממשלה להאריך את הסגר ב-10 ימים נוספים, מעניין להיזכר בהערכה של בנק ישראל לגבי המשמעות הכלכלית של הסגר ועלותו למשק.

כזכור, ההגבלות קובעות צמצום הנוכחות במקומות עבודה, סגירת מקומות עבודה שמקבלים קהל, ובראשם המסחר, השירותים האישיים מקרוב והמלונות באיים הירוקים. בנוסף, הפעילות הפרונטאלית בכלל מערכת החינוך, למעט החינוך המיוחד, נסגרה. היציאה מהבית לצרכים שאינם חיוניים מוגבלת לק"מ 1 והסף המותר להתקהלות עומד על 5 אנשים בחלל סגור ו-10 אנשים בחלל פתוח.

בבנק ישראל סיכמו על בסיס ניסיון העבר. ועל סמך נתוני החשבונאות הלאומית, לשלושת הרביעים הראשונים, ואינדיקטורים נוספים, בוצעה הערכה לגבי שיעור הפעילות במשק בכל אחד מהחודשים ינואר-אוקטובר ולאור כך העריכו בבנק ישראל כי שיעור הפעילות הממוצע שהיה בחודש אפריל, בו חל הסגר הראשון, עמד על %80. יש לציין כי זה הממוצע לאפריל, כאשר בסוף החודש כבר החלו הקלות ובתחילת החודש חל חול המועד פסח בו הפעילות ממילא נמוכה. לכן, ניתן להעריך שבשיאו של הסגר הראשון, לפני חג הפסח, שיעור הפעילות היה נמוך יותר. אחרי הסגר הראשון, כאשר נפתח המשק, הפעילות זינקה מהר כך ששיעור הפעילות הממוצע בחודשי הקיץ (לפני הסגר השני) עמד על %95.

הסגר השני, שהחל בסוף ספטמבר, גרר פחות פגיעה בפעילות על אף שההוראות בו היו מחמירות ביחס לסגר הראשון. הפגיעה הפחותה בפעילות נבעה, ככל הנראה, מהיערכות של העסקים לעבודה מרחוק וקיום חלקי של ההנחיות. עוד העריכו בבנק ישראל שבממוצע חודש אוקטובר, שיעור הפעילות עמד לכל הפחות על %88. משמעותו של כל שבוע בו הפעילות ברמה זו, להבדיל מפעילות מלאה, הוא הפסד תוצר של 2.3 מיליארד ש"ח.

בבנק ישראל פירטו את הגורמים בגינם העלות השבועית של הסגר הנוכחי צפויה להיות גבוהה מזו שהייתה באוקטובר: האומדן לאוקטובר הוא ממוצע חודשי, כאשר בסוף החודש (החל מה-10.19) החלו הקלות בסגר. הסגר באוקטובר היה בתקופת חגים בה ממילא הפעילות הכלכלית נמצאת בעצימות נמוכה יחסית וכן מערכת החינוך סגורה. לעומת זאת, כעת הסגר יחול כולו על ימי פעילות עסקית וחינוכית רגילה (ללא חגים).

מנגד, גורם בגינו העלות השבועית של הסגר צפויה להיות נמוכה מזו שהייתה באוקטובר (2.3 מיליארד ש"ח): סביר שהעסקים במשק הוסיפו להיערך לפעילות בצל סגר.

בשקלול מכלול אלו ניתן להעריך כי העלות השבועית של הסגר שיחל בשבוע הבא היא כ-0.3 עד 3.5 מיליארד ש"ח לשבוע, עלות תוספתית של 1.7 עד 2.2 מיליארד ש"ח ביחס לשגרת קורונה שהתקיימה בקיץ.

בבנק ישראל הדגישו כי מדובר בעלות הישירה בלבד בתקופת הסגר. וזה לא כולל עלויות מתמשכות שייגרמו, למשל, מפשיטות רגל של עסקים ואבטלה מתמשכת. כמו כן, נספר באומדן העלויות רק פעילויות שערכן הכספי מכוסה בהגדרות התמ"ג של החשבונאות הלאומית. כלומר, היא אינה כוללת פגיעות כגון פגיעה בחופש התנועה של האזרחים, תועלת לפרטים שאינה מתומחרת בכסף, טיולים בטבע, ביקור משפחה, פגיעה בבריאות כתוצאה מדחיית טיפולים רפואיים לא דחופים, הפגיעות החינוכיות בילדים ועוד.

בנק ישראל קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד