י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
פרשת בא

פגעת בחבר שלך? הקדוש ברוך הוא לא סולח לך על זה

תורת יאשיהו: פנינים לפרשת בא. מתורתו של ראש אבות בתי הדין במרוקו, מנהיג "שובה ישראל", האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו שליט"א

פגעת בחבר שלך? הקדוש ברוך הוא לא סולח לך על זה
הרב פינטו צילום: באדיבות המצלם

פרשת בא. "וְעַתָּה שָׂא נָא חַטָּאתִי אַךְ הַפַּעַם וְהַעְתִּירוּ לַה' אֱלֹהֵיכֶם וְיָסֵר מֵעָלַי רַק אֶת הַמָּוֶת הַזֶּה". הקב"ה לא סולח לאדם שפוגע בחבירו עד שירצה אותו.

אנחנו רואים בפרשת השבוע "וַיְמַהֵר פַּרְעֹה לִקְרֹא לְמֹשֶׁה וּלְאַהֲרֹן וַיֹּאמֶר חָטָאתִי לַה' אֱלֹהֵיכֶם וְלָכֶם. וְעַתָּה שָׂא נָא חַטָּאתִי אַךְ הַפַּעַם וְהַעְתִּירוּ לַה' אֱלֹהֵיכֶם וְיָסֵר מֵעָלַי רַק אֶת הַמָּוֶת הַזֶּה" רואים פה סתירה בדברים של פרעה, מצד אחד הוא אומר למשה ואהרן שהוא חטא לקב"ה ולהם, ואח"כ הוא מבקש ממשה ואהרן שיסלחו לו ושיבקשו מהקב"ה שיסלח לו ותרד המכה מעל ארץ מצרים.

צריך להקשות אם פרעה אומר שהוא חטא לקב"ה ולהם, אז מדוע הוא מבקש מהם לסלוח לו ושהם יבקשו מהקב"ה שיסלח לו ויוריד את המכה מעליו, הרי אם הוא מבקש כי חטא לקב"ה, שיגיד אני מבקש סליחה מהקב"ה ומכם, ולא יאמר חטאתי להשם ואני מבקש סליחה מכם ואתם תבקשו סליחה מהקב"ה, אלא חטאתי להשם ואני מבקש סליחה, חטאתי גם לכם ואני אבקש סליחה גם מכם. אם כך מדוע הוא מבקש סליחה קודם מהם הרי הקב"ה לפני כל דבר, הרי משה ואהרן בסה"כ הם שליחים של הקב"ה, אז מדוע מבקש מהם קודם סליחה ואח"כ מהקב"ה?

אלא אפשר לפרש ולומר יסוד גדול, המשנה אומרת (יומא ח, ט) עֲבֵרוֹת שֶׁבֵּין אָדָם לַמָּקוֹם, יוֹם הַכִּפּוּרִים מְכַפֵּר. עֲבֵרוֹת שֶׁבֵּין אָדָם לַחֲבֵרוֹ, אֵין יוֹם הַכִּפּוּרִים מְכַפֵּר עַד שֶׁיְּרַצֶּה אֶת חֲבֵרוֹ. ונבאר את הדברים, לוחות הברית מחולקים לשני חצאים ה' דברות ראשונות בין אדם למקום לקב"ה וה' דברות שניות בין אדם לחבירו. התורה הקדושה אומרת אדם שעשה עבירה בינו לבין הקב"ה וגם עבירה בינו לבין בשר ודם, הקב"ה לא מוחל ולא סולח על העבירות שבינו לבין הקב"ה עד שקודם יבקש מחילה מחבירו.

אדם לא יכול להיות צדיק בינו לבין השם ולפגוע באנשים, אדם צריך לדעת אם הוא פוגע באנשים הקב"ה לא יסלח לו עד שירצה את חבירו, אדם לא יכול לומר אני אבקש סליחה ומחילה מהקב"ה ומה שפגעתי באנשים אני לא אבקש על זה מחילה, כי הקב"ה לא ימחל ויסלח לו עד שירצה את חבירו, אין מציאות להסתדר עם הקב"ה ולא להסתדר עם אנשים אלא עד שירצה אותם ויבקש מהם סליחה.

אם כך אפשר לפרש אותו דבר גם פה, פרעה ידע שחטא לקב"ה זה בין אדם למקום, אבל מה שחטא וביזה את משה ואהרן זה בין אדם לחבירו והקב"ה לא יסלח לו על בין אדם למקום עד שיתקן את בין אדם לחבירו. לכן עומד פרעה שהיה חכם וידע איך מתנהגים ואמר קודם כל חטאתי לה' ולכם, ואני מבקש קודם שאתם תסלחו לי שיהיה בין אדם לחבירו נקי ומתוקן ואז אבקש סליחה מהקב"ה שיסלח לי על בין אדם למקום.

וזה יסוד גדול, הקב"ה לא סולח על בין אדם למקום עד שהאדם יתרצה בין אדם לחבירו, אחרי שמתרצה בין אדם לחבירו הקב"ה ימחל ויסלח על בין אדם למקום. ויש אנשים שחושבים שיהיו צדיקים עם הקב"ה אבל מה שפוגעים ומבזים את החברים שלהם או שמצערים אותם, על זה הם לא צריכים לעשות תשובה ועל זה הם לא צריכים לעשות כפרה, אבל צריך לדעת שהקב"ה לא יסלח ויכפר על זה. התשובה של האדם לא עולה לשמיים עד שירצה את חבירו, כי בין אדם לחבירו זה אחד הדברים הגדולים שמעכבים את בין אדם למקום. דרך ארץ קדמה לתורה, עניינים שבין אדם לחבירו זה לפני עניינים שבין אדם לקב"ה ועד שהאדם לא ירצה את חבירו הקב"ה לא יסלח לו.

הרב יאשיהו פינטו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!