ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
בין אכיפה לכנופיה

היתרון של עזה על העיר בני ברק // דעה - מ. כרמלי

מ. כרמלי הפרשן הפוליטי של 'המודיע' בטור כואב על השתלחותה חסרת הרסן של משטרת ישראל בבני ברק בסוף השבוע האחרון | המראות הקשים, הפחד ברחובות וההכללה שפגעה באלפים

היתרון של עזה על העיר בני ברק // דעה - מ. כרמלי
שוטרים הלילה ברחובות בני ברק צילום: אבי גדלוביץ

כתושב בבני ברק הבנתי בליל שישי האחרון שבניגוד לתושבי עזה, איננו זכאים ל'נוהל שכן'. העזתים מקבלים התראה – מתוקף החוק הבינלאומי – טרם הצבא מטפל בפורעי חוק או טרוריסטים. הבני ברקים מוזמנים להתקנא בהם.

מאות ואלפי אלפי התינוקות והילדים שהתעוררו לשמע הפצצות, הזעקות, המסוקים, לעולם לא יבינו. אנחנו המבוגרים נמליץ להם –לעולם לא לנסות להבין. אין סיכוי.

תפקידה של המשטרה לאכוף. במקומות שהיא רואה לנכון או צורך, היא רשאית לאכוף בנחישות. אך ההבדל בין האכיפה להתנהלות של כנופיה, זה בדיוק האירוע שהתחולל בליל שישי בבני ברק. משטרה אוכפת! כנופיה תוקפת!!! הצקתם? תקפתם? קדימה, נגיע באלות וגרזנים ו'נשרוף לכם את השכונה'. ככה בדיוק נוהגת כנופיה.

אולי היה ראוי שהשר לביטחון פנים יחדד לעצמו מעט את ההבדלים, משום שיש את הרושם שהוא התבלבל. אותו שר שרק לפני כשבועיים התייצב באולפנים ולגלג בצורה מבישה על היועץ המשפטי לממשלה והבהיר שדבריו אינם מחייבים "אז אמר..", התעקש שוב ושוב להשפילו, יוצא מעורו כששוטר נפגע.

אותו שר לביטחון פנים שמעולם לא הביע תרעומת על המתקפות התקשורתיות על המשטרה – המגיעים ממפלגתו והעומד בראשה - הבהיר שהאירוע בבני ברק לא יכול היה לעבור ללא תגובה. אותו שר שאין לו בעיה להצטלם עם שרי מפלגתו בפתח בית המשפט כהתרסה נגד כתב אישום שהוגש נגד ראש הממשלה – הפגין נחישות מול ילדים קטנים, קשישים ועובר אורח. סתם. כי ככה נוהגים בכנופיות רחוב. אם כי בניגוד להתרחשויות בליל שישי בבני ברק, לכנופיות רחוב יש קודים. הם לא פוגעים בילדים. הקוזקים בבני ברק לא הבחינו במאומה.

וכן, ברור שיש הבדל בין אלימות לבין הדוגמאות שננקטו לעיל, אך כשר בממשלה הבז לכל רשויות אכיפת החוק, נערים צעירים עלולים ללמוד ממך ולא להבין היכן נחצה הגבול.

שר הבט"פ הבטיח שהאלימות לא תעבור בשקט, "התגובה בוא תבוא ומהר". הבטיח וקיים. איפוק? עדיף לנצלו מול החמאס. חזקים מול חמאס או מול חדרים חסרי ישע? מישהו העלה בדעתו שתקיפת שוטרים אמורה לעבור בשקט? אך לו אותם נערים היו מתגוררים ברחוב הגובל לרמת גן או תל אביב היית מעלה בדעתך לתקוף תושבי תל אביב ברדיוס של ארבעה רחובות מכל צד?

שר הבט"פ הגדיל לעשות ובראיון שקיים בערוץ 12 הבהיר כי המשטרה לא יכולה היתה לעבור בשקט על האירוע. מי חשב אחרת? אך מה הקשר בין תגובה ראויה – ולו הקשה ביותר, לבין מה שהוא עצמו כתב שהציבור "בבני ברק לצערי סבל על עוול בכפו". אני בטוח שמרוב להיטות הוא לא הספיק לעבור על הטקסט טרם שלח את ההודעה. לשם מה יש צורך בבדיקה ע"י המפכ"ל? כדי שעוד כמה שבועות יודיעו כי 'יחדדו את הנהלים'. הנה שר הבט"פ, כנה וישיר כבר הודה שהציבור סבל ע"ל עוול בכפו. בניגוד לדבריו, הציבור לא סבל. הציבור הוכה, הותקף בברוטאליות שאינה מבישה שלטון דיקטטורי במקסימום, רק כי מישהו רצה להפגין שרירים.

אה, ועוד משהו: איש מאיתנו איננו זקוק לתעודת יושר ממך כי "רוב הציבור החרדי וב"ב בפרט שומר חוק". הניסוח הלזה מתנשא, פוגע ומשפיל: נניח ובתל אביב נער או קבוצה של נערים היו תוקפים שוטרים – סמויים או גלויים – האם במסגרת הצהרותיך היית מחמיא או נוזף בכל תושבי תל אביב? אולי תסביר לי מדוע אני כתושב בני ברק אמור להיות קשור לאירוע הלזה – מכל זווית ו/או נקודת מבט –זאת לעומת תושב תל אביב שלעולם אינו צריך להתנצל על שאזרח המתגורר במרחק תריסר רחובות ממנו כשל, מעד או פשע. הוא גם לא יקבל ממך, תעודת יושר. להכל ברור שהעובדה שמאן דהוא מתגורר באותו אזור חיוג או באותה עיר אינה קשור לאירוע נקודתי.

אלא שקשר גורדי מחבר בין תעודת היושר שלך לתושבי בני ברק, לבין התגובה הברוטאלית: אנחנו החרדים נתפסים כולם כחבורה אחת גדולה. ולכן התגובה ללא אבחנה. ולאחריה תעודת היושר ללא אבחנה. הענקת תעודת היושר שלך מחוצפת ומסוכנת. היא מצביעה על כך שלא משנה מה ומי, החרדים כולם נתפסים ככאלו שאחראים למיליון כמותם. למה? ככה.

התגובות של שר הבט"פ כה מאכזבות משום שהיה נדמה שהוא אחרת. שדווקא הוא שמבין וחווה מתקפות על דרכו הפוליטית, יבין שאין טעם בהכללות.

מה כבר ביקשנו, סך הכל 'נוהל שכן'...

עימותים אלימים משטרת ישראל עזה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד