י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
הסטטוס קוו בחריש נשבר

הפוליטיקאים מזהירים: מדובר בתקדים לפרצה חמורה וקשה

ראה"ע חריש יצחק קשת, פרץ היום את חומת השבת ואישר פתיחת מרכולים וחנויות במגבלות מסוימות גם בשבת, למרות התנגדות עזה מצד ציבור שומרי התורה בעיר, המהווה 60% מכלל תושבי העיר | הפוליטיקאים מגנים ומבטיחים מלחמת חורמה 

הפוליטיקאים מזהירים: מדובר בתקדים לפרצה חמורה וקשה
יעקב טסלר ויצחק פינדרוס צילום: דוברות הכנסת

ראש עיריית חריש, חובש הכיפה, יצחק קשת, הידוע ברצונו העקבי לקרוץ לציבור החילוני בעיר, הפנה היום (רביעי) עורף אל המגזר אותו הוא אמור היה לייצג, ואף נלחם לשם כך בנבחרי הציבור, הן בזירה המוניציפלית בעיר חריש והן בזו הארצית, שניסו להילחם ברוע הגזרה.

המדובר הוא ב'חוק המרכולים' אותו העביר קשת היום במועצת העיר, בכך פרץ את חומת השבת ואישר פתיחת מרכולים וחנויות במגבלות מסוימות גם בשבת, למרות התנגדות עזה מצד ציבור שומרי התורה בעיר, המהווה 60% מכלל תושבי העיר, כאשר מדובר בתקדים חמור המתבצע על ידי ראש עיר המגדיר עצמו כחרדי.

יו"ר 'יהדות התורה', שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן, תקף בחריפות את אישור החוק, ואמר: "אישור חוק העזר העירוני שהוביל ראש העיר בחריש המאפשר פתיחת מרכולים בשבת, מהווה תקדים לפרצה חמורה וקשה בשבת קודש, בפגיעה מהותית בסטטוס קוו, תוך התעלמות מוחלטת מרגשותיהם של תושבי העיר שומרי תורה ומצוות, חרדים, דתיים ושומרי מסורת".

ליצמן הוסיף והדגיש: "מדובר במחטף ברוטאלי שמטרתו רמיסת שבת קדשנו ועידוד חילול שבת גם בערים נוספות חלילה. מביש שדווקא ראש עיר שמתיימר להיות דתי, הוליך שולל את הנציגות החרדית וקבע עובדות מצערות בשטח, בניגוד לדעת גדולי ישראל וההלכה, ולהבדיל בניגוד גמור לחוק, האוסר פתיחת מסחר בשבת".

סגן שרת התחבורה, אורי מקלב, שמוביל את המאבק ופעל ללא לאות בתקופה האחרונה נגד אישור חוק המרכולים בעיר חריש, אמר הערב: "לצערנו לאחר שכל גדולי ישראל והרבנים יצאו כנגד חוק העזר באופן נחרץ שביקשה מועצת העיר חריש לאשר הגיע ראש העיר לרבנים והגיש הצעה אחרת שהייתה אמורה לעשות שינוי משמעותי, התברר כי ראש העיר לא נתן תמונה מלאה והוסיף ברגע האחרון דברים הפוגעים בשמירת השבת, באופי העיר ובחינוך הילדים".

"הצעת החוק כפי שאושרה מגדילה באופן ממשי את הפגיעה בשבת קודש, תאפשר פתיחת אולמות בילוי ועסקים שונים בליבה של העיר חריש, זוהי פגיעה ממשית בצביון העיר חריש ובשבת קודש, חילולי השבת בעיר בה מתגוררים שומרי תורה ומצוות זהו דבר שלא ניתן לחיות איתו, שמירת השבת במרחב הציבורי היא שמירת הזהות היהודית ומאפשר ליהודי באשר הוא לשמור את הזיקה הבסיסית של המורשת היהודית" אמר מקלב בכאב.

יושב ראש ועדת החוקה, חבר הכנסת יעקב אשר, אמר על אישור חוק המרכולים בשבת במועצת העיר חריש: "מצער שראש עיר בישראל נגרר אחרי מקהלת "מה יפית" ומנסה לקבוע את אופי העיר באמצעות חוקים דרקוניים הפוגעים במסורת ישראל. אסור שהשבת תהפוך לקרדום פופוליסטי עבור יחסי ציבור".

חבר הכנסת יעקב טסלר הוסיף וגינה, תוך חידוד הקשר בין חילולי השבת לנגיף הקורונה, כאשר כזכור רבו האדמו"ר מויז'ניץ ביקשו למסור זאת לראש הממשלה כי באם השבת תישמר נוכל לנצח את הנגיף: "החלטת מועצת העיר חריש ודבריו המקוממים של ראש העיר פוגעים ברגשות רבבות יהודים וראויים לכל גינוי. השבת אינה של מיעוט קיצוני. השבת שייכת לכלל ישראל ולתושבי חריש במידה שווה".

טסלר הוסיף והדגיש: "עצוב כי דווקא בתקופת משבר, בה התחלואה עולה, בתי החולים מלאים וכמעט ואין בית אשר אין בו חולה ואין רחוב אשר אין בו מת - מביא ראש העיר החלטה לחילול שבת, במקום לפעול לחיזוקה. אנו נמשיך ונעמוד על המשמר למניעת חילולי שבת במרחב הציבורי ולקיום הוראות החוק".

חבר הכנסת יצחק פינדרוס, תקף אף הוא את אישור חוק המרכולים בחריש ומסר: "שוב מיעוט חילוני "ליברלי" אוכף את דעתו על רוב הציבור היהודי במדינת ישראל שרוצה וצמא לדת ומסורת ישראל סבא, שוב מיעוט חילוני "נאור" מנסה לפגוע במסורת של השבת הקדושה ושוב כמה טיפשים עם כיפה משתפים איתם פעולה".

עוד הוסיף פינדרוס: "בערב עצוב זה אני מזכיר לראש מועצת חריש וחבריו למועצה שהרימו יד נגד השבת הקדושה, לא יעזור לכם. אף חוק לא יעצור את אור השבת והיהדות בארץ, אף פוליטיקאי לא ידכא את רצון הרוב בשמירה על השבת והמסורת. אנו נאבק בכל הכוח ובכלים העומדים לרשותנו שאור השבת ימשיך להאיר את חריש וכל ארץ ישראל".

מנגד, יו"ר מפלגת 'ישראל ביתנו', ח"כ אביגדור ליברמן, שמוביל קו אנטי דתי במערכת הבחירות הרביעית כמו קודמותיה, בירך את ראש העיר ודרש: "תלמדו מחריש!" והוסיף, "אני מברך את ראש עיריית חריש יצחק קשת ואת עידית ינטוב, המשנה לראש העיר ונציגת ישראל ביתנו, על העברת החוק לפתיחת המרכולים בשבת לפני זמן קצר במועצה. יצחק הוא אדם דתי, חובש כיפה, שומר תורה ומצוות אשר מבין את חשיבות העיקרון חיה ותן לחיות".

עוד הוסיף ליברמן, "לא כל יום קמה עיר חדשה במדינת ישראל ועלינו לשמור על צביונה כעיר ליברלית המכבדת את אורח חייהם של כל תושביה".

חריש סטטוס קוו חילול שבת פתיחת המרכולים בשבת חוק המרכולים יצחק קשת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד