כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024

נואי פותח פה: "החרדים לא תורמים לחברה"

איל הנדל"ן החרדי מלונדון, ליפא נאה, התורם למוסדות 'ערלוי' ומממן את פרויקט 'קמ"ח', בראיון ל'גלובס': "50 אלף איש יושבים בכוילל? מי צריך את זה? נוצרו פה דורות של אנשים שלא תורמים לחברה"

הראיון ב'גלובס'. צילום: בחדרי חרדים
הראיון ב'גלובס'. צילום: בחדרי חרדים

איל ההון החרדי מבריטניה, לואי נואי, תוקף בראיון את רבבות לומדי התורה, אברכי הכוללים. דבריו הקשים של העשיר מלונדון, נאמרו במהלך ראיון שהעניק למוסף G של עיתון הכלכלה 'גלובס'.

"שנים זה הטריד אותי", אמר נואי לכתבת העיתון, "שבארץ הזאת נוצרו דורות על דורות של אנשים שלא תורמים לחברה. יש פה בישראל דור שלישי שלא עובד. למה זה צריך להיות ככה.

"את עוברת בברוקלין, את רואה נהגי משאיות עם זקנים. איפה כתוב שאסור לעבוד? בשום מקום בהיסטוריה היהודית לא היה כל-כך הרבה לימוד עם כל-כך מעט תועלת. אני לא אומר שלא צריך רבנים ודיינים, אבל חמישים אלף איש יושבים בכוילל? מי צריך את זה? אמרתי לאחד מהם, אתה יודע מה כתוב בכתובה שלך? כתוב, 'ואני אפרנס לך', לא 'ואת תפרנסי לי'".

ליאו נואי הוא אחד מאילי הנדל"ן החזקים בקהילה החרדית בלונדון. הוא ידוע בהיותו 'אאוט סיידר' סדרתי, האוהב לשחות נגד הזרם. אלא שהפעם, נראה כי הוא הגדיל לעשות.

לואי נואי, ובשמו היהודי - ליפא נאה, רואה עצמו מקורב מאוד לחסידות ערלוי, ותורם למוסדותיה. בניין ענק ברחוב עזרת תורה בירושלים קרוי על שמו. מי שהביאו לערלוי, היה גאב"ד טשאבא, שהפגיש בין המליונר לאדמו"ר מערלוי. היה זה לאחר שהגאב"ד בירך את בנו שיוכל ללכת.

חסיד ערלוי נוסף שקשור עם נאה בעסקים שונים, הוא הנגיד שולם פישר.

חברת 'בריטיש ישראל' בבעלות ליפא נאה, מחזיקה בנכסים רבים בישראל. בין השאר מחזיקה בבעלות של 16 קניוני ענק בישראל, כמו פארק אזורים בפתח תקווה, בניין חברת YES, הקניון הגדול בפ"ת, הגרנד קניון בחיפה, קניון השרון בנתניה, קניון מלכת שבא באילת ועוד.

"שתיים מהבנות שלי גרות ברמת בית שמש, אבל לא בחלק של המשיגענע, תודה לאל", אמר נואי בראיון.

לואי נואי הוא הבעלים של חברת 'בריטיש ישראל', חברת הקניונים הגדולה בישראל, ושל אחת מחברות הנדל"ן הגדולות באירופה בתחום המרכזים המסחריים - F&C ריט.

"הוא חייכן, גלוי, ישיר, מתלהב בקלות, לא מפגין שום גינונים, ולתוך האנגלית שלו מתגלגלים בקלות ביטויים מקובלים ביידיש ואנקדוטות משעשעות מתובלות בפסוקים מהתנ"ך. אבל כאיש עסקים הוא שאפתן, קשוח ונטול סנטימנטים, ואם מציעים לו יום אחרי אסון התאומים לקנות מרכזי קניות שבעליהם נתקפו בפניקה, הוא עט על המציאה", מתארת אותו שלומית לן, כתבת עיתון הכלכלה.

"אנגליה היה מאוד טובה איתנו, היהודים", הוא סיפר. "אבי היה מהגר חסר כול, שלא היה לו מה להציע ובכל זאת נתנו לו להיכנס". האב לא נשאר חסר כול זמן רב. הוא החל לעבוד כמתווך בענף היהלומים, וכיוון שלעסק שלו לא הזדקק למזומן, חיפש במה להשקיע את המזומן והחל לרכוש נכסים. נואי עצמו נדבק בגיל צעיר בחיידק הנדל"ן. "כשהייתי בן 6, רציתי בלוק של דירות ליום ההולדת", אמר נואי.

נואי הוא הפילנתרופ של 'קמ"ח' - קידום מקצועי חרדי, העוסק בהכשרה מקצועית לכמה אלפי חרדים מדי שנה. "סטנלי פישר גילה בזה עניין רב, וגם שמעון פרס התלהב מאוד", מספר נואי, "אבל שניהם גם היו מבוהלים ואמרו לי, אל תעשה יותר מדי רעש. אף אחד לא רוצה להרגיז את הציבור החרדי".

כנראה שנואי חושב, שבאמצעות האמירות הללו הוא יצליח לשנות את התפיסה החרדית, ולצמצם את מעגל האברכים ההוגים בתורתם בעולם הישיבות והכוללים.

יש קמ"ח - אין תורה...
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 112 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד