י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
מהפכה שנכשלה

האביב הערבי במצרים: המציאות העגומה עשר שנים לאחר המהומות

במצרים מציינים בימים אלו עשור למהפכה ולהדחתו של שלטון מובארק ששלט במדינה 3 עשורים ביד ברזל | מאז כבר הוחלף עוד נשיא, אך שיעור האבטלה, העוני והבורות לא השתפרו בצורה ניכרת

האביב הערבי במצרים: המציאות העגומה עשר שנים לאחר המהומות
מובארק במשפטו צילום: מתוך רשתות מצריות

10 שנים עברו מאז המרד בשנת 2011 שהביא להדחתו של הנשיא חוסני מובארק בקהיר. הרחוב המצרי דרש חופש, צדק וכבוד האדם, אך נראה כי העסק במדינה רק הולך ומסתבך.

אלפי מצרים הפגינו ב-25 בינואר 2011, ובשבועות שלאחר מכן שהתאפיינו בהפגנות נוספות נגד המצב הפוליטי והחברתי שהיה במהלך שלטון 30 השנים של הנשיא חוסני מובארק.

כזכור, ההפגנות נמשכו זמן רב, כוחות הביטחון ניסו לדכא את ההפגנות, אך המשטר לא הצליח למנוע את ההפגנות, ובסופו של דבר, ב-11 בפברואר, התפטר מובארק. המצרים קיוו וציפו לעידן חדש ללא מנגנון מדיני מדכא, עם יותר חופש ומערכת פוליטית שתלך לכיוון של שלטון החוק.

אולם החלומות לא התגשמו, בשנת 2013, הפיכה צבאית הדיחה את הנשיא מוחמד מורסי, מהאחים המוסלמים, לאחר מכן השלטון עבר לאל-סיסי שמחזיק בנשיאות באחיזה איתנה מאז 2014.

"מצרים חוותה תקופה נוראית", אמר הפעיל המצרי חוסאם אל-המלאווי בראיון לאתר הגרמני DW. "זה נכון במיוחד לגבי זכויות האזרח, המהפכה דחפה את המדינה למדינה מדכאת עוד יותר מאשר לפני מהפכת 2011. המרד קיבל תפנית איומה".

מצב זכויות האדם והאזרח במדינה גרוע באופן דרמטי, על פי ארגון זכויות האדם אמנסטי, בתי הכלא במצרים נמצאים במצב מצחין, עינויים ומשפטים לא הוגנים, ומתרחשים הוצאות להורג מחרידים.

בדצמבר האחרון הוציא הפרלמנט האירופי החלטה "על המצב המידרדר של זכויות האדם במצרים" וקרא למדינות החברות בו "לערוך סקירה מעמיקה ומקיפה" של היחסים עם מצרים.

אולם ממשלת מצרים מכחישה האשמות כאלה. בהצהרה לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP, הכחיש משרד החוץ את השימוש במעצרים פוליטיים או עינויים במצרים. המצרים הדגישו כי אין "אסירים פוליטיים" ואמרו כי הממשלה "מייחסת חשיבות רבה לחופש הדעה והביטוי".

ראש ממשלת מצרים מוסטפא מדבולי פרסם נתונים סטטיסטיים על שיעור העוני במצרים מזה 20 שנה. הנתונים מראים שכמעט 30% מהאוכלוסייה חיו מתחת לקו העוני בשנים 2019-2020. בשנתיים הקודמות השיעור היה 32.5%.

מצרים העולם הערבי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד