ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
טור מיוחד

כל התשובות: האם באמת כדאי לנשים בהריון להתחסן?

הרב איתי כהן, ראש מכון דורות - הלכה רפואה ותמיכה לחשוכי ילדים במאמר מיוחד על החיסונים לנשים בהיריון כל השאלות והתשובות 

כל התשובות: האם באמת כדאי לנשים בהריון להתחסן?
חיסון לקורונה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

היום (מוצ"ש) פורסם בכלי התקשורת שהמוטציה הבריטית של הנגיף שמשתוללת כעת, גורמת לתחלואה קשה יותר, בפרט אצל נשים בהריון, בעקבות כך נשים בהיריון קודמו בתיעדוף לקבלת החיסונים על ידי משרד הבריאות, ומהמשרד נמסר כי כל אשה בהריון שמעוניינת להתחסן, תוכל לקבל זימון.

אז האם באמת כדאי לנשים בהריון להתחסן?

תחילה ניתן רקע על הוירוס והחיסון.

כיצד הוירוס פועל ומדביק?

לוירוס הקורונה יש את זרועות הכתר המפורסמות שאנו מכירים מכל האיורים והתמונות שלו, ומשם ניתן לו השם קורונה שמשמעותו כתר בלטינית שהיא השפה בה משתמשים במונחים רפואיים. השם הרשמי של הנגיף הוא COVID-19, שמשמעו הוא Corona Virus Disease ו -19 מסמן את שנת התפרצותו- 2019 למניינם).

בעזרת הזרועות (הספייקים בלע"ז) של הקורונה המורכבים מחלבון, הוירוס נדבק ונצמד לתאים שבגוף, וכך נוצרת ראשית ההידבקות של האדם אשר בהמשכה הוא נעשה חולה בקורונה.

כיצד עובד החיסון שכעת נמצא בשימוש של חברות פייזר ומודרנה?
החיסון מכיל חומר (שנקרא mRNA) שנותן הוראה לגוף לייצר חלבון הדומה לזרוע (ספייק) של הקורונה.
החיסון אינו כולל את הוירוס עצמו, אלא רק גורם לייצר משהו שדומה לזרועות הכתר של הקורונה.
הגוף מזהה שמתחילה פלישה של תאים זרים מחוץ לגוף האדם, ומפתח כנגדם נוגדנים, וכך כאשר מגיע הוירוס האמיתי להדביק את האדם כבר יש בגוף נוגדנים כנגד הספייקים שלו (אותם זרועות שבעזרתם הוא נתפס בתאים של הגוף), והנוגדנים לא נותנים לוירוס להידבק בגוף.

מה החשש לפגיעה בפריון הגבר?

קורונה עלולה בהחלט לפגוע בפוריות הגבר, בודאי לטווח הקצר, לטווח הארוך איננו יודעים עדיין.

החיסון לא יכול לפגוע בפוריות הגבר, אין בחיסון את הוירוס עצמו, ואין בו שום חומר שיכול לפגוע בפוריות, לכן בודאי שעדיף להתחסן מאשר החשש לפגיעה בפוריות.

מה החשש לפגיעה בפריון האשה?

החלבון שמקשר את השליה לקיר הרחם דומה לחלבון שהחיסון מייצר (וממילא גם לחלבון הקורונה עצמה). על פי זה היה ניתן לומר שמכיון והגוף מייצר נגד חלבון זה נוגדנים, אם כן כאשר אשה תהרה, הגוף יתנגד לחלבונים שמקשרים את השליה לרחם, וההריון יפול (או לא יתפתח כלל).

האם באמת יש חשש?

העניין נבדק לעומק, ולמעשה אין קשר בין המבנה הגנטי של החלבון שמייצר הוירוס, לבין החלבון שמקשר את השליה לרחם.
זאת ועוד לראיה, אם אכן היה חשש, אז מי שנדבקה מקורונה היתה צריכה לפתח נוגדנים ולא תוכל להרות או להחזיק הריון, והמציאות מוכיחה שישנן עשרות אלפי נשים בכל העולם שהרו או שהיו במהלך הריון, וילדו לאחר שחלו בקורונה.

האם יש חשש להתחסן בהריון?

מלכתחילה לא הוכללו נשים בהריון בתוך מחקרי וניסויי חברות החיסונים, ומכיון שהדבר לא נבדק אי אפשר לחתום שאין חשש. במאמר המוסגר ראוי לציין, שהחשש המדובר קיים יותר בשליש הראשון של ההריון בו נבנים הרקמות של העובר.

אמנם מבחינה תיאורטית כאשר אנו מבינים כיצד החיסון עובד, אנו מבינים שלא אמור להיות חשש ממשי.

החומר המוזרק לגוף בחיסון, לא יכול ליצור שינוי בתאים אנושיים. יתרה מכך, ישנן נשים שהתחסנו למרות שהיו בהריון ולא נצפו שום תופעות חריגות למהלכו התקין של ההריון.

לכן, נשים שהן בקבוצת סיכון, ההמלצה הגורפת היא לקחת את החיסון.

אולם נשים שאינן בקבוצות סיכון, ממליצים הרופאים ליידע על כך את האשה והיא תחליט אם היא מעוניינת לקבל את החיסון.

כאשר גם כאן ישנו חילוק:

נשים שנמצאות בשליש הראשון של ההריון אשר בשלב זה נבנים הרקמות של העובר, יש חשש גדול יותר (רק מכיון שזה לא נבדק) שאולי זה יגרום נזק, לעומת השליש השני או השלישי, בו החששות קטנים יותר.
יחד עם זאת, כשאנו רואים את היקפי התחלואה, עם העלייה (לכאורה) בסיבוכים של הקורונה והריון, ישנם לא מעט רופאים בכירים, שממליצים לנשים להתחסן בכל מקרה.

יש לזכור, רפואה היא עניין של ניהול סיכונים, כאשר אנו שמים את הסיכון להידבק בקורונה ולהסתבך, לעומת הסיכוי שהחיסון אולי עלול לפגוע, ישנו היגיון רב שאומר, שעדיף להתחסן. זאת ועוד על רקע הפרסומים האחרונים שהמוטציה הבריטית של הנגיף שמשתוללת כעת, גורמת לתחלואה קשה יותר אצל נשים בהריון.

המאמר נכתב על ידי הרב איתי כהן, ראש מכון דורות - הלכה רפואה ותמיכה לחשוכי ילדים.

חיסון לקורונה דורות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד