ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
שוב החרדים אשמים

מחיר השנאה בבתי החולים // מנחם גשייד

בעוד שלקורונה יש טיפול, לשנאה ההזויה כשל ד"ר גיא חושן אין כל תרופה | ככל ששיקול הדעת שלו ברפואה נגזר מ'האסימון שנופל לו בשיחותיו עם מטופלים חרדים', היה נכון לערוך לו בחינה מחודשת | את האבחון ניתן לחסוך – הוא ברור ממאמרו | לקרוא ולהזדעזע

מחיר השנאה בבתי החולים // מנחם גשייד
מנחם גשייד צילום: באדיבות המצלם

הכירו את ד"ר גיא חושן, מנהל מחלקת קורונה ומנהל רפואי של מתחמי הקורונה בבית החולים איכילוב, שחתום היום על מאמר רווי שנאה בעיתון הארץ נגד הציבור החרדי. לעניות דעתו של כותב השורות, כדאי שתכירו את ד"ר חושן מהכתובים, משום שלכאורה תעדיפו שלא להתאשפז במחלקה שיש לו קשר אליה.

"האסימון נפל לי לאחר שיחה עם מטופל חולה קורונה, המאושפז במחלקה שלי בבית החולים איכילוב. גבר כבן 50 מרמת בית שמש, שהאשפוז בבית החולים היה הפעם הראשונה בחייו שביקר בתל אביב. במקרה אחר הגיע אמבולנס מעיר חרדית, שהסתבך ברחובות תל אביב, נסע נגד התנועה, לא ידע מימינו ומשמאלו. כל זה היה זר לו לחלוטין" – הוא פותח את המאמר בעיתון הארץ.

כנראה שהעמוס באיכילוב לא מי יודע, ולד"ר חושן יש זמן לשאול בנימוס את המטופלים שלו כמה פעמים הם ביקרו בעבר בתל אביב, ואפילו לרשום את מסלול נסיעתו של האמבולנס שנסע נגד התנועה בתל אביב. חושן כנראה נתקל לראשונה באמבולנס שנוסע נגד כיון התנועה. חושן גם כנראה חושב שחוקי התנועה בעיר חרדית שונים מתל אביב, ולכן אמבולנס שמגיע מעיר חרדית אינו יודע בין ימינו לשמאלו. סביר להניח שחושן הוא זה שפחות משכיל להבחין בין ימינו לשמאלו.

"רוב הכותבים מציינים, בצדק, את המחיר הכלכלי הכבד שהחברה החילונית משלמת בשל הסגר הנכפה עליה בעקבות התחלואה במגזר החרדי"- הוא ממשיך וכותב. "אך מדברים פחות על הנזק בזמינות מערכת הבריאות שנוצר בשל הנתונים הללו. בניגוד לטענות, ולפיהן הגיל הצעיר של הציבור החרדי גורם לתחלואה קלה במגזר, החלק היחסי של מאושפזי הקורונה החרדים בבתי החולים גבוה במידה ניכרת מחלקם היחסי באוכלוסייה. מתוך כך נוצר עומס בלתי סביר על בתי החולים באזור ירושלים, והם אינם מצליחים לשרת את החולים הרבים בסביבתם. לעומת זאת, מספר המאושפזים בעיר כמו תל אביב נמוך יחסית.

"המשמעות היא שהחולים מופנים כיום לגוש דן. חולה באזור ירושלים שיזמין היום את מד"א יופנה אוטומטית לבתי החולים איכילוב או לתל השומר. בתי החולים בירושלים לא יוצעו לו אפילו בתור אופציה. התוצאה היא שבאיכילוב, בית חולים עירוני במרכז תל אביב, לפעמים יותר מ–40% מהחולים המאושפזים במחלקות הקורונה באו מירושלים וסביבתה: ביתר עילית, מודיעין עילית, רמת בית שמש, נווה יעקב ועוד".

חושן מפרט את המחיר העומס על מערכת הבריאות בעקבות החולים החרדים ומציין כי בעקבותיהם מערכת הבריאות אינה יכולה לתת שירות מיטבי לחולים החילוניים.

לטענתו של ד"ר חושן "כדי להשליט את המדינה על האוטונומיה החרדית יהיה צורך בשלטון ארוך שנים של ממשלה, שלא יהיו בה לא מפלגות חרדיות ולא מפלגות שפוזלות לעברן — משימה דמיונית כמעט במציאות הפוליטית הקיימת. וגם אז לא יהיה פשוט לשנות מן היסוד חברה, שחיים בה כ–1.5 מיליון נפש. ייתכן שהפתרון צריך להיות ההפך הגמור: במקום לחשוב איך להכפיף אותם לחוקי המדינה, הגיע הזמן לחשוב באומץ על השאלה כיצד מתנתקים מהשיתוף הזה, שכבר אינו מחזיק מים".

כעת תארו לעצמכם חולה חרדי שמגיע למחלקת קורונה באיכילוב כשד"ר חושן האחראי חושב שלא רק שהוא אשם בהפצת הנגיף, לא רק שהוא האשם בבעיות כלכליות של הציבור החילוני, הוא גם אשם על כך שחילוני במחלקה פנימית או אחרת אינו יכול לקבל טיפול מיטיבי הכל בגלל חולה שפעם ראשונה בחייו בתל אביב וחולה אחר שהגיע באמבולנס שנסע לטענת הרופא נגד כיון התנועה. אגב, 'המחקר המבוסס והחכם של ד"ר חושן' לא ציין האם הבעיה של נהג האמבולנס נבעה מעצם הגעתו מעיר חרדית, עובדה שיש בה עילה לשיבוש כל שיקול דעת, או שמא הנהג עצמו – שומו שמיים – היה חרדי. האם לדעתכם יש סיכוי שחולה כזה יקבל טיפול הגון בבית חולים איכילוב?

לו הייתי רווי שנאה כד"ר חושן סביר להניח שהייתי חושד באחד כמותו שלא רק שלא יטפל כראוי בחולה חרדי, אלא הוא יעשה הכל כדי שלא יבריא. אך כל בר דעת מבין שרופא כזה שאינו מסוגל להפריד בין דעותיו לבין תפקידו ומעז לפרסמם בתקשורת, הוא רופא שלא ניתן לצפות ממנו למאומה.

העובדה שלאחר פרסום מאמר כזה, ד"ר חושן עדיין עובד בבית חולים איכילוב – מטרידה כשלעצמה. אך גם אם בשל מחסור בכוח אדם ועוד שלל תירוצים אין אפשרות לפטרו מידית – הוא אינו אמור להישאר עוד דקה בתפקיד כה אחראי.

ואם יש מי שסבור שבניגוד לחרדים, חילוניים מקבלים טיפול הוגן מד"ר חושן – סביר להניח שטועה. לא שיש לי עדויות לכך, אך בדרך כלל רופא שמתייחס כך לחלק מהחולים, הוא מזלזל גם באחרים. או מסיבה כזו או מסיבה אחרת. שבועת הרופא מחייבת כל איש צוות רפואי להתייחס באופן זהה לכל חולה. היפוקרטס וודאי מתהפך בקברו. ואילו לפציינטים של ד"ר חושן הייתי ממליץ לבדוק היטיב אם בתיק הרפואי יש תיעוד למסלול האמבולנסים או בדיקות דם.

על עובדה אחת אין חולק: בעוד שלקורונה יש טיפול, לשנאה הזויה כשל ד"ר חושן אין כל תרופה. וככל ששיקול הדעת שלו ברפואה נגזר מהאסימון שנופל לו בשיחותיו עם מטופלים חרדים, היה נכון לערוך לו בחינה מחודשת. את האבחון ניתן לחסוך – הוא ברור ממאמרו.

נ.ב. הדברים נכתבים אך ורק על דעתו של הכותב

בית חולים איכילוב קורונה הארץ מנחם גשייד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 34 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד