י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
חרף התנגדות החרדים

חוק העלאת הקנסות אושר בקריאה ראשונה

חרף התנגדות החרדים, אישרה מליאת הכנסת בקריאה ראשונה את הצעת החוק שקובעת קנסות מוגדלים למפירי הנחיות הקורונה ובהם הגדלת הקנס לפתיחת מוסד חינוכי בניגוד להנחיות. חברי הכנסת החרדיים תקפו את מגישי הצעת החוק וח"כ ליברמן ניצל את ההזדמנות להסית נגד החרדים

חוק העלאת הקנסות אושר בקריאה ראשונה
ח"כ יעקב אשר במליאה צילום: דוברות המליאה

מליאת הכנסת אישרה היום (שני) בקריאה ראשונה את הצעת החוק להחמרת הקנסות על הפרת הגבלות הקורונה. החוק אושר חרף התנגדות החרדים ולאור דרישת כחול לבן, כשבליכוד התגייסו והצביעו כולם בעד החוק. התנגדות החרדים לא הצליחה לקבור את ההצעה.

על פי הצעת החוק שתבוא בהמשך השבוע לאישור סופי, מוצע להחמיר את הענישה המוטלת על מי שמפר הגבלות מסוימות אשר נקבעו לפי חוק סמכויות מיוחדות או לפי פקודת בריאות העם. כמו כן מוצע להרחיב את סל האמצעים העומדים לרשות גורמי אכיפת החוק בפעולת האכיפה של ההגבלות לפי חוק סמכויות מיוחדות.

מוצע להעלות את הסכומים המרביים של הקנסות המנהליים שניתן לקבוע לגבי עבירות מנהליות מ-5000 שקלים חדשים ל–10000שקלים חדשים.

בין היתר מוצע להעלות הקנסות על הפעלת מקום הפתוח לציבור או בית עסק, בדרך של פתיחתו לציבור, בניגוד לאיסור על הפעלתו כאמור שנקבע בתקנות, ועל הפרת ההגבלות לעניין מסיבה, כנס, טקס, לרבות טקס דתי, פסטיבל, טיול מאורגן, אירוע ספורט, מופע בידור או מופע אומנות.

כמו כן מוצע להחמיר את הקנסות על הפעלה של מוסד המקיים פעילות חינוך, בדרך של פתיחתו ללומדים, לחניכים או למטופלים בניגוד לאיסור על הפעלתו כאמור שנקבע בתקנות. יצוין כי הכוונה היא לקבוע בתקנות סכומי קנסות שונים בהתאם להיקף ההפרה ולעוצמת הסכנה הנשקפת ממנה, כך שמוסד שפותח את שעריו ומקיים פעילות לימוד למספר גדול יותר של תלמידים - יקבל קנס גבוה יותר ממוסדות שמקיימים פעילות חינוך למספר נמוך יחסית של תלמידים.

שר הבריאות יולי אדלשטיין הציג את ההצעה ואמר: "מן הראוי שתהיה תמיכה גורפת להצעת החוק. אם בוועדה ירצו לשנות איזה דבר קטן זה או אחר ודאי שזה לגיטימי ובסמכותה של הכנסת, ברור. אני פשוט קצת הייתי עצוב לראות, אדוני היושב-ראש, שעושים גיוס בסיעות השונות קואליציה – כך לפחות הדעת נותנת שבהצעת חוק כזאת צריכה להיות תמיכה מקיר לקיר."

בני גנץ בהצעת החוק להגדלת הקנסות

שר הביטחון בני גנץ תקף את החרדים בנאומו: "אני לא דורש אכיפה שוויונית כי אני נגד חרדים, אלא כי אני בעדם. בואו נהיה ישרים עם עצמנו, אפס מוסדות שנשללו מהם תקציבים, אפס מוסדות שנסגרו בגלל שהפרו את הנחיות הממשלה. זו עצימת עיניים שהורגת. הורגת אנשים, הורגת עסקים, הורגת את החברה שלנו".

עוד האשים גנץ את ראש הממשלה ואמר, "את המתווה הזה שאנחנו מנסים לקדם היום, חבל לומר, נתניהו תקע. יחד עם עוד החלטות שלא יישמנו, יחד עם מדיניות דיפרנציאלית שהחלטנו עליה על הנייר, ולא הצלחנו ליישם אותה בשטח. לצערי, ראש הממשלה משתמש בקורונה כקמפיין בחירות, והוא עושה שיקול פוליטי בתהליכי האכיפה. ואני מודיע כאן זה לא תחמניסטן. מדינת ישראל היא מדינת חוק, מדינת ישראל היא מדינת סדר".

גנץ שיגר איום: "אם משרד החינוך לא יפעיל את סמכויותיו - ישלול תקציבים ויסגור מוסדות שמפרים את הנחיות המדינה, לא משנה לי מאיזה זרם הם, אם החוק שאנחנו דנים בו היום לא יעבור בשלוש קריאות – לא נוכל להישאר אדישים. אני אפעל בכדי לבטל רטרואקטיבית קנסות גם לבעלי עסקים פשוטים שנפגעו- בעלי מסעדות, חדרי כושר, רבים רבים שפרנסתם נפגעה. לא נכון שתהיה כאן אכיפה סלקטיבית. לצערי, הקמפיין הפוליטי של נתניהו עולה לנו בחיי אדם".

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן ניצל את ההזדמנות להסית נגד החרדים: "מי ששולט במדינת ישראל זה כוהני דת קיצוניים ועסקני ש"ס ויהדות התורה. מי שרוה"מ בפועל זה היה ינקי קנייבסקי נכדו של הרב קנייבסקי, וראש הממשלה הוא בקושי ראש ממשלה רזרבי, ולפעמים זה לוקח לו זמן להשיג בטלפון את יענקי קנייבסקי. לכן גם המציאות שאנחנו חווים היום, אותו פרץ אלימות ואותה השתוללות, מי שאחראי על המהומות האלה הם ראש הממשלה נתניהו ועסקני ש"ס ויהדות התורה, שלא רק לא טורחים לגנות את האלימות אלא להפך מגבים את הפורעים. לו ראש הממשלה היה מפעיל את כל הסמכויות אז היה מוציא צו סגירה לאותם מוסדות והיה מנתק אותם מתקציב המדינה, שני הדברים האלה היו עובדים יותר טוב מכל המשטרות"

ח"כ משה גפני תקף אף הוא יוזמי החוק: "למה מביאים את החוק הזה עכשיו? מביאים את החוק כדי להשמיץ את הציבור החרדי. הקנס הזה בין חמשת אלפים לעשרת אלפים הוא ישנה? יש מי שרוצה לעשות על זה הון פוליטי. כולם מדברים על החרדים כאילו שהם הגרועים ביותר. אנחנו לא אשמים, אתם שהכנסתם אותנו לגור בצפיפות כזאת אתם אשמים, ועוד מעזים פה כאלה לבוא ולתקוף אותנו בשעה שהדברים אינם נכונים."

חבר הכנסת יעקב אשר תקף אף הוא את החוק: "לא שמעתם אף נציג חרדי שמתנגד לאכיפה, בוועדת החוקה עברו כל הקנסות שהיו בתחילת הדרך, אבל פה עשו קנס מיוחד לחרדים ומתייגים אוכלוסייה שלימה. זה לא מאבק בתחלואה, זו פוליטיקה", לדבריו, "על הטייק אוואי שכולם יודעים שהוא עובד בניגוד לתקנות עשו קנס מיוחד? כל בוקר הכבישים עמוסים, כולם עובדים חיוניים? בדקתם מה קורה בפארקים ובחופי הים המפוצצים, בהפגנות שנמשכות כרגיל, במשרדים ומקומות העבודה שמתפקדים כרגיל, מישהו חשב לשים שם מצלמה לבדוק את ההפרות, לייצר להם קנס מיוחד? שמעתם מישהו מדבר על זה?"

"כדאי שתדעו", הוסיף אשר, "העלאת הקנסות תפגע גם באילן מהפלאפל, אותו אחד שתיאר בדמעות כיצד שוטר ללא שיקול דעת מינימלי נתן לו דוח של 5,000 שקל בלי שום התחשבות, אז מה, כעת אתם רוצים שכל שוטר יחזיק ביד פצצה של 10,000 שקל קנס? ככה בהינף יד?", שהוא מציין, "האמת חייבת להיאמר, הבקשה להעלאת הקנסות לא הגיעה מהמשטרה, היא באה מפוליטיקאים. ידידי בני גנץ, אתה איש ערכי, איך אפשר להפוך את הקורונה לכלי פוליטי לקושש כמה קולות מליברמן ומחובבי ההסתה, זה לא מתאים לך. בכל מה שקשור לשנאה יש אחרים שעושים זאת טוב יותר".

קנסות קורונה משה גפני בני גנץ אביגדור ליברמן יעקב אשר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד